Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 36

Topic: "Horses can read people like a book." **UPDATE**

  1. #1
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    "Horses can read people like a book." **UPDATE**

    En dat laat Pipa maar al te goed uitschijnen ook!
    Ik zet me nog maar in 'postitie' om de Yo-Yo game te doen en ik denk nog maar aan m'n fase 1, gaat ze al achteruit
    Tuurlijk haal ik haar dan weer binnen, ze mag niet zomaar beginnen weglopen als ik niks zeg..als ik nog in m'n life down zit..

    Soms vind ik het echt moeilijk. Zij maakt het me moeilijk. Ze wijkt al voor ik nog maar mijn fase 1 kan toepassen

    Moeilijk Moeilijk Moeilijk.

    Heeft nog iemand hetzelfde 'probleem'?

    Groetjes
    Ariane

    (Weet niet echt waar ik dit topic moet plaatsen, maar wou er toch iets over kwijt hier..miscchien dat jullie nog tips hebben ofzo )
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  2. #2
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: "Horses can read people like a book."

    Is het misschien een idee om de yoyo game eens een keer te doen vanuit een andere positie? (ik ga er wel vanuit dat de game opzich al goed bekend is bij jullie beide)

    Verras haar, ga eens op een stoel zitten, zet haar een keer langs het hek, doe de yoy yo game eens terwijl je niet precies recht voor haar staat, maar er schuin voor, of doe juist maar 1stap achteruit, of begin eerst met friendly game terwijl jij recht voor haar staat.

    Hoe zat het ook alweer met paarden? Ze hebben maar 3 x (toch ?)nodig voordat ze een patroon kennen, dus als je een paar dagen achter elkaar de yoyo game op dezelfde manier hebt gespeeld, denkt zij misschien wel dat ze heel goed weet wat je wilt en dat ze dus heel goed & braaf is als ze gelijk als jij gaat klaarstaan achteruit huppelt.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  3. #3
    Actief Forumlid LekkerDier's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Randstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    329

    Re: "Horses can read people like a book."

    Hoi horsefreakje,

    Ik maak op uit je verhaal dat je paardje al gaat lopen voordat jij het teken geeft dat ze mag gaan. Klopt dat?
    Dit is niet helemaal de bedoeling, ze moet wachten tot jij een duidelijk signaal geeft om dit uit te voeren.
    Veel slimme paarden denken graag met je mee en als ze maar enig sinds het idee krijgen om iets te moeten gaan doen, gaan ze alvast zonder dat jij heb kunnen aangeven dat ze dit daadwerkelijk moeten doen.
    Ik ben het met Hanneke eens; dat je waarschijnlijk nog wat meer friendly zou kunnen doen.
    Misschien kan je precies zo gaan staan zoals je de jojo begint en dan friendly doen, zoals Hanneke ook al zei.
    Hoe zit het met de andere spelletjes? Is ze daar ook zo goed in? Het is de bedoeling dat niet een spelletje er boven uit 'blinkt'
    Succes!

  4. #4
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: "Horses can read people like a book."

    Gipsy doet dat ook als hij bang is... Door iets in de omgeving of als ik ervoor een te hoge fase gebruikt heb.

    Ik heb je al heel veel horen vertellen over Pipa, ook dat ze zo gevoelig is. Volgens mij is je lichaamstaal nog steeds niet goed. Misschien moet je eens een filmpje maken?

  5. #5

    Re: "Horses can read people like a book."

    Wat ook kan, is dat je paardje je intentie gewoon al leest voordat je hem in Parelli-lichaamstaal hebt uitgedrukt. En dat is het allermooiste dat je kan hebben!

    Dus als het dat is: beschouw het als een prachtig geschenk en geniet ervan!

    Don't throw away a dollar for a penny!

    May the horse be with you!

  6. #6

    Re: "Horses can read people like a book."

    Volgens mij is dat juist wel de bedoeling. Dat is fase 0, das toch walhalla, daar gaat het toch uiteindelijk om. Dat ze jouw intentie leest.

