Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: afgesneden vers gras voeren?

  1. #1
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    afgesneden vers gras voeren?

    De boer heeft een stuk weiland dat in het voorjaar ingezaaid is. De eerste snede van dit gras is gehooid. Nu is het hier zo nat dat er geen grote machine op het land kan (hij zakt er helemaal in) en kan er dus niet gemaaid en verpakt worden.
    Nu doet de boer elke dag een reep af en moeten wij dat voeren aan onze paarden. Maar nu ligt er nog gras van gisteren en zegt hij dat we dat eerst moeten verder opgeven voor hij ander afdoet. dus maw dat of niks!

    Volgens mij mag dit niet maar ik ben niet zeker van.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Kan wel hoor. Is gewoon een soort tussenvorm van vers gras en hooi . Waarom denk je dat het niet zou mogen?

  3. #3

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Gras uit je achtertuin maaien en dat aan je paard geven, dát kun je beter niet doen. Het is te kort, gaat snel gisten en je loopt het risico dat het paard te grote proppen naar binnen werkt en een slokdarmverstopping oploopt.

    Maar lang weidegras is volgens mij geen probleem.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  4. #4
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Waarom moet je dan hooi eerst 6 weken laten liggen alvorens je dat mag geven? of is dit een fabeltje?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  5. #5
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Waarom moet je dan hooi eerst 6 weken laten liggen alvorens je dat mag geven? of is dit een fabeltje?
    Goeie vraag... Misschien voor brandgevaar? En dat het goed houdbaar blijft?

    Ik denk niet dat het kwaad kan om vers gras te voeren.

  6. #6
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Ik weet dat als een hoop vers gras enkele dagen ligt het binnenin heel warm wordt. Hier noemen ze dat "broei". Volgens mij is dat het begin van het rottingsproces en daarom is gras dat vers afgedaan is maar een paar dagen ligt volgens mij niet gezond meer om te voeren.
    Vers gras, dus afdoen en geven is volgens mij ok
    MAAR: Vers gras, afdoen en twee dagen laten liggen ik blijf men twijfels hebben.

    Tenzij iemand me echt kan overtuigen???? [/b]
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  7. #7

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Als je voordrooghooi wilt geven(zo ingewikkeld hooi, weet niet hoe jullie dat noemen in Nederland), moet je zes weken wachten om het te geven. Dat is omdat er een gistingsproces gebeurt in het pak hooi. Als je paard er dan van zou eten, krijgt het koliek.

    Vers gras dat is afgedaan kan geen kwaad volgens mij. Het ligt open en bloot en er gebeurt geen proces. Het droogt gewoon uit...
    Don't dream your life, live your dream!

  8. #8
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Ja maar het ligt op een grote hoop en 't is al heel warm daar onder hoor. Het ligt niet gewoon op de wei he. Maar afgedaan, met de kruiwagen gehaald en zo blijft het liggen.

    ps: Parel ik ben een belgje hoor
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  9. #9

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Ja maar het ligt op een grote hoop en 't is al heel warm daar onder hoor. Het ligt niet gewoon op de wei he
    Ah kijk, dat had je er eerst niet bij geschreven. Als het gras gewoon blijft liggen waar het afgemaaid is, dan droogt het gewoon uit. Maar op een stapel, dan krijg je broei en gisting en dat kun je het maar beter NIET aan het paard voeren.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Volgens mij mag je geen hooi voeren wat minder dan 6 weken oud is. Maar als het 1 dag gemaaid is, dan is het ook nog geen hooi...

    Ik weet niet precies waarom dit zo is, maar het heeft te maken met stoffen die erin zitten en die eerst omgezet moeten worden.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Volgens mij mag je geen hooi voeren wat minder dan 6 weken oud is. Maar als het 1 dag gemaaid is, dan is het ook nog geen hooi...

    Ik weet niet precies waarom dit zo is, maar het heeft te maken met stoffen die erin zitten en die eerst omgezet moeten worden.
    Ons is verteld 2 weken ?! Ben nu wel benieuwd naar de reden... Iemand?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  12. #12
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Jossie???!!!! *ben ook erg benieuwd*

  13. #13
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Na enig googlen kwam ik uitsluitend op
    1) stoffen uit giftige planten die een tijd nodig hebben om afgebroken te worden
    2) schimmels die erin zouden kunnen zitten
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #14

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Sorry Rengeltje, tis dat er hier zoveel van Nederlanders op 't forum zitten. Ik had het nog niet door!
    Nee als het zo op een hoop ligt, mag je het niet geven
    Don't dream your life, live your dream!

  15. #15
    pasterza
    Guest

    Re: afgesneden vers gras voeren?

    Vroeger toen ik nog verzorghaffen had, maaide t boertje ook altijd een veldje gras met een gewoon maaiertje. Gras kwam vervolgens in de kruiwagen terecht, zat tot de nok toe vol en als het die dag niet opgewoerd werd, kregen ze het de volgende dag wel. Ondertussen kon het dus wel broeien maar de paarden kregen er nooit last van ofzo. Hij voerde dit zeker al 30 jaar zo aan de paarden, vanaf het voorjaar tot aan het najaar .
    Of het goed is voor een paard, lijkt me niet, ikzelf zou het niet voeren. Maar zijn paarden kregen er niks door

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •