Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 36 van de 36

Topic: "Horses can read people like a book." **UPDATE**

  1. #31
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re: "Horses can read people like a book." **UPDATE

    Het eerste filmpje kan ik ook niet zien. Bij de porcupine zie ik ook weinig verschil in lichaamshouding/energie tussen friendly en porcupine. Eigenlijk heb ik bij friendly al het gevoel dat je iets vraagt. Of beter gezegd: ik heb bij friendly het gevoel dat je zo voorzichtig (gespannen) bent, dat ik al weet dat je iets gaat vragen. Vermoedelijk wegens haar vroegere heftigere reacties, maar ik denk dat je dat toch best probeert af te leren. Je driving filmpjes vond ik wel heel goed, daar is de overgang tussen 'ik vraag niets' naar 'iets' veel duidelijker. Ik heb zelf op een cursus die conga-horse geoefend, dat is dat een aantal mensen het paard vormen en dat je dan zelf met dat 'paard' speelt. Ondanks dat het vreselijk is om te doen, leer je er veel van. Je 'paard' kan je feedback geven, en als je in de positie van paard zit, merk je ook hoe naar het is als je iets niet begrijpt en er wordt naar een hoge fase overgegaan; het is veel fijner (bij het niet begrijpen dan) dat er even geaaid wordt en dan vriendleijk terug gevraagd. Een aanrader om te doen.
    Daarenboven denk ik dat je je lichaamstaal aan het paard moet aanpassen. Sommige paarden reageren al op je gedachten, andere op een milimeter verschil in je lichaamstaal en voor nog andere moet je een hele arm bewegen willen ze reageren. Het moeilijke hieraan is dat wij zelf het paard moeten inschatten, en het allermoeilijkste is dan ons daaraan aanpassen. Wij mensen zijn ons vaak niet erg bewust van onze lichaamshouding, maar paarden, die owv lichaamsbehoud aangewezen zijn op het lezen van lichaamstaal van roofdieren, kunnen erg kleine wijzigingen in ons wel degelijk zien. Ik denk dat dat het allermoeilijkste is om te leren bij parelli en het omgaan met paarden, controle over je emotionele en fysieke zijn. De enige die ons op het moment zelf kan zeggen of we het goed doen is het paard zelf, zijn reactie is jou feedback. Maar gelet op je filmpje bij driving game kom je er wel, en je paardje lijkt wel bereid om het voor je te doen, dus nog veel succes.

  2. #32
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: "Horses can read people like a book." **UPDATE

    Bedankt voor je reactie etoucha

    Weet dat m'n life ups en downs niet goed waren die dag, maar dankzij dit topic weet ik nu ook dat ik goed moet opletten welke plaatjes ik naar haar verstuur.
    Want 'vroeger' toen ik haar voor me stelde om yo-yo te doen zag ik al helemaal voor me hoe ze achteruit zou gaan en dan deed ze dat ook zonder dat ik ook nog maar een fysiek teken had gegegen.

    Gisteren was ze heel relaxed, wss omdat ik dat ook was..maar toen ze me daar stonden te filmen leek het wel of het moest lukken voor op de film en dan was ik idd wel een beetje gespannen

    Pipa merkt de allerkleinste verandering in m'n houding op, dingen die ik zelf niet eens besef.

    Maar, tgaat al beter, heb ook nog wat geoefend met driving vanuit zone 3 en ze volgt m'n focus heel goed!

    Alleen heb ik nog een beetje miserie met de driving game in zone 2...Daar blijft ze niet bij me maar loopt ze echt telkens van me weg...
    Weet niet goed hoe 'k dat moet aanpakken.

    'Vroeger' toen het niet goed meer ging week Pipa echt voor alles, maar nu lijkt het alsof ze eindelijk een verschil begint te merken tussen life up en life down. Als ik nu op rust sta en me echt helemaal onstpan doet zij dat ook, en als ik me opricht en zo begin te staren weet ze dat dr iets komt..wat ook wel fijn is dat is als ik zo eens lekker lang zucht dat ze dat dan gelijk ook doet!

    Oja, nog iets: als ik porcupine doe op de achterhand bv. en ik doe mijn life up dan wijkt ze al...mag ik dat toelaten? want eigenlijk is dat toch een fysiek teken dat ik al geef?

