Hallo allemaal,
Ben nu een paar weken met Miko bezig met de games en ik moet zeggen dat hij ze vaak "ondergaat". Ik heb niet het idee/gevoel dat hij er plezier aan beleeft (van spelen is voor mijn gevoel geen sprake!) Nu heb ik dat al eens eerder gelezen van iemand op dit forum en werd er geadviseerd om verder te gaan met level 2. Klopt dit?
Ik ben tóch bezig om met hem alle games te doorlopen, leuk of niet. Ik wil hem toch een bepaalde basis meegeven omdat hij nog zo "groen" is. Nu ben ik bezig met game 6 the sideway game en wat ik nu lastig vind is om in te schatten of het goed gaat of niet. Kijk ik vind het makkelijker bij de andere games te beoordelen hoe Miek het doet. Bij the sideway game vind ik dat lastiger aangezien hij het zowiezo een lastige game vind maar ook omdat ik me zélf op een of andere manier veel meer moet concentreren en ik dus eigenlijk helemaal niet naar zijn benen kan kijken of hij zijwaarts loopt. Ja ik doet het wel voor/achter een omheining maar dan nog. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En wat ik helemaal lastig vind is; wanneer overvraag je een paard? Soms heb ik het gevoel dat ik Miko even moet "doorduwen" en dus behoorlijk druk moet gebruiken. Maar hoe weet ik nu of ik niet teveel vraag? Ik vind dat toch wel iets wat me onzeker kan maken aangezien ik het natuurlijk goed voor heb met hem en hem nergens in wil forceren. Maar ik heb wél al met hem ervaren dat als ik het laat hij het ook wel allemaal prima vind. Als ik dan meer van hem vraag doet hij ook écht zijn best om beter te doen al levert het hem wel onrust op. (Waarop ik na het gewenste resultaat meteen alle druk loslaat en relax met hem...samen even zuchten) Wat zijn jullie referentiepunten? De reactie van je paard zegt veel maar jullie weten natuurlijk ook dat onrust en angst bij je paard voor kán komen maar dat dat geen reden is om geen druk meer te gebruiken en hem met rust te laten. Als je dit de graadmeter laat zijn dan krijg je hem niet leftbrained, toch? (Let op; ik heb het hier niet over agressie enzo hè! Ik heb het puur over instinctieve reacties op het feit dat je van je paard ineens linkerhersenhelft actie wilt zien)
In elk geval is game 6 voor Miek de lastigste...en voor mijzelf eigenlijk ook!
Groetjes,
Marjan
Bladwijzers