    Mooiste wat er is. Meer proberen zo te doen. Zo doe ik ook veel en dat vind ik het gaafste van het gaafste.

    Have fun!

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  7. #7

    Re: "Horses can read people like a book."

    Arabesk heeft in de gaten dat als ik het touw 'oprol' in mijn vrije hand dat er dan vervolgens achterwaarts gaat komen.

    Ik vroeg me eerst af waar hij uit opmaakte dat hij achterwaarts moest, omdat ik nog niet met het wijzende vingertje iets had gevraagd.


    Die monsters hebben gewoon de hele dag niks anders te doen dan ons observeren en onze gedragspatronen in hun kop te stampen
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  8. #8
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: "Horses can read people like a book."

    hm, ik vind dat het paard gewoon moet wachten op life-up hoor. Check je life-up nog eens heeeeel nauwkeurig. Ik dacht dat ik het bij shanna aardig goed deed, maar aangezien shanna heel gevoelig is hiervoor, bleek dat mn life-down niet echt compleet ontspannen is. Veel relaxen met je paard in alle posities, dan gaat je paard beter op je lichaamshouding letten. Zeker omdat je nog net begint is het belangrijk dat je paard dingen doet wanneer je het vraagt, en niet vóórdat je de kans krijgt het te vragen.

  9. #9

    Re: "Horses can read people like a book."

    Ik ben het wel heel erg met Sandra eens hoor!
    Je paard mag ook geen assumptions maken, net zoals jij
    Maak eens een filmpje, dat geeft wellicht al heel veel duidelijkheid over de oorzaak..

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: "Horses can read people like a book."

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Zeker omdat je nog net begint is het belangrijk dat je paard dingen doet wanneer je het vraagt, en niet vóórdat je de kans krijgt het te vragen.
    Hier ben ik het op zich wel mee eens, maar.... Horsefreakje vraag het eigenlijk al wél, want ze denk er al aan om de yoyogame te gaan vragen. Op dat moment heb je al een plaatje in je hoofd van hoe dat eruit gaat zien (paard dat achterwaarts gaat) en dat is wat je paard al kan oppikken. Als je hem daar dan voor straft, zal hij steeds minder gevoelig voor je intenties worden, iets wat *ik* in ieder geval niet wil.

    Misschien k]/images/smilies/nin.jpg[/img]

    Van de andere kant is het ook zo dat je niet wilt dat je paard gaat "assumen". Ik heb dat met Atli bv. bij de circling game gehad; die deed ik in het begin altijd eerst de ene kant op en dan de andere kant. Als ik hem dan links had laten gaan, hem terugvroeg en wilde senden, ging hij al voor ik hem zond naar rechts. Dat heb ik opgelost door er meer variatie in aan te brengen: 3 x achter elkaar links vragen bijvoorbeeld, of een yoyo game tussendoor.

  11. #11

    Re: "Horses can read people like a book."

    Horsefreakje vraag het eigenlijk al wél, want ze denk er al aan om de yoyogame te gaan vragen. Op dat moment heb je al een plaatje in je hoofd van hoe dat eruit gaat zien (paard dat achterwaarts gaat) en dat is wat je paard al kan oppikken.
    Precies dat!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  12. #12
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: "Horses can read people like a book."

    Jep! ook helemaal mee eens met bovenstaande quote!!

    Iig geval bedankt voor jullie goede reacties.
    Zoals sommigen onder jullie wel weten (en sommigen wss ook niet) is dat ik de laatste twee weken alleen nog maar Friendly met Pipa gedaan heb. Bij het minste wat ik deed (nog maar naar m'n stick kijken) ging ze al weglopen van me. Dat is nu al veel verbeterd. Ik zorg er nu ook voor dat ik een heel duidelijk onderscheid maak tussen life down en life up. Dus als ik yo-yo doe en ik vind dat ze genoeg achteruit gegaan is, dan draai ik me helemaal om, en dat vindt zij blijkbaar een goede release. Als ik me gewoon onstspan maar haar toch nog aankijk, doet ze voor alle zekerheid toch nog een stapje achteruit. Als ik me omdraai komt ze zelfs een beetje vooruit!

    Ik had ook op een DVD van L2 gezien dat Linda met een paardje speelde en dat paardje deed precies hetzelfde wat Pipa doet.
    Hij ging achteruit voor ze het gevraagd had.
    Vroeger raakte ik er een beetje gefrustreerd door, maar nu glimlach ik naar haar en verzoek haar vriendelijk maar kordaat dat ik nog niks gezegd heb en dat ze best nog even in het midden mag blijven.

    @jolijn: ik ben er eigenlijk heel zeker van dat mijn lichaamstaal duidelijk genoeg is, want Napoleon reageert er perfect op. ik denk gewoon dat het niet duidelijk genoeg was voor Pipa. Maar ik zie dat dit al begint te verbeteren!

    Wat ik ook merkte is dat, als ik driving deed om de achterbenen (in zone 2 dus) dat ze eigenlijk niet bij me bleef maar dat ze zich helemaal van me wegdraaide.
    Nu ben ik dus helemaal opnieuw begonnen en vraag ik haar steeds maar een of twee stapjes te wijken. Alles stap voor stap

    Om nog even terug te komen op dat eerste,
    ik zie idd altijd al het plaatje van hoe Pipa achteruit gaat in m'n hoofd...
    zoals Marja zegt moet ik die visualisaties dus onder controle proberen te krijgen...
    de vraag is alleen: hoe? Moet ik aan iets heel anders denken..?

    Ik zou graag een filmpje maken maar m'n digi is kapot ..eens zien of ik de digi van m'n vriendin kan lenen, en dan natuurlijk een cameraman!! Ik zal proberen om dat woensdag voor elkaar te krigen

    Groetjes
    Ariane!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: "Horses can read people like a book."

    Ik zou met de yoyo game niet mezelf omdraaien om het paard maar te kunnen laten staan. Door jezelf om te draaien maak je eerder een uitnodigende beweging om weer naar je toe te komen, dan dat je zegt dat ze daar moet blijven staan. Wat ik echter ook niet zou doen, is haar aan blijven kijken. Haal je ogen van haar ogen af (kijk bv. naar een punt voor haar voeten), glimlach en ontspan heel duidelijk (ga bv. zelf met 1 been op rust staan). Sommige paarden vinden het in het begin heel moeilijk om op afstand van jou te blijven staan; over het algemeen is dit onzekerheid. Wees dus geduldig met haar en bouw zowel de afstand als de tijd dat je haar daar laat staan stapje voor stapje op. Komt ze toch naar je toe zonder dat je dat vroeg, dan vraag je haar weer terug te gaan.

    Over het onder controle krijgen van de plaatjes in je hoofd: dit is idd best een moeilijke opgave!
    Misschien een tip:
    Probeer als je even rust hebt tussen 2 oefeningen in (en je friendly doet), te bedenken wat je hierna wilt gaan doen, bv. een yoyo. Laat dan dat beeld los, organiseer je spullen en je paard zo dat je kunt beginnen met fase 1 van de yoyo, maar hou hierbij een beeld voor ogen van een Pipa die rustig staat te wachten op wat komen gaat. Probeer dit beeld zo duidelijk mogelijk voor je te zien en niet dat beeld van de yoyo die komt. Als je dan begint met fase 1 van de yoyo, stel je je het plaatje voor van Pipa die netjes achterwaarts gaat en als ze dan aan het einde is, stel je je een plaatje voor van Pipa die rustig blijft staan tot je haar terugvraagt. Probeer altijd eerst een fysiek teken te geven (fase 1) en dán pas een plaatje te sturen van wat het is dat je wilt.

    En probeer tegelijkertijd wat meer afwisseling in je games te brengen, want het kan goed dat ze ook al gaat reageren terwijl jij nog geen plaatje in je hoofd hebt, maar omdat ze weet dat je altijd 3 x de yoyo doet, bijvoorbeeld.

    Mocht je wel al een plaatje in je hoofd hebben en je paard vertrekt al zonder fysieke aanwijzingen, accepteer dit dan en ga verder met de yoyo, maar vraag hierna wat anders.

