Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Mark Rashid vs Pat Parelli

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Mark Rashid vs Pat Parelli

Ik vraag me al een tijdje af hoe de verhoudingen liggen tussen Mark Rashid en Pat Parelli. Ikzelf vind Mark Rashid geweldig (voor zover ik zijn boeken gelezen heb ) en dat geld voor Pat Parelli natuurlijk ook. Hoewel ze verschillende ideeen hebben, vraag ik me af of iemand weet of ze bijvoorbeeld elkaars "werk en ideeen" respecteren of zijn ze het juist helemaal niet met elkaar eens ?

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Mark Rashid vs Pat Parelli

Niemand? Ik ken Mark Rashid eigenlijk niet zo goed Weet dus ook geen antwoord maar ben er wel benieuwd naar

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Ik heb geen idee hoe ze over elkaars werk denken maar volgensmij verschilt het wel behoorlijk!
    Zo is Mark Rashid vooral van het passive leadership. Het paard niet dwingen maar de omstandigheden zo vormen dat het aantrekkelijk is te doen wat gevraagd wordt. Dit gaat echter heel subtiel en er komt geen dwang bij te pas.
    Parelli is wel dwingender. Je vraagt je paard iets, beginnend bij fase 1 en als je daar eenmaal aan begonnen bent moet je paard ook doen wat je vroeg. Desnoods ga je dan door naar fase 4, als je paard maar doet wat je zegt. Zelf heeft hij daar echter weinig keus in.
    Maar dat is hoe ik het interpreteer hoor, aanvullingen zijn welkom!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

mjah, als je iets vraagt van uw paard en uw paard doet het niet en je gaat daar zomaar met akkoord dan is het volgens mij beter gewoon uw paard op de wei laten staan of helemaal geen paard aanschaffen. Er is geen enkel paard dat staat te popelen om wat achterwaarts te lopen en dergelijke
    Horses and Live, It's all the same to me...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    mjah, als je iets vraagt van uw paard en uw paard doet het niet en je gaat daar zomaar met akkoord dan is het volgens mij beter gewoon uw paard op de wei laten staan of helemaal geen paard aanschaffen. Er is geen enkel paard dat staat te popelen om wat achterwaarts te lopen en dergelijke
    En wat heeft dit met de discussie te maken? Mark Rashid zegt in ieder geval juist niet om daar mee akkoord te gaan, maar om te zorgen dat het paard het leuk gaat vinden om te doen wat je vraagt

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

ahzo, dan had ik dit verkeerd begrepen
    Horses and Live, It's all the same to me...

Ik dacht al

Ik vind het boek wat ik van Rashid heb gelezen trouwens echt een aanrader, je doet er veel ideeen uit op. Leuke lectuur.

Om even terug te komen op de verschillen... zijn die verschillen eigenlijk wel zo groot? Ja, er is een verschil in de uitvoering, maar voglens mij zijn de basisideeen grotendeels gelijk?

Nope.... het uitgangspunt is juist heel anders. Parelli staat voor een dominant alfa leiderschap. Rashid streeft ernaar een goed voorbeeld voor zijn paarden te zijn, waardoor ze met vertrouwen zijn voorbeeld volgen. Het is dus niet dat ze moeten doen wat hij zegt, maar hij probeert het het paard heel aantrekkelijk te maken te doen wat hij voorstelt.

Das heel anders!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Nope.... het uitgangspunt is juist heel anders. Parelli staat voor een dominant alfa leiderschap. Rashid streeft ernaar een goed voorbeeld voor zijn paarden te zijn, waardoor ze met vertrouwen zijn voorbeeld volgen. Het is dus niet dat ze moeten doen wat hij zegt, maar hij probeert het het paard heel aantrekkelijk te maken te doen wat hij voorstelt.

Das heel anders!
    Dat vond ik dus niet uit zijn eerste boek blijken (de rest heb ik nog niet gelezen). De uitvoering is anders, maar maakt parelli door het opvoeren van de druk het alternatief ook niet onaantrekkelijk?

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend

Das heel anders!
    Dat vond ik dus niet uit zijn eerste boek blijken (de rest heb ik nog niet gelezen). De uitvoering is anders, maar maakt parelli door het opvoeren van de druk het alternatief ook niet onaantrekkelijk?
    Uit het eerste boek blijkt het ook niet zo duidelijk. Uit het derde boek des te meer)Die heb ik ook nog niet helemaal gelezen maar aan het begin ervan wordt het principe wel heel duidelijk beschreven.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Hoe heet dat derde boek? Ik wil graag eens een boek van hem aanschaffen, maar weet niet welke het leukste/ handigste is om te kopen?

Bladwijzers

Forum Rechten