Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Paarden met Koeien in de wei : risico ?

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Paarden met Koeien in de wei : risico ?

Ik heb mijn pony's een paar weken geleden verhuisd naar een andere stalling .
    Ze staan nu 24/7 buiten (heb stallen voor de winter) op een weide met schuilstal , van ongeveer 1 hectare . Hier lopen ook jonge melkkoeien bij .
    Dit gaat allemaal hartstikke goed maar ............. wat als er een uitbraak van BSE of andere besmettelijke ziekte is ?
    Wat gebeurd er met de paarden die bij koeien in de wei lopen als er een ziekte uitbreekt ?
    Als de koeien geruimt moeten worden , wat gebeurd er dan met de paarden ???
    De stal is in de eerste plaats een melkveebedrijf , de pensionstalling is hobby .
    De wei kan ook niet opgesplitst worden .

Heeft iemand hier ervaring mee ?
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Re: Paarden met Koeien in de wei : risico ?

bij ons staan de koeien in de wei naast de paarden, achter een enkel draadje, de paarden weiden achter de koeien aan, dus eigenlijk staan ze ook bij elkaar, we moeten vaak met de paarden tussen de koeien door naar het hek lopen

In geval van uitbraak van een ziekte zal je je aan de maatregelen moeten houden die dan door hetministerie van landbouw worden ingesteld, dat kunnen de meest vreselijke dingen zijn.
    het is al gebleken in het verleden dat het moeilijk te voorspellen is wat ze gaan bedenken aan maatregelen.

Tot nu toe zijn de paarden nooit geruimd als er een koeien-, varkesn- kippen of schapenziekte uitbrak, maar of dat in de toekomst ook zo zal zijn, is de vraag

het enige nadeel vind ik dat mijn paard bij voorkeur in de koeienvlaaien gaat liggen paneren.....

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Een ander nadeel van het houden van koeien en paarden in dezelfde wei is dat het gras in een koeienwei over het algemeen niet zo geschikt is voor paarden. Koeien, en zeker melkkoeien, hebben zeer eiwitrijk gras nodig om melk te kunnen produceren. Van dat soort gras kunnen paarden ziek worden. Paarden gedijen juist goed op een schrale wei.

gelukkig hebben wij opeetkoeien en geen melkkoeien

maar in alle polders bij ons staat hetzelfde gras hoor er is geen boer die ander gras heeft voor paarden.....

de koeien eten juist weer het stuggere gras op en laten het fijnere staan en bij paarden is het precies andersom

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als je de paarden achter de koeien aan zou weiden zou het al beter zijn; dan is het meest malse gras er al af. Ik zou mijn paard niet graag in zo'n malse koeienwei hebben hoor...

bij ons in de buurt heb je keus: paard op koeiengras of paard 24/7 op stal, dan is de keus snel gemaakt voor mij hoor!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Mijn paard en z'n weidevriendinnetje hebben vorig jaar ook 3 pinken als gezelschap gehad. Niks malse koeienwei, wel kieskeurige paarden die dat vieze lange gras niet vraten dus heeft ons weideverhuurder even die pinken geregeld. Dit jaar hebben ze een koppel schapen gekregen. Overigens wordt dubbelbeweiding in de biologische veehouderij gebruikt omdat het tot een hogere biomassaproductie van het grasland leidt. Dit vanwege de specifieke voorkeuren voor bepaalde plantjes en graslengtes van de verschillende diersoorten. (aldus K. van Veluw in " Biologische veehouderij"). Op een intensief bemest monocultuurgrasland gaat dit uiteraard minder op, maar ook melkkoeien staan niet per sé op superrijk grasland. De conclusie dat het gras in Beauba's wei niet zo goed is voor de paarden is theoretisch niet fout, maar zou ik niet zomaar willen trekken zonder de wei zelf gezien te hebben of meer info over het bedrijf te hebben.
    Voordeel van herkauwers als weidegenoten (tegelijk of in roulatie) is dat de wormenbesmettingsdruk afneemt omdat paardenwormen kapot gaan in de pens (maar niet alles, dus ontwormen blijft nodig).

Wat betreft maatregelen bij dierziektes zou ik er niet erger van wakker liggen dat m'n paarden zij aan zij met koeien staan dan dat er een koeienbedrijf 500-3000 m verderop zit. Tot op heden heeft men naar hartelust 'preventief geruimd' in een straal van een paar honder meter tot enkele kilometers rond de getroffen bedrijven. Ik wil niet weten hoeveel procent van de in de afgelopen 10 jaar 'geruimde' dieren daadwerkelijk ziek was of dood zou zijn gegaan als ze niet 'geruimd' waren.

De vraag is dus of er een of meer dierziektes bestaan die al dan niet regelmatig voorkomen onder commercieel gehouden vee, die besmettelijk zijn voor paarden danwel overgedragen kunnen worden door paarden. Als er zo'n ziekte uitbreekt zijn ook paarden de sjaak. Net als in Duitsland van het voorjaar (zwerf)katten zijn afgeschoten vanwege de mogelijk overdracht van H5N1.

Ik denk niet dat de kans heel groot is dat er veel van zulke ziektes zijn omdat paarden serieus anders in elkaar zitten dan koeien, kippen, schapen en varkens (net als met die mkz-ellende) omdat ze onevenhoevig zijn. Maar wellicht weet Jossie dat wel? Of anders onze gloednieuwe forum-DA?

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

M'n paardjes staan gelukkig niet op een vette wei , ik voer ze s'avonds zelfs wat hooi bij .
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    De vraag is dus of er een of meer dierziektes bestaan die al dan niet regelmatig voorkomen onder commercieel gehouden vee, die besmettelijk zijn voor paarden danwel overgedragen kunnen worden door paarden. Als er zo'n ziekte uitbreekt zijn ook paarden de sjaak.
    Er zijn 5 zeer besmettelijke paardenziektes bekend maar die komen alleen maar voor onder een bepaalde breedtegraad (loopt tussen Spanje en Afrika, geen idee hoe die heet). In Europa en dan specifiek NL hoef je er niet bang voor te zijn (al doet LNV alsof het wel mogelijk is).
    Als je perse wilt kan ik ondersteunende info opsnorren, maar dat zit ergens diep weggestopt in mijn pc en ik heb geen idee meer waar
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Bladwijzers

Forum Rechten