Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 83

Topic: Zand schuurt de maag...

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Re: Zand schuurt de maag...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ohja en Lodash wordt nu onbetwistbaar per dag lekker ronder! Gelukkig!!!!!!.
    Dat is een goed teken!
    Bij de paardendrogist verkopen ze ook iets wat 'weightbuilder' heet. King is ook wat mager, dus ik heb even gekeken wat er in weightbuilder zit: lijnzaad!!! Dus naast dat het goed is tegen zand in de darmen, is het ook nog eens goed om je paard te laten aankomen

Whaaaa, dan schrap ik dat maar van mijn voerlijstje (grapje)

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Oh okee, goed dat te weten!

Zou je dan af en toe een kuur van een week elke dag lijnzaad (dat laatste a la Sandclear) moeten doen?

Of gewoon elke week 1 of 2 keer lijnzaad= als af en toe kuur sandclear?
    Ik weet niet wat de Faculteit hierin adviseert. v Barneveld gaf welaan dat in de winter voor weideponies het heel erg goed is om wat aan het zand te doen.

Het lijkt mij dat wanneer je zand ziet (bijv dmv drollen laten zeven) het logisch is dat je dan meer doet dan alleen maar preventief. En dan is het een gevoelskwestie. Er zijn bij mijn weten geen richtlijnen voor.
    Lodash moet van het zand af, dan zou ik dus een kuur van een week ofzo geven. 2 maal in de week is dan te weinig.

Iedereen weer bedankt!

Had Lodash ook maar zoiets duidelijks als Kate (vieze staart ofzo) maar mestballen zeven is gelukkig ook duidelijk.

Grappig Lon, dat er lijnzaad zit in weightbuilder, wat zal hij lekker rond worden dan!

En inderdaad Antheman, uiteraard ,moet er nu gewoon lijnzaadmatig gesleuteld aan Lodash tot hij zandvrijer is!

May the horse be with you!

Gisteren weer mest gevangen: slechts een vleugje zand (theelepeltje in 5 mestballen)...

Lijnzaad continued!

En ook vandaag slechts theelepltje in 5 mestballen, way to go!

[size=99px]1 keer gewijzigd wegens voortschrijdend inzicht [/size]

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Mijn paard heeft al twee weken dunne mest en heb haar ook "betrapt' op zand likken. Geven jullie tijdens de dunne mest ook lijnzaad? Het werkt toch ook laxerend?

Ik heb bij het kruidvat ook psyllium gevonden, stukken goedkoper dan sandclear. Daarbij zit ook inuline, wat ook probiotisch werkt.

Groetjes Sindy11
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

een theelepeltje op 5 mestballen, is dat ok ?? ik heb gister 2x mest "gewassen" en beide keren zat er een theelepeltje zand in... eigelijk zit er iedere keer (normaal "was" ik 1x per 1 a 2 weken) wel een theelepel zand in...

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Ik moet nog steeds stoffels en no-no's mest na kijken (moet ik ook zeker weten dat ik 2 verschillende drollen pak en niet van het zelfde paard <LOL>)
    Maar ik ben bang dat ik daar aardig wat zand in ga vinden.

Dus 2 per week 1 forse mok lijnzaad voldoet voor lopig aan de "eisen" om het zand af te voeren.

Is daar ook dat psyllium zaad niet voor nodig?
    Ik zag uit het bericht van Sindy dat je dit ook bij de kruidvat kunt kopen? en kan je dat dan gewoon toevoegen?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Net even lijnzaad gekocht, maar zat me af te vragen...

Als je sandclear koopt zit daar ook ongekookt lijnzaad in.
    Maar hier hebben we het over koken...

dus waarom geeft sandclear wel ongekookt lijnzaad ?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Eh.. sandclear is toch psylliumzaad?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Eh.. sandclear is toch psylliumzaad?
    Juist. Niet te verwarren met lijnzaad.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door annebe
    Net even lijnzaad gekocht, maar zat me af te vragen...

Als je sandclear koopt zit daar ook ongekookt lijnzaad in.
    Maar hier hebben we het over koken...

dus waarom geeft sandclear wel ongekookt lijnzaad ?
    In sanclear zit geen lijnzaad, tenminste dat is wat o.a. de Paardendrogist als leverancier zegt. Psyliumzaad doet hetzelfde als wat lijnzaad doet, met het nadeel dat langdurig voeren van dit zaad dat de darmen er lui van worden. Het voordeel is dat het inderdaad niet gekookt hoeft te worden, maar... dat hoeft lijnzaad ook niet als het in o.a. brok verwerkt is!
    Wij voeren gemalen lijnzaad aan de pasgeboren kalveren om de simpele reden dat lijnzaad een soort beschermend filmpje over het darmslijmvlies achterlaat. Ideaal voor kwetsbare darmen dus! Dit lijnzaad is reeds gemalen en hoeft dus niet eerst gekookt te worden. Het heeft echter nog wel alle eigenschappen die lijnzaad zo waardevol maken, ook wat de afvoer van zand aangaat, namelijk de slijmvorming. Overigens weigert mijn kieskeurige Kate deze vorm van lijnzaadprut, dus vandaar dat ik het kook .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik snap de logica niet zo, dat je lijnzaad ook kunt malen i.p.v. koken. Ik had altijd begrepen dat het koken was om het giftige blauwzuur te laten verdwijnen???

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik snap de logica niet zo, dat je lijnzaad ook kunt malen i.p.v. koken. Ik had altijd begrepen dat het koken was om het giftige blauwzuur te laten verdwijnen???
    JA, maar in contact met zuurstof schijnt het ook blauwzuur te kunnen ontwikkelen. Daarom mag je ongekookte restjes nooit in de voerbak laten zitten en moet dit weggehaald worden.

Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten