denk ik .....![]()
Ik ben vandaag weer vaar Albert geweest, rozewolk voortgezet... Op een gegeven mnoment was ik de extreme friendly aan het oefenen, 't gaat erg goed, maar ik moet er heel erg om denken dat ik met mijn lichaam verder nisk zeg. Maar dat is goed te testen door soms wel wat te vragen... en dat gaat erg goed.
Op een gegeven moment begon hij panisch rondjes te rennen, ik dacht: "als ik nu stop met meppen op de grond dan leert hij dat hij heel hard moet rennen om mij te laten stoppen" (heeft hij waarschijnlijk al geleerd, want het is ook aansporen), dus ik ging door en werd rustiger toen hij ging draven, vervolegsn bleef ik op de grond staan maar vroeg ik hem wel naar binnen.... Eerst was het heel twijfelend maar hij kwam naar binnen. Ik bouwde het meppen af, en toen hij (sceptisch) bij me stond begon ik hem te aaien... Toen bedacht ik me opeens dat "jullie" paardjes allemaal zo braaf komen als je op de grond mept, deed albert nooit en ik had het idee dat ik het hem op deze manier wel duidelijk kon maken. Ik heb het naar binnen komen dus een aantal keer herhaald, afgewisseld met veel friendly, waardoor hij op den duur op een drafje op me af kwam als ik begon te meppen. Hij was opeens ook erg volgzaam, vooruit achteruit, opzij, naar me toe... allemal met een boog in het touw.... Dus ik denk, ik probeer het weer even los, en hij peert 'm op het moment dat ik een bocht vraag waarin hij met me mee moet (ik binnenbocht, hij buitenbocht oftewel er mankeerd iets aan mijn draw) dus ik begin fanatiek mijn zweep kapot te slaan op de grond (die het ook niet overleefd heeft haha), maar wel zo neutraal mogenlijk, life down dus. Eerst gaat hij heel erg snel, sneller sneller sneller, op een gegeven moment stopt hij, draait naar mij toe en zet een pas, ik stop direct en roep hoe braaf hij is. Na even rust maar weer voorzichtig verder met de zweep en na een aarzeling (wegrennen? of toch...?) zet tie weer een paar pasjes. Ik weer rust en na een tijdje begin ik weer, en dan komt hij helemaal naar me toe. Ik heb hem helemaal de hemel in geprezen en ben gestopt.
Maar nu de vraag, is dit idd de manier waarop je een paard naar je toe leert komen? Ik hoor van heel veel mensen dat hun paard dat automatisch al doet, maar Albert niet dus
Wat ik me ook afvraag (effe checken), bij de extreme friendly ben je erg heftig bezig en je verwacht van je paard dat hij niks doet. Als je hem iets vraagt en je hebt bv een fase 4 nodig in de form van een mep naast je paard, moettie wél luisteren. Is het verschil wat je paard in jou beweging ziet, jou intentie? (lifeup bij fase 4, life down bij friendly?)
ennuh, is dit idd stick to me?![]()
Bladwijzers