-
Forum Meubilair
maan- of bananensingel
Heeft er iemand ervaring met een maan- of bananensingel?
Als ik mijn zadel op Atli zo ver naar achteren leg als dat zou moeten, komt de singel rondom zijn bolle buik. En daar blijft-ie dus niet zitten.
Op de één of andere manier schuift het zadel desondanks niet naar voren, dat is dan weer een geluk. Maar de singel eindigt wel altijd vlak achter zijn voorbenen, waar hij onlangs weer een schuurplekje had gekregen. Niet fijn dus...
Nou vroeg ik me af of zo'n maansingel wél goed op z'n plek blijft zitten. Iemand ervaringen? (En eventueel verkoopadressen, want bij Divoza kon ik het niet vinden...)
-
Actief Forumlid
Re: maan- of bananensingel
Dit probleem heb ik ook dat de singels vaak naar vlak achter de voorbenen schuift. Dus ik ben ook benieuwd of er mensen ervaring hebben met dit soort singels en waar ze te koop zijn (ook in belgie??)...
Eline
NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
Ryona, Kalinine en El Amore

-
Forum Meubilair
Ik heb nog effe verder gezocht en in elk geval 2 adressen gevonden waar ze te koop zijn:
http://www.kentaur.cz/en/girths/dressag ... ic-en.aspx
http://www.paardensportonline.nl/shop/p ... cts_id=283
Alleen zijn ze niet langer dan 70 of 80 cm en ik heb voor mijn dikke pony 110 of 115 nodig...
(en ja hij staat al op dieet maar dat helpt nog niet veel...)
-
Actief Forumlid
http://www.loesdau.de heeft ze ook
Ik heb er 1 gehad (Trea heeft hem nu geloof ik) maar bij Morrie hielp het niet, het zadel schuift naar voren en blijft naar voren schuiven.
Ik heb wel 15 zadels gehad in 4 jaar en ben gewoonweg met rijden gestopt, het werkt niet en het zal ook nooit werken
Zadelmaker nummer 1 had gelijk: er is geen zadel voor dit paard, ga maar mennen.....
-
Actief Forumlid
Bedankt voor je vraaag Marja~! Ik had deze zomer een Startrekk op proef van een ander forumlid met bananensingel (Morrie, volgensmij kwam die van jou!) en die lag ook erg goed op Pjelk. Niks geen naar voren schuivend zadel of schurende singel meer. De Startrekk beviel echter niet zo dus die heb ik weer terug gedaan met singel en al.
Maar misschien dat ik nu voor mezelf wel zo`n singel koop. Ik vroeg me juist af waar die verkocht werden. Handig, dit topic.
-
Forum Meubilair
Van Kieffer is er ook zo een, heb ik al bij meerdere hyporamas zien hangen, mooie zachte singel is dat!
-
Ik heb ze in leer in de verkoop maar zelf nog geen ervaringen mee. Ik heb ook geen idee of ze er in een langere versie zijn, zelf heb ik ze alleen nog maar in kort model gezien.
-
Ik heb die van Marrie overgekocht. Voor mijn startrekzadel. En ik vind 'm fijn. Het scheelt nét die twee cm, die het zadel anders naar voren schuift. Hij zit ook niet zo dicht achter de ellebogen als een gewone singel, door die vorming.
-
Forum Meubilair
Het typische is dus dat mijn zadel niet naar voren schuift, alleen de singel... Dus daarmee heb ik dan weer een geluk bij een ongeluk. 
Die singel van jou Trea, hoe lang is die? Ik heb ze tot nu toe nog nergens langer dan 80 cm gevonden en dan zou ik eerst weer een ander zadel moeten kopen voor die singel eraan past.
-
De mijne is 90cm, en die heeft Morrie ook gepast. Ik snap echt niet dat jouw IJslandertje een langere nodig heeft. Enya en Amy zijn toch veel dikker dan Atli
Of je hebt een ander soort zadel. Ik herinner me dat ik bij mijn wintecs ook langere singels had. Ik heb geen idee of maansingels er langer zijn.
-
Actief Forumlid
Hé, Marja, ik heb misschien een oplossing voor jou probleem. Je kan bij sommige winkels singelstoot-verlengers kopen, dat zijn zo van die stukjes die je aan je singelstoten maakt, waar op hun beurt weer singelstoten aanzitten, wacht, ik zoek effe.
Kan er iemand een foto sturen van hoe een zadel hoort te liggen, want ben nu wel onzeker geworden of mijn zadel nu niet te veel naar voor ligt...
Eline

-
Actief Forumlid

-
Forum Meubilair
@Trea: het hangt denk ik echt van het zadel af. Bij mijn vorige zadel pastte mijn singel van 1 meter prima, maar nu bij mijn nieuwe zadel is dat nét iets te kort. Zeker als ik het zadel wat verder naar achteren leg, waar het eigenlijk hoort te liggen... Ik heb nu een singel van iemand geleend van 1.10 m. en dat past goed.
Bij mijn bbpad heb ik trouwens weer een veel kortere singel, die is geloof ik iets van 70 cm...
@ Elineke, bedankt, ik zat zelf idd ook al aan een singelverlenger te denken. Ik vraag me alleen af of ik dan geen last heb van die extra gespen, want die komen dan wel vrij laag te zitten...
-
Forum Meubilair
Hoe het zadel hoort te liggen is lastig vanaf een foto te leren Elineke, want het hangt van de bouw van je paard af en dat is bij elk paard weer anders. Je kunt dus niet standaard zeggen: het zadel moet zoveel cm vanaf de schoft liggen ofzo.
In het nieuwe level 2 wordt wel heel duidelijk uitgelegd hoe je kunt zien hoe ver het zadel naar achteren moet. Heb je het nieuwe L2?
Het komt er in elk geval op neer dat je moet voelen waar het schouderblad eindigt, en dat voel je door je paard zijn voorbeen naar voren te trekken. Je zet dan met een soort krijtje (krijg je ook bij je L2) een streep tot waar het schouderblad komt, en een streep tot waar het schouderblad komt als je paard zijn been gewoon heeft staan. Je ziet dan dat in beweging het schouderblad veel verder naar achteren komt. Het zadel moet altijd achter die achterste streep komen, zodat het paard zijn schouders vrij kan bewegen.
Het kan overigens nog best lastig zijn om dat schouderblad goed te voelen, zeker als je een pony hebt met een aardige speklaag, zoals ik.
Maar ik geloof dat ik het toch wel ongeveer heb kunnen vinden, en ik moet zeggen dat ik wel lekkerder zat toen ik verder naar achteren zat!
-
Actief Forumlid
Forum Rechten