Met sosse oefen ik nu al weer een tijdje de eerste 4 games van de seven games. Toch heb ik soms echte grote vraagtekens bij reacties van haar. Best interesant maar ook zo frustrerend als je er maar niet achter komt wat ze bedoelt of waar haar reactie vandaan komt.
Ik zal eerst even wat over Sos vertelle voor ik verder ga met het probleem uitleggen. Sosse is een minie-shetlandertje, opgegroeid in een minie-shetland kuddetje bij ons. Het eerste half jaar kon er geen mens bij haar in de buurt komen... haar moeder stond dat niet toe en later werd Sosse dus gewoon bang voor mensen. Toen ze afgespeend moest worden hebben we haar op stal gehad met nog een ander shetland-veulen (hengstje). Ik heb uren en uren in stal doorgebracht voordat ze uit dat hoekje waar ze stond een stap dichter naar mij toe durfde te komen. van het een kwam het ander en na weken kon ik haar over haar hoofdje aaien. dat andere veulen was niet zo bang en daardoor werd Sosse ook nieuswgieriger. na 2 maanden werd dat hengstje verkocht en mocht Sosse weer in de kudde. Ik kon haar op stal toen helemaal aaien heel rustig als ik me klein maakte. Ik had haar vertrouwen dus gewonnen en dat hebben we in de wei de afgelope 2 jaar uitgebouwd.
Nu mijn "probleem" ik kan als eerste Sosse met de stick overal aaien, mits ik het rustig en met beleid doe. Ook loopt ze goed met me mee en blijft liever een beetje achter me als dat ze me wil inhalen. Allemaal prima maar zodra ik haar uitnodig om te gaan drave, hand naar voren, open, stick naar achter, tikje, enz... dan schrikt ze, hoofd omhoog en rent 5 pasjes in dan draf helemaal bang draait snel om, om te kijken wat het was en stopt dan. Ik snap dat dit een schrik reactie is, maar bang van de stick is ze niet als ik friendly doeSosse snapt ook niet bijvoorbeeld dat als ik ga rennen dat ze dan mee moet gaan renne, dat heb ik ook al geprobeert en zodra ik ga rennen gaat Sosse verschrikt op de rem staan. Maar als ik bijvoobeeld stop en wil dat zij ook stopt naast me, schrikt ze ook en gaat met een boog om me heen om daar stil te gaan staan. Wat betekent dit gedrag? Ik vraag het me nu al een tijdje af en kan er echt niet achter komen.
Omdat Sosse dus zo laat mak is gemaakt reageert ze heel sterk op driving en bijvoorbeeld schouderklopjes is ze bang van, dan deinst ze ook helemaal verschrikt terug... ze is echt een natuurlijke pony.
weet iemand een oplossing hoe ik haar de papa-mama-techniek kan bijbrengen, of enigzins wat dit gedrag kan betekenen?
alvast bedankt en als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag dan kan ik het beter proberen uit te leggen.
groetjes Elianne
Bladwijzers