Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Die aller eerste keer...

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Die aller eerste keer...

Gegroet iedereen,

Zijn er mensen die wat praktische tips hebben voor het paard zadelmak te maken? Vooral met name, hoe het paard laten wennen met een ruiter op zijn rug zonder dat die ruiter een expert hoeft te zijn in rodeo.

Mvg Jarno De Smet
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Die aller eerste keer...

Is het paard al zadelmak en gaat het nu dus om het ruitermak maken? Hoe lang kent de ruiter en de eventuele helper het paard al? Oftewel: is er sprake van een goede vertrouwensband?

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Hoi,

De ruiter gaat gewoon over het paard liggen om het paard zo te laten wennen aan gewicht en iets levend op zijn rug. Je kan bv ook een zak voer(of iets anders,zwaarder misschien) aan het zadel vastmaken en dan zo het paard laten rondlopen. Dit is misschien toch iets veiliger als je een drukker paard hebt. Natuurlijk je paard niet overvallen, maar het geleidelijk aan proberen en belonen als hij braaf is.

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik denk dat het goed is om gewoon met hele kleine stapjes erop te gaan. Dus ook verdeeld over meerdere dagen/weken. Eerst op een stoel gaan staan ofzo, sommige paarden vinden het raar als je ineens boven ze uittorent. En dan langzamerhand steeds verder; even leunen, hangen en dan gaan zitten. De eerste keer dat je erop zit zou ik gewoon je paard uitgebreid aaien en er dan weer afgaan. En dan een dag of meer later pas vragen om te lopen.
    Maargoed, ik heb nooit een paard ingereden dus ja

Aangemeld
    Jan 2006

Kwerk al een tijdje met dat paard, hij vertrouwt me wel. Hij is net zadelmak. De gewicht truc, dus er zo over hangen paste ik in het verleden ook altijd toe, maar ik dacht of er mss geen snellere strategie bestond.

Mijn paard was ook zadelmak maar vond het inderdaad spannend als ik op een stoel ging staan. De 1e keer zou mijn vriend helpen en ging ik vanaf de stoel met mijn voet in de beugel en hangen. Mijn vriend liet hem gelijk stappen en dat vond hij erg eng en begon wat te springen. Ik liet me er weer snel afglijden. Hierna ben ik met iemand anders aan de gang gegaan en dat ging wel goed. De eerste keer alleen hangen, eraf en rondje stappen voor de ontspanning. Later hangen en een paar stapjes, weer eraf en even ontspannen. Het duurde even omdat hij het toch doodeng vond maar we hebben geen bok gehad en nu is hij zo vertrouwd dat ik gewoon mijn jas aan en uit trek bijv.
    Dus zorg voor de juiste begeleiding en kijk naar je paard en volg je gevoel. Beter 1 stap vooruit dan twee vooruit en drie terug. En gaat het even niet dan gewoon weer een paar keer het vertrouwde doen.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik denk dat er niet veel snellere strategiën bestaan, zelf ken ik er toch geen, maar zadelmak maken moet toch niet te snel gaan? Ik zou er rustig de tijd voor nemen. Ik spreek uit eigen ervaring want mijn eigen paard hebben ze nooit fatsoenlijk beleerd. Ik kocht hem als vijfjarige die de basis half kende. Springen kan hij dan wel supergoed, maar van dressuur kon hij nog niet zoveel. Nu gaat het al stukken beter!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Oh, er is een veel snellere strategie hoor, namelijk je paard naar Eddy brengen om hem daar te laten 'starten'.
    Andere tip: zorg dat je zelf level 3 hebt, dan kun je een stuk sneller en beter een paard inrijden.
    Maar naar zo'n antwoord ben je vast niet op zoek

Mijn mening: als je niet weet HOE je een paard moet inrijden, doe het dan ook niet.

Als je veel voorbereidend grondwerk hebt gedaan, komt uiteindelijk min of meer vanzelf een strategie naar boven waarop je je paard kan inrijden.

Ik dacht mijn arabje ook wel ff in een maand in te rijden, maar pas na 5 maanden grondwerk zat ik er voor het eerst op
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

tja gewoon opstappen en weg rijden zo heb ik het gedaan , het enigste voordeel wat ik had , ik had spirit vanaf de 6 mnden ...

dus op een gegeven moment ik was alleen en heb hem gewoon opgezadelt en op gestapt en flink beloont en na enkele min . genieten ben ik weer af gestapt en dat ging ik steeds meer doen eerst 1 rondje stappen en toen een enkele dagen verder 2 rondjes stappen en dit bouw je op

ik heb alles alleen gedaan waarom? hoe meer mensen om een paard staan klungelen hoe zenuwachtiger wordt een paard , en als je een goede band heb dan bokt een paard niet (bij mij nog niet gedaan)

momenteel rij ik m`n 3 1/2 jarige hengst van 170 bitloos en zadelloos zoals in de rijbak maar ook buiten en het gaat super

zie website

http://members.lycos.nl/thatsthespirit
    http://members.lycos.nl/thatsthespirit 1

succes verder met zadelmak maken van je vriend
    that`s the spirit

Aangemeld
    Jan 2006

Gisteren hebben we er eerst wat aangehangen, en zo langzaam maar zeker het been over zijn rug laten gleiden, wat approach and retreat en dan volledig er over. Na 15 min ongeveer zat er iemand op en konden we rondstappen. Ben er wel van overtuigd dat dit niet met elk paard zo vlot zal gaan.

Dat is dus echt super gegaan. Maar doe het nog even rustig aan want als je een keertje te ver gaat begin je weer een paar stapjes terug. Dus vandaag of morgen precies hetzelfde doen en pas als er volledige ontspanning is en vertrouwen een stap verder.
    Aan de andere kant hebben ze bij een dochter van mijn merrie ook gewoon het zadel opgelegd. Rustig aangesingelt, geen reactie, nogmaals aangesingelt, nog geen reactie en toen ze er maar opgestapt. Ging dus ook heel vlot en vol vertrouwen.

Hoi Jarno,
    het allerbelangrijkste is dat je bij de eerste keer dat je erop zit je er ook direct ! weer afstapt.
    Want dat paard weet niet hoe lang jij op z'n rug blijft zitten, dat kan wel de rest van z'n leven zijn... Dus het moet voor hem duidelijk worden dat het weer over gaat. En dan maak je de sessies steeds langer. Maar 5 min is lang genoeg zo in het begin.

Succes, Mary

Goh Mary, dat is een goede invalshoek. Ik heb dat nooit zo bedacht, maar het lijkt me idd een heel zinnige benadering, met veel inlevingsgevoel voor het paard. Bedankt voor de tip, hij zet me aan het denken over soortgelijke situaries!

Niet van mij hoor: Mark Rashid

Mary

Aangemeld
    Jan 2006

thx voor de tips

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten