Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Bitloos andere ruiter zelfde paard met bit gaat dat?

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Bitloos andere ruiter zelfde paard met bit gaat dat?

Ja dat is eigenlijk meteen de vraag. Ik heb sinds kort een verzorgstertje want ik krijg 3 paarden en een job in de horeca bijna niet meer gebolwerkt. Dyco was nooit de bedoeling maar ik ben erg gehecht geraakt aan mijn verwaarloosd manneke dat hij ook niet meer zal weggaan.
    Het meisje (14 jaar) vind nhs wel leuk ze wil speciaal voor de paarden van mij nhs les gaan nemen.
    Maar haar hart ligt toch echt bij springen.
    Sweety vond springen vroeger geweldig ik echt niet en deed het ook niet meer. In februarie gaat sweety met haar een carnaval jumping doen (40cm) en tja dat is met bit. Sweety heefts al gruime tijd geen bit meer gezien. Nu heb ik wel een K&K ultra liggen dus heel zacht bit.
    Ook gaan we over 2 maand beginnen met mennen en ook daar moet terug een bit in. Waarschijnlijk ook de K&K.
    Hoe doen jullie dat? Zijn hier nog mensen die met en zonder bit rijden of andere ruiter hebben die wel met bit rijd?
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Bitloos andere ruiter zelfde paard met bit gaat dat?

Ik rij zelf wisselend met en zonder. Ik heb al eerder eens geschreven dat het voor Linde (denk ik) niet veel uitmaakt. Paarden kunnen enorm goed schakelen en zich aanpassen. Ik vermoed dus ook dat het voor Sweety geen barst uitmaakt, zeker als 'ie weer kan gaan springen en dat reuzeleuk vindt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je verzorgster fatsoenlijk met dat ijzerwerk omgaat... Maar dat geldt voor alles en iedereen, nietwaar?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Ja ik wissel ook af. Als ik buiten rij is het zonder bit. Maar als ik ga springen doe ik toch een bit. Kwestie van toch iets nauwkeuriger te rijden. er is mij nu ook een sidepull aangeraden. Bitloos en nauwkeurig om te rijden.
    Zeker als je zo'n zacht bitje in doet, kan het volgens mij geen kwaad.
    Maar zoals Dorien66 schreef... wees extra voorzichtig ermee!
    Don't dream your life, live your dream!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik rij zelf ook met en zonder bit. In de bak rijd ik eigenlijk altijd met halster of met de leadrope om haar hals. Maar ga ik buitenrijden of springen dan moet er een bit in. Ik hoop dit nog te veranderen, maar het maakt Shiva weinig uit.
    Ik rijd dan wel op de westernmanier en gebruik eigenlijk het bit nooit. Behalve met springen, dan is ze zo enthousiast dat ik de teugels aan moet nemen.
    Ik merk aan haar nooit dat ze liever het een of het ander wilt.

Let idd op dat ze het bit niet gaat misbruiken. Maar volgens mij moet het kunnen hoor. Met mennen ook.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ook ik rijd af en toe met bit en men met bit, maar rijd regelmatig ook bitloos. Heb een nog redelijk groen paard en als er iemand anders op rijd laat ik ze met bit rijden, omdat ze zonder bit misbruik van de berijder gaat maken en zodra het bit erin hangt, hoeven ze het bijna niet te gebruiken. Mijn paard schakelt makelijk over en rijd ook weer beter zonder bit als ik weer even met bit gereden heb.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik rij niet met bit, maar Unieko zijn eigenaar rijdt gewoon de traditionele dressuur en dus ook met bit.
    Ze is er al eens een tijdje uitgeweest vanwege blessures, waardoor ik de enige was die wat met hem deed en hij dus alleen maar zijn halster of hackamore om had. Voor zover ik weet heeft zij daarna geen problemen met hem gehad toen ze weer begon, en ik merkte ook geen verschil.

Het ligt er inderdaad aan hoe ze gereden wordt met bit. Ik zie soms mensen met een touwhalster ruwer rijden dan mensen met een hoofdstel, maar ook andersom.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ook ik rij zowel met als zonder bit.. ook hier geen problemen!

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik had deze vraag enkele jaren ook aan Eddy gevraagd toen we hem zagen op een demo. Hij zei dat het natuurlijk veel beter is als 1persoon met het paard rijdt. Het kan geen kwaad als er met bit gereden wordt door iemand anders maar als zij echt zoals normals rijdt... tja het zal er dan niet op beteren! Het hangt er daar dus een beetje vanaf

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Heel erg bedankt allemaal voor jullie uitleg.
    Het zou best kunnen dat ze ook bitloos wilt gaan rijden binnekort en ze zal dit zeker moeten oefenen ook parelli in't algemeen. Maar de "wedstrijd" is al redelijk snel en ik dacht dat je verplicht bent met bit te rijden op wedstrijdjes.
    Bedankt
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

Voor dressuurwedstrijden denk ik dat ook. Springen kan bitloos
    Don't dream your life, live your dream!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

spingen kan volgens mij alleen bitloos vanaf een bepaald niveau...

Tenminste... dat vertelde mn hoefsmid, tevens wedstrijdspringruiter me...

dus als je dat bitloos zou willen, zou ik me eerst even goed laten informeren.

Groetjes, Lacuna

Bladwijzers

Forum Rechten