    Sorry voor dit lange antwoord

    Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  3. #33
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re: "Horses can read people like a book." **UPDATE

    Hmm, ik zou ook wel gespannen zijn met een camera erbij, ik snap wel dat je het dan niet zo doet als anders.
    Bij weglopen vanuit zone 2 is er misschien een probleem met de friendly game in zone 2? Anderzijds denk ik dat je wel een heel gevoelig paardje hebt, waar je veel van kan leren. Vooral de controle over je eigen energie dan, zij spiegelt wel wat je doet, en daardoor wordt je je steeds meer bewust van wat je doet en kan je alleen maar beter worden. Dus ik zou friendly doen in zone 2 en als ze toch wijkt mijn energie in vraag stellen. Was het toch net dat beetje spanning in mijn lijf of was ik echt helemaal niet-vragend naar haar toe.
    Als een paard bij life up en als je je energie op de achterhand richt, deze wijkt is dat net heel goed denk ik. Als ik bij ons de kudde bekijk zijn de eerste tekens ook heel subtiel. Oren echt plat of bijten komen als op de rest geen reactie kwam. Je kan het moeilijker maken door de afstanden te vergroten of haar tegelijk over een balkje of zo te laten stappen, dan wordt het voor haar uitdagender. Ik zou zo'n reactie in ieder geval als positief ervaren.
    Groetjes,
    Chantal

  4. #34
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: "Horses can read people like a book." **UPDATE

    Bedankt hoor Chantal!

    Pipa is idd een supergevoelig ding en in die twee maanden dat ik met haar Parelli doe heb ik al onwijs veel geleerd.

    Eerst ging alles goed tot ze echt supergevoelig werd..niks ging meer en ze werd heel wantrouwig tegenover de stick.Dat was toen ik circling long range met haar probeerde, wat wel lukte maar na een tijdje toch niet meer.
    Ik heb in augustus dan enkele weken alleen maar friendly gedaan en nu gaat het al veel beter, als ik haar met de stick benader is ze soms nog altijd een beetje wantrouwig maar dat los ik dan weer op door veel approach en retreat te doen. Het lijkt echt of ze m'n fouten verbeterd om er zo samen te komen!

    Vandaag ga ik weer circling long range doen met haar..gecombineerd met heel veel friendly natuurlijk...ben echt reuzebenieuwd hoe het zal gaan! Duimen maar hé!

    Ik kom straks wel nog eens langs voor een kleine update van vandaag

    O, en nog bedankt voor de tip met porcupine, maar dat zal niet voor vandaag zijn, maar zal het zeker eens uitproberen!

    Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  5. #35
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: "Horses can read people like a book." **UPDATE

    als je paard bij de porcupine gaat lopen voor je haar aanraakt heb je te vroeg life up gedaan denk ik.
    De porcupine begint ALTIJD met friendly. En friendly is in een life down houding. Vervolgens houd je je vingers op een plek heel licht tegen de vacht aan als fase 1 en tegelijkertijd verandert je life down naar life up. Pas dán geef je je paard het signaal om te wijken. Wijkt je paard al voor je hem /haar uberhaupt kan aaien (als begin van de porcupine) dan moet je dus aan je friendlygame werken en nogmaals aan je lichaamshouding denken.
    Het is wel fijn als je paard al reageert op alleen Life up, maar het is nog veel fijner als je je paard overal kunt aaien zonder problemen. Vergeet dus zeker bij een paard als Pipa, die toch al te neiging heeft om veel te anticiperen, de friendlygame niet voor de porcupine. Anders heb je in no-time wéér een paard dat overal voor wijkt.

  6. #36
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: "Horses can read people like a book." **UPDATE

    Hoi allemaal, kleine update weer

    Circling game gaat behoorlijk goed, ze snapt het principe wel dat ze rond me moet gaan lopen alleen weet ze soms niet goed welke richting precies maar daar wordt aan gewerkt, het gaat leuk en ik doe veel friendly, ze is wel wat skeptisch en soms is ze al weg voor ze het vraagt maar dan haal ik haar weer naar binnen want zoals Linda zegt: "thanks for the suggestion but next time please wait until I say you can go"

    @Sandra: Ze loopt niet weg bij aanraking hoor, alleen, als ik dus bezig ben met haar te porcupinen dan gaat ze wel opzij maar echt wel van me weg, ze blijft niet bij m'n beweging maar ze ontwijkt die eerder...
    dit is echt moeilijk te beschrijven, zal het wel eens op film zetten...

    Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •