Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