Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: mis-communicatie... (papa-mama-techniek)

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

mis-communicatie... (papa-mama-techniek)

Met sosse oefen ik nu al weer een tijdje de eerste 4 games van de seven games. Toch heb ik soms echte grote vraagtekens bij reacties van haar. Best interesant maar ook zo frustrerend als je er maar niet achter komt wat ze bedoelt of waar haar reactie vandaan komt.

Ik zal eerst even wat over Sos vertelle voor ik verder ga met het probleem uitleggen. Sosse is een minie-shetlandertje, opgegroeid in een minie-shetland kuddetje bij ons. Het eerste half jaar kon er geen mens bij haar in de buurt komen... haar moeder stond dat niet toe en later werd Sosse dus gewoon bang voor mensen. Toen ze afgespeend moest worden hebben we haar op stal gehad met nog een ander shetland-veulen (hengstje). Ik heb uren en uren in stal doorgebracht voordat ze uit dat hoekje waar ze stond een stap dichter naar mij toe durfde te komen. van het een kwam het ander en na weken kon ik haar over haar hoofdje aaien. dat andere veulen was niet zo bang en daardoor werd Sosse ook nieuswgieriger. na 2 maanden werd dat hengstje verkocht en mocht Sosse weer in de kudde. Ik kon haar op stal toen helemaal aaien heel rustig als ik me klein maakte. Ik had haar vertrouwen dus gewonnen en dat hebben we in de wei de afgelope 2 jaar uitgebouwd.

Nu mijn "probleem" ik kan als eerste Sosse met de stick overal aaien, mits ik het rustig en met beleid doe. Ook loopt ze goed met me mee en blijft liever een beetje achter me als dat ze me wil inhalen. Allemaal prima maar zodra ik haar uitnodig om te gaan drave, hand naar voren, open, stick naar achter, tikje, enz... dan schrikt ze, hoofd omhoog en rent 5 pasjes in dan draf helemaal bang draait snel om, om te kijken wat het was en stopt dan. Ik snap dat dit een schrik reactie is, maar bang van de stick is ze niet als ik friendly doe Sosse snapt ook niet bijvoorbeeld dat als ik ga rennen dat ze dan mee moet gaan renne, dat heb ik ook al geprobeert en zodra ik ga rennen gaat Sosse verschrikt op de rem staan. Maar als ik bijvoobeeld stop en wil dat zij ook stopt naast me, schrikt ze ook en gaat met een boog om me heen om daar stil te gaan staan. Wat betekent dit gedrag? Ik vraag het me nu al een tijdje af en kan er echt niet achter komen.
    Omdat Sosse dus zo laat mak is gemaakt reageert ze heel sterk op driving en bijvoorbeeld schouderklopjes is ze bang van, dan deinst ze ook helemaal verschrikt terug... ze is echt een natuurlijke pony.

weet iemand een oplossing hoe ik haar de papa-mama-techniek kan bijbrengen, of enigzins wat dit gedrag kan betekenen?

alvast bedankt en als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag dan kan ik het beter proberen uit te leggen.

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: mis-communicatie... (papa-mama-techniek)

Je schrijft:
    ik kan als eerste Sosse met de stick overal aaien, mits ik het rustig en met beleid doe.
    Hoe reageert ze dan als je relatief 'wild' met de stick aait? Dus niet voorzichtig, maar gewoon lekker kriebelen met een flink ritme?

Verder zeg je:
    Ook loopt ze goed met me mee en blijft liever een beetje achter me als dat ze me wil inhalen.
    Kun je haar ook met haar neus naast je laten lopen, waarbij je friendly doet met je hand of de stick?

En hoe gaat het leiden vanuit zone 3?
    En de short-range circling, waarbij je de stick op haar kont legt? Kan ze dan wel zonder angst aanstappen/aandraven als je bovenop haar kont tikt?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het klinkt ook een beetje alsof Sosse schrikt van jouw lichaamstaal. Het is moeilijk te beoordelen zonder jullie gezien te hebben, maar zou het kunnen dat je soms te abrupt beweegt, of te snel te veel druk op haar legt? Bij de mama-papa techniek bijvoorbeeld: breng je eerst zelf je energie in je lichaam omhoog en doe je dan je hand met daarin de leadrope rustig naar voren zodat de druk op het halster rustig opbouwt, of krijgt ze een ruk(je) aan het halster? En als ze dan niet reageert, hoeveel druk geef je dan met je papa hand (dus het drijven met de cs achter je rug)? Misschien geef je wel meer druk dan ze nodig heeft?

Probeer je bewegingen zacht en rustig te maken, waarbij je de druk ook rustig opbouwt. Het is niet de bedoeling dat je heel voorzichtig op je tenen rondom Sosse gaat sluipen omdat ze anders wel eens van je zou kunnen schrikken, maar probeer je bewegingen zacht, vloeiend en zeker te laten zijn.

Kun je haar wel uitnodigen tot een draf als je met je gezicht naar haar toe loopt (dus zelf achteruit)?

Aangemeld
    Apr 2005

@marja, denk wel dat je gelijk hebt, dat ik mijn bewegingen nog meer moet controleren en verfijnen, al doe ik daar nu al heel erg mijn best op, maar Sosse is zoooooo gevoelig.

Ik kan haar helemaal niet uitnodigen tot een draf ook niet als ik naar haar kijk.

@callippo, als ik wild met de stick aai, deinst ze helemaal trug en wordt bang. Ik kan haar wel naast me laten lopen met haar neus en ook dan kan ik friendly doen, heeeeeeeeel rustig. En over tikken op haar kont bij de short cirkling hoef ik nog niet te denken, elke ritmische beweging vind ze eng. laatst was Sanne02 bij mij en sosse stond vlakbij het hek, ik leunde wat op het hek en met mijn vingers tikte ik heel zacht en rustig op het hek, zelfs toen al schrok ze en ging ze 5 meter verder staan. Halsklopjes vind ze dus ook doodeng...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dan zou ik om te beginnen nog veeeeel meer aandacht aan de friendly game besteden, en die langzaam uitbreiden naar wat "wildere" dingen. Zo te horen is Sosse erg onzeker en snel angstig, dus wat zij nodig heeft is veel bevestiging en weinig druk.
    Leuke uitdaging!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Zo te lezen heb je eigenlijk het antwoord zelf al gegeven: Sosse is gewoon nog te angstig voor de stick om deze te gebruiken voor iets anders dan friendly.

Aan de ene kant is het erg goed dat jij meer gaat letten op je eigen bewegingen, aan de andere kant wil je ook Sosse meer desensibiliseren. Het is voor het paardje ook niet prettig als ze zich telkens een hoedje schrikt wanneer er mensen in de buurt zijn die 'onbewuste' gebaren maken. Veel friendly dus en niet alleen voorzichtig, maar juist opbouwend om de hoeveelheid beweging die ze aan kan, te vergroten. Wel opletten dat je zelf ECHT ontspannen staat, maar ook dat je niet stopt als ze schrikt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Toen ik het eerste bericht las dacht ik dat ik Bailey herkende in Sosse. Als ik vroeger begon te lopen dan ging hij ook helemaal op de rem en ging achteruit... Dit was niet uit angst maar gewoon omdat hij niet wou draven.
    Dit probleem heb ik opgelost door het circling game te verbeteren en ook driving game vanuit zone3.

In jou geval zou ik doen wat de andere zeggen, veel friendly.

Hoi,

Zou er sprake kunnen zijn van een vorm van overdracht?
    Ik meen me te herinneren dat ook jij snel schrikt.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Hoi,

Zou er sprake kunnen zijn van een vorm van overdracht?
    Ik meen me te herinneren dat ook jij snel schrikt.

Groetjes
    Roos
    schrik ik snel? hoe bedoel je dat precies?

Bladwijzers

Forum Rechten