  14. #14
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: "Horses can read people like a book."

    ik kom net van de paardjes en het ging super!
    In de weide in het heerlijke zonnetje, alletwee waren we super LB
    Bij Yo-Yo vertrok ze een keer zonder toestemming, heb haar meteen teruggehaald en toen wachtte ze op m'n aanwijzingen.
    Ik probeerde heel hard aan iets anders te denken wat wel moeilijk was, telkens dook dat ene beeld weer op!

    Bedankt Marja voor je goede uitleg!!
    Ik zal me niet meer omdraaien bij Yo-Yo, en eens doen wat jij zegt..haar niet aankijken dus. Wat ik wel niet goed begrijp is dat ik het mag toelaten dat ze bv. achteruit gaat zonder dat ik al een fysiek teken heb gegeven..Ze is al zo gevoelig...wordt ze dan niet helemaal overgevoelig? En je zei toch dat ik eerst een fysiek teken moet geven alvorens het plaatje te sturen?

    Bij Porcupine in zone 4 ontspan ik me dus eerst helemaal en doe Friendly met m'n handen, sta op rust, glimlach naar haar..daarna doe ik dus mijn life-up: borst vooruit, rechtstaande, heel doordingend kijken naar dat ene plekje (precies dwars door haar heen) zodra ze doet wat ik vraag zucht ik eens, ga ik weer op rust staan en glimlach weer in haar richting...duidelijk, toch?

    Ze was zo lekker relaxed dat ik wel eens wou zien hoe circling game short range zou gaan..
    Want bij die game ging het immers enkele weken geleden helemaal fout (vanaf dat ik mijn stick nog maar ophief was ze al weg
    ..Mss ook weer door dat plaatje dat ik stuurde?)
    Ikke dus rustig beetje Friendly, dan mijn send, arm gestrekt en tap tap tap, zij heeel rustig op de cirkel en likken en smekken...bring back geen prob..aan haar andere kant stopte ze wel eens om te vragen hoe het verder moest maar na een vriendelijk verzoek van mij om door te gaan ging het super lekker.

    Ik ga dit topic nog eens lezen, zó'n interessante reacties allemaal, erg bedankt nogmaals!

    Filmpje komt er aan woensdag!!

    Ik kan we ook wel vinden in wat Sandra en Trea vinden hoor..
    Als ik begin te zwaaien met m'n leadrope ofzo zonder dat zij daarbij iets voelt, en ik sta heel ontspannen en kijk niet eens naar haar gaat ze al achteruit...net alsof ze m'n lichaamstaal niet begrijpt
    Als ik tap tap tap doe met de stick gaat ze vooruit omdat ze dat kent van in driving vanuit zone 3, maar ze gaat al vooruit als ik tap en daarbij heel relaxed ben en glimlach en ik haar helemaal niet wil zeggen dat ze vooruit moet...
    Heb Linda daar ook eens een stukje over zien uitleggen..ze sloeg zo met haar vlakke hand op de hals van het paard ( niet erg hard hé maar wel vlug na elkaar) en ze zei dat dit paard moet weten dat dit Friendly is..
    precies zoiets, Pipa weet helemaal niet of het Friendly is ookal doe ik mijn life down heel erg overduidelijk..ze neemt maar het zekere voor het onzekere en wijkt toch maar...zo lijkt het toch...of denk ik nu te ver?

    Groetjes
    Ariane

    P.S.:sorry voor deze misschien afgezaagde en domme vragen
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  15. #15
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: "Horses can read people like a book."

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Arabesk heeft in de gaten dat als ik het touw 'oprol' in mijn vrije hand dat er dan vervolgens achterwaarts gaat komen.

    Ik vroeg me eerst af waar hij uit opmaakte dat hij achterwaarts moest, omdat ik nog niet met het wijzende vingertje iets had gevraagd.
    Hé ja dat heb ik dus ook! ik rol zo heel subtiel en rustig m'n touw op..gaat madammetje al achteruit..zo van "ik weet wel wat je van plan bent hoor "


    Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •