Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Slaan bij voeten optillen

Slaan bij voeten optillen

Hallo allemaal, ik heb een zeer groene merrie. We beginnen net aan het NH. Ze is vrij zenuwachtig als ik in de rijbak haar voetjes op wil tillen of alleen maar bij de achterhand sta. Wat kan ik hier aan doen. Ze schrikt van alles wat er om haar heen gebeurt en daardoor schrik ik ook als zij dat doet.

Tevens slaat ze nog achteruit als ik haar voetjes op wil tillen. Wat doen jullie hieraan? Een harde gil geven of helemaal niks of iets anders misschien?
    Alvast bedankt voor de antwoorden! Groetjes!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Slaan bij voeten optillen

Hallo Hafdaf, mischien familie van Mafhaf

Je schrijft dat je net begonnen bent met NH, mag ik vragen welke methode je gebruikt?

Als je b.v. Parelli gebruikt dan wordt dit allemaal stap voor stap uitgelegd.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Wat je ook doet: niet gillen of slaan! Je paardje toont haar onzekerheid al als je in de buurt van de achterhand komt. Dat moet je dus eerst in orde maken vóór je verder gaat. Anders negeer je de signalen die je paard je geeft en daar reageert zij weer op door te slaan. Ze kán immers niet anders.

Geef aan de achterhand gewoon heel veel tijd en aandacht. Ga haar aaien en betasten vanuit de voorhand, steeds iets verder naar achter. Wordt ze op een bepaald moment onrustig, laat je hand dan stil liggen tot je paard weer rustig stilstaat. Dan je hand ogenblikkelijk wegnemen en weer vooraan beginnen.

Je hand niet wegnemen als ze nog dribbelt. Dan beloon je haar voor haar "foute" gedrag. Als jij je hand wegneemt op het moment dat ze stilstaat, zal ze snel doorhebben dat ze beloont wordt als ze stilstaat en rustig is.
    Dit vergt in het begin echt heel consequent doorzetten. De timing is heel belangrijk, evenals een rustige consequente benadering.

Steeds iets uitbreiden naar achter. Het zal wellicht een paar weekjes duren via deze methode, maar dan heb je een paard wat jou ook in alle vertrouwen toelaat.

Succes!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Als je b.v. Parelli gebruikt dan wordt dit allemaal stap voor stap uitgelegd.
    Legt Parelli dit uit? Waar dan?
    Ik heb ook een 'beenprobleem' (meer 't mijne dan van mijn paard - alle tips welkom!).....
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik doelde niet specifiek op beenproblemen, maar Parelli legt stap voor stap de zone's uit en daarin wordt het e.e.a. uitgelegd.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Ah.. okay.. snappem..
    wel jammer, had zo gehoopt een duwtje in de goede richting te krijgen. Nahja, dan maar op zoek naar een gekwalificeerde psychiater!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Hoe is de Friendly game bij de benen dan met de CS? Is ze dan ook onrustig?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Ah.. okay.. snappem..
    wel jammer, had zo gehoopt een duwtje in de goede richting te krijgen. Nahja, dan maar op zoek naar een gekwalificeerde psychiater!
    Marianne; wil je de olossing op de parelli-manier? Dat is die ik boven gaf.

Been aanraken en optillen is nl. een friendly-game. Zoals de friendly game beschreven staat in je boekje, zo pas je de theorie toe bij de benen. Aaien (friendly spelen) en pas loslaten als het paard geen reactie meer vertoont.

Hetzelfde doe je met hold the tongue, zadelangst etc. Allemaal friendly-games.

Hoi allemaal, heel erg bedankt voor de tips. Ik ben eigenlijk net met level 1 begonnen dus heb nog niet zo veel ervaring. Nog meer tips hier en daar?
    Ik vind dit wel hartstikke leuk zo met iedereen die er op kan reageren!

P.s niet familie van Mafhaf!!

Actief Forumlid marjans's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Hoi hoi,
    Las net je vraag over het slaan van de achterbenen. Nu had mijn haflinger Miko dat óók. En ook hij is een groentje. Hij heeft me een paar keer een enorme blauwe plek getrapt door schuin naar buiten te trappen. Niet uit kwaad wil maar mijns inziens omdat hij zich nog niet goed bewust was van zijn achterbenen. Je ziet dit vaker bij jonge paarden, die zijn zich bewsut van hun voorhand maar niet van hun achterhand. Met name met voetjes geven. Ook ik heb heel geduldig "voetje" gevraagd en gevraagd maar wel met telkens wat verhoogde druk. En ja, toen hij mij had getrapt heb ik hem een FLINKE klap op desbetreffend been gegeven, daar schrok hij zich een hoedje van! Maar ergens las ik ook de verbazing op zijn gezicht. Geeft je pony een voetje, hou die een seconde vast en BELOON ("je bent het beste paard ter wereld!!"). Bouw dit telkens uit en tadá! Miko geeft nu netjes alle voetjes. Ik hoop dat dit voor jou ook zo werkt, lijkt me wél.

Maar och, misschien ben je allang zover aangezien je bericht al een paar maanden op dit forum staat. Late reactie....

Groetjes,
    Marjan
    leven is meervoud van lef

Ik krijg vast straf voor off topic gaan, maarreh Hafdaf, hoe kom JIJ aan je naam?

Groetjes Mafhaf

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Ik heb het ook gehad met mijn jonge merrie. En omdat met de hand een voet oppakken veel te gevaarlijk was heb ik het opgelost met het parelli touw.
    Daarmee (of met een ander dik zacht touw) de achterhand aaien etc. Dan aan de bovenkant van het been het touw er omheen slaan. Dan sta je met je gezicht naar de kont en met je rug naar het hoofd van het paard. Het touw sla je eromheen en beide uiteindes houd je vast. Dan beweeg je zachtjes het touw heen en weer en naar beneden. Gaat dit goed dan het touw laten vallen en belonen. Gaat je paard draaien oid gewoon rustig meegaan met de beweging en zodra het paard stopt, direkt loslaten en even wachten. Dit zo door doen totdat je onderaan de voet bent aangekomen en het touw in de kootholte ligt. Accepteert je paard dit, touw in de kootholte laten liggen, met 1 hand het touw vasthouden en met je andere hand van bovenaf langs het been naar beneden glijden. Ik schrijf nu even verder maar tussendoor zo veel mogelijk belonen door direkt los te laten. Dit ook pas doen als het paard stilstaat. Als het paard beweegt, uithaalt of wat dan ook, meegaan met de beweging. (niet tegenhouden oid maar gewoon meegaan, touw op dezelfde druk/gevoel houden)
    Gaat dit goed dan kan je vragen om een voetje. Dit deed ik in het begin ergens halverwege het pijpbeen, de voet zelf vond ik nog te gevaarlijk. Het touw zit overigens nu nog steeds om de kootholte en heb je vast met je andere hand. Zodra de voet opgetild wordt, hand weghalen (die je op het been zelf had liggen) een stap naar achteren doen (dus het touw iets langer laten worden) en..... afwachten. Dit punt was in het begin echt een rodeo bij mijn paard. Maar omdat ik op veilige afstand stond, met nog steeds het touw om de kootholte, kon ik rustig afwachten. Ze ging enorm slaan naar het touw om haar kootholte maar dat gaf niet. Ik bleef het gewoon vasthouden vooral meegaan!!! met de beweging. Zodra ze merkte dat het niet pijn deed en dat er niks gebeurde en haar voet heel even neerzette liet ik direkt!!!! het touw los. En dan even rustig laten staan. Nou, dat heb ik maar 3 of 4 x hoeven doen en toen had ze door dat er niks gebeurd. Toen ik het veilig genoeg vond hield ik met mijn hand haar voet vast. Maar nog steeds!! hield ik met mijn andere hand het touw vast. Ze wiebelde wel wat met haar voet in het begin maar dit kon ik prima opvangen met het vasthouden. Maar... als ze wel ineens heftig werd liet ik zelf los en liet ik het touw zijn werk weer doen. Op die manier kon ik toch 'vasthouden' terwijl ze druk werd maar bleef het vooral veilig voor mij.
    Ik vind dit altijd een ideale methodie die veilig is en ook snel werkt. Zeker bij jonge dieren die uit het land komen en die gewoon bekapt moeten worden is het een fijne manier, zonder geschreeuw, gemep en weet ik veel wat.
    Ik hoop dat je het een beetje snapt

Bladwijzers

Forum Rechten