Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 76 tot 83 van de 83

Topic: Zand schuurt de maag...

Re: Zand schuurt de maag...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik snap de logica niet zo, dat je lijnzaad ook kunt malen i.p.v. koken. Ik had altijd begrepen dat het koken was om het giftige blauwzuur te laten verdwijnen???
    JA, maar in contact met zuurstof schijnt het ook blauwzuur te kunnen ontwikkelen. Daarom mag je ongekookte restjes nooit in de voerbak laten zitten en moet dit weggehaald worden.
    ... en het is niet onwaarschijnlijk dat bij het malen, bewerken, ook een verhittingsproces te pas komt..
    Hoe dan ook, lijnzaad nooit zomaar puur geven, koken is het beste en oude restjes altijd opruimen!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik dacht dat blauwzuur vrijkwam als de zaadjes "ontsloten" werden. Dus door koken, persen, verpulveren etc..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik dacht dat blauwzuur vrijkwam als de zaadjes "ontsloten" werden. Dus door koken, persen, verpulveren etc..
    Zaadjes die gekauwd zijn ,dus in feite toch ook verpulverd?

Zaadjes die gekauwd zijn ,dus in feite toch ook verpulverd?
    Ja precies! En als daarbij het blauwzuur vrijkomt, zit het al binnen he, en daar wil je het nou juist niet hebben..

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

je hebt nog zuurstof nodig Tré

En is dat niet aanwezig dan, in de mond van een paard?

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

En is dat niet aanwezig dan, in de mond van een paard?
    Volgens mij niet nee.
    Maar ik ben geen chemicus

in de mond heb je igg allerlei sappen die iets doen.

Buiten de mond alleen maar zuurstof. Dat is volgens mij het verschil.

Ik vond dit stukje op internet over de giftige werking van blauwzuur:

Blauwzuurglycosyden of cyanogene glycosiden
    Door afsplitsing van suiker komt het zeer giftige blauwzuur (cyaanwaterstofzuur; HCN) vrij. Het is een der snelst werkende giffen bij mensen en zoogdieren. Blauwzuur verhindert het zuurstoftransport niet, maar wel de afgifte van zuurstofmoleculen aan weefcellen. Het blauwzuur blokkeert dus de celademhaling (cytotoxische anoxie). Men neemt aan dat ongeveer 1 mg blauwzuur per kg lichaamsgewicht fataal is voor een mens. Men gaat er ook van uit dat plantaardig dierenvoer met een blauwzuurgehalte dat hoger is dan 20 mg per 100 g voedsel gevaarlijk is voor dieren. De dodelijke dosis blauwzuur, toegediend als glycoside, wordt op 4 mg per kilo lichaamsgewicht geschat, op voorwaarde dat de opname ervan snel geschiedt. Herkauwers blijken gevoeliger voor blauwzuurvergiftiging te zijn dan andere dieren. Dit wordt verklaard door de snellere afbraak van de blauwzuurglycosiden door de pensbacteriën. Blauwzuurglycosiden zijn wijd verspreid in het plantenrijk. Sommige komen uitsluitend voor in zaden (amygdaline), andere juist nooit (prunasine).

Ik kan alleen maar zeggen: goed koken dat lijnzaad!
    Het is maar een kleine moeite.
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456

Bladwijzers

Forum Rechten