Je vraagt je af hoe het gebeurde? Heel dom. vandaag gingen we een lange wandeling doen. Ik op de fiets, dochter op Dareng. Voor het eerst in een groep. Twee ervaren trekruiters gingen ons een beetje wegwijs maken in de knepen van het trekken. Een ding bv was het paard vastmaken aan een boom en eventjes verlaten om zelf iets te drinken. Tot hiertoe ging men dochter iets drinken en bleef ik met paard in de hand wachten tot ze terug was.
Dus daar is het gebeurd. We komen aan de halte. Iemand helpt mijn dochter het paard aan de boom te zetten. De andere paarden staan ook aan een boom op veilige afstand. Ik domme kip kijk niet na aan welke soort boom ze vaststaat. Ik vertrouwde echt op de kennis van de trekruiters. Dareng stond rustig aan de boom dus niks aan de hand. We gaan dus een hoeve binnen om een ijsje te kopen. We komen na ongeveer 10 minuten terug buiten. Dareng heeft alle schors van de boom gehaald en nog valt mijn euro niet. Ik vraag nog: kan dat kwaad? Ach neen die schors groeit wel terug aan. Ik zeg neen niet die schors maar als ze er van eet? Neen niks aan de hand alleen als het een acacia moest zijn. Ik ga kijken en wat is het een acacia! Toen was het natuurlijk te laat.Misschien had ze er niet veel van de schors gegeten. Er lag ook nog een heel deel op de grond dus wat betreft hoeveelheid weet ik het niet.
We zijn terug naar huis gestapt. Tijdens de wandeling was ze nog kiplekker. Ze heeft zelfs nog een galopje gedaan (liep ook bijna mis maar da's een ander verhaal)
Op het eerste zicht niks aan de hand dus. Maar nu enkele uren later staat ze lusteloos in haar stal, ze eet niet en als ze iets in haar mond neemt dan kan ze er precies niet op kauwen het steekt zo uit haar mond. Ze zweet niet, pompt niet maar geeuwt heel vaak en haar lipje hangt zielig naar beneden.
Ik heb ondertussen al wel de DA gebeld maar die kan helaas niets doen. Normaal komen de klachten heel vlug na het eten van de acacia, maar dat was dus niet het geval.Misschien is dat een positief teken. Er is geen antigif tegen acacia. Voornaamste klacht zou diaree moeten zijn maar dat heeft ze voorlopig niet. Hij heeft voor alle zekerheid zelfs nog eens naar het antigifcentrum gebeld. Ik kan dus niks voor Dareng doen. Alleen bang afwachten.
Door een klein ongelukje deze morgen zit ik met een gekwetste voet. Ik heb namelijk 600 kg paard op mij gekregen. waardoor ik zelfs niet tot bij haar raak. Mijn dochter zit momenteel daar.
HEEFT IEMAND ERVARING MET DEZE VERGIFTIGING??????
Bladwijzers