Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 47

Topic: Help Dareng vergiftigd door Acacia!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Help Dareng vergiftigd door Acacia!

Je vraagt je af hoe het gebeurde? Heel dom. vandaag gingen we een lange wandeling doen. Ik op de fiets, dochter op Dareng. Voor het eerst in een groep. Twee ervaren trekruiters gingen ons een beetje wegwijs maken in de knepen van het trekken. Een ding bv was het paard vastmaken aan een boom en eventjes verlaten om zelf iets te drinken. Tot hiertoe ging men dochter iets drinken en bleef ik met paard in de hand wachten tot ze terug was.
    Dus daar is het gebeurd. We komen aan de halte. Iemand helpt mijn dochter het paard aan de boom te zetten. De andere paarden staan ook aan een boom op veilige afstand. Ik domme kip kijk niet na aan welke soort boom ze vaststaat. Ik vertrouwde echt op de kennis van de trekruiters. Dareng stond rustig aan de boom dus niks aan de hand. We gaan dus een hoeve binnen om een ijsje te kopen. We komen na ongeveer 10 minuten terug buiten. Dareng heeft alle schors van de boom gehaald en nog valt mijn euro niet. Ik vraag nog: kan dat kwaad? Ach neen die schors groeit wel terug aan. Ik zeg neen niet die schors maar als ze er van eet? Neen niks aan de hand alleen als het een acacia moest zijn. Ik ga kijken en wat is het een acacia! Toen was het natuurlijk te laat.Misschien had ze er niet veel van de schors gegeten. Er lag ook nog een heel deel op de grond dus wat betreft hoeveelheid weet ik het niet.
    We zijn terug naar huis gestapt. Tijdens de wandeling was ze nog kiplekker. Ze heeft zelfs nog een galopje gedaan (liep ook bijna mis maar da's een ander verhaal)
    Op het eerste zicht niks aan de hand dus. Maar nu enkele uren later staat ze lusteloos in haar stal, ze eet niet en als ze iets in haar mond neemt dan kan ze er precies niet op kauwen het steekt zo uit haar mond. Ze zweet niet, pompt niet maar geeuwt heel vaak en haar lipje hangt zielig naar beneden.
    Ik heb ondertussen al wel de DA gebeld maar die kan helaas niets doen. Normaal komen de klachten heel vlug na het eten van de acacia, maar dat was dus niet het geval.Misschien is dat een positief teken. Er is geen antigif tegen acacia. Voornaamste klacht zou diaree moeten zijn maar dat heeft ze voorlopig niet. Hij heeft voor alle zekerheid zelfs nog eens naar het antigifcentrum gebeld. Ik kan dus niks voor Dareng doen. Alleen bang afwachten.
    Door een klein ongelukje deze morgen zit ik met een gekwetste voet. Ik heb namelijk 600 kg paard op mij gekregen. waardoor ik zelfs niet tot bij haar raak. Mijn dochter zit momenteel daar.

HEEFT IEMAND ERVARING MET DEZE VERGIFTIGING??????
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Help Dareng vergiftigd door Acacia!

Geen ervaring, sorry.
    Wel vind ik het raar dat ervaren trekruiters hun paarden aan een boom vastzetten!!! Ik heb geleerd (tijdens de mencursus) dat aan een boom vastbinden absoluut niet mag omdat paarden de schors opeten!

Kan je niet naar een (universitaire) dierenkliniek bellen om info te vragen???

Veel sterkte!!! en verzorg je voet!!!
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

http://www.wandelendetakken.nl/voedseld ... ID=Accacia
    Heb dit nog gevonden, het ziet er niet goed uit: bel een universitaire dierenkliniek!!!
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Och jee...naar een klliniek zou ik ook denken. Misschien valt het mee, maar misschien ook niet en dáár kunnen ze de sypmtomen proberen te behandelen en heeft Dareng de beste kansen. Zou ze in ieder geval bellen, een DA heeft met dit soort zaken vaak veel te weinig ervaring. Succes, ik ga duimen!!

Hoe is het nu? Heb je al gebeld? Kan er iets gedaan worden?

Ik hoop zeer op beterschap!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Mar 2006

Ik heb nogmaals contact gehad met de DA, het is een man die 20 jaar DA is en alleen maar paarden doet. Hij heeft contact gehad met Merelbeke en met het antigifcentrum, idd je kan alleen gewoon afwachten en indien nodig symptoom bestrijding doen. Dus moest ze koliek krijgen dat behandelen, enz.... Ze moet het dus echt zelf uit haar lijf krijgen. Ze zomaar direct in de kliniek zetten zie ik niet zitten, Dareng zou direct in paniek raken en stress maakt volgens mij alles nog erger.
    Nu is er niks dat wijst op iets behandelbaar. Ze is alleen erg zielig en extreem kalm, ze voelt niet koud aan, is niet in shok en haar pupillen staan normaal. Ze wandelt nu en dan eens rond als ik bij haar in de wei kom, de rest van de tijd staat ze in haar stalletje. Ze heeft nog geplast en één keer gemest (ze heeft ook niet meer gegeten sinds 8 u. gisteren morgen). Ik hou ze heel goed in de gaten. Ik kan ze vanuit mijn living in het oog houden en elk uur spring ik op men fiets naar daar.
    Ik ben deze nachte enkele keren gaan kijken voorlopig nog geen verandering. Ik had haar ook wat slobber gemaakt maar daar heeft ze niet van gegeten. Ik zie ze juist buiten komen en op haar gras gaan knabbelen. Goed teken, hoop ik.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Jee wat zal je geschrokken zijn zeg ! Gaat het inmiddels al wat beter ? Drinkt ze goed ? Dat lijkt me wel heel erg belangrijk wanneer ze zelf die gifstoffen kwijt moet raken. Ik heb zelf wel eens gehoord (maar weet niet of dat waar is) dat paarden wanneer ze "fris" zijn heel goed het onderscheid kunnen maken tussen wat giftig is en wat niet, maar wanneer ze gereden zijn op dat gebied gedesorienteerd zijn. Daarom moesten wij de paarden vroeger na het rijden eerst een uurtje binnen houden alvorens ze weer in de wei te zetten ! Apart hé. Succes met je paard.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Klinkt als een DA waar je wel op vertrouwen kan! gelukkig maar. Kan Dareng idd in vertrouwde omgeving blijven. Hoop dat het idd een goed teken is dat ze wat grasjes knabbelt! Ik duim verder!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Amaai Mieke, wat een dikke pech hebben jullie gehad met die acacia. Dat hadden ze toch moeten weten als het ervaren trekruiters zijn.
    Maar de syptomen klinken gelukkige niet ernstig.
    Misschien heeft ze er niet veel van gegeten? En zo te lezen is je DA goed te vertrouwen.
    Moet ze niet veel drinken om de afvalstoffen goed kwijt te kunnen raken? Hoe meer de nieren werken hoe sneller ze het gif kunnen afvoeren denk ik.
    Natuurlijk is het lastig om een paard te laten drinken als ze niet wil....
    Hoe is het vandaag met haar?

Aangemeld
    Mar 2006

Het drinken gaat dus echt niet. Ik had daarnet een klein beetje slobber gemaakt met wat extra olie in. Ze stak haar neus erin en probeerde het op te slobberen het liep gewoon terug uit haar mond. Gras gaat echter wel dus daar zit ook vocht in dus ik probeer haar te stimuleren om dat te eten. Dat gaat als je met haar wat aan de hand rondstapt en ze langs de graskant of in onze piste laat knabbelen. Dat zijn we dus nu aan het doen. Stappen gaat ook vlot en ze heeft wel interesse in wat er gebeurd dus dat is positief. Ze komt uit haar stalletje als we naar haar gaan, als je met haar aan de hand wandelt en het buurpaard steekt zijn neus over de draad dan snuffelt ze wel.
    Pech dat mijn voet niet zo goed meewil want anders stapte ik meer met haar rond, maar na drie a 4 toertjes stappen moet ik echt stoppen.
    Nu is Eva er naar toe. Dus eigenlijk is er nog niet veel veranderd.
    Als alles achter de rug is ga ik ze een reinigingskeur met groen leem en jeneverbes geven.
    Joni Bentley

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Goed idee Mieke, van die reinigingskuur. Ik duim echt dat dit snel achter de rug is want zowel voor jullie als voor dareng is het vermoeidend.
    En verzorg je voet goed hoor. Als het blijft pijn doen platen laten nemen. Misschien is er iets gekneusd.
    Hou ons op de hoogte van Rengel.

De bast van de witte accacia is inderdaad erg giftig. Het veroorzaakt ontstekingen in de mond en het kan koliek veroorzaken.
    Dat pijnlijke van de mond heeft ze je dus al getoond..

Ik vermoed dat je paard maar weinig binnen gekregen heeft - grote hoeveelheden van het gif hebben nl. hartritmestoornissen en verlammingen tot gevolg.

Naar mijn weten is het gif niet cumulatief ( slaat niet op in de organen zoals de alkaloïden van bv JKK) dus een reinigingskuur is niet zo zinvol. Wel zorgen dat je paard voldoende drinkt - een extra emmertje water, lekker gemaakt met honing of evt appel(dik)sap kan geen kwaad en stimuliert de nieren om stoffen af te scheiden.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    De bast van de witte accacia is inderdaad erg giftig. Het veroorzaakt ontstekingen in de mond en het kan koliek veroorzaken.
    Dat pijnlijke van de mond heeft ze je dus al getoond..

Ik vermoed dat je paard maar weinig binnen gekregen heeft - grote hoeveelheden van het gif hebben nl. hartritmestoornissen en verlammingen tot gevolg.

Naar mijn weten is het gif niet cumulatief ( slaat niet op in de organen zoals de alkaloïden van bv JKK) dus een reinigingskuur is niet zo zinvol. Wel zorgen dat je paard voldoende drinkt - een extra emmertje water, lekker gemaakt met honing of evt appel(dik)sap kan geen kwaad en stimuliert de nieren om stoffen af te scheiden.
    bedankt voor deze uitleg! de tip met de honing, is zeer goed. Ik maak er direct werk van.
    Ik zag de reinigingskuur om echt alle resten uit haar lijf te krijgen en een tekort aan mineralen terug aan te vullen. Dus volgens jou niet nuttig?

Ze komt nu al iets vaker zelf uit haar stal en gaat al iets meer knabelen op het gras. Of ze nu al water gedronken heeft is niet duidelijk, er is water uit de bak maar of ze het nu binnen heeft weet ik niet.
    Joni Bentley

Er is niks mis met een leemkuurtje hoor ( tenzij je paard een chip in heeft..) dus je kunt dat gerust doen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Als je twijfelt over of ze wat binnen krijgt, zou je ook met een grote spuit (ala ontwormen) haar wat appelmoes oid (dikker dan water iig ivm verslikking etc) kunnen voeren misschien?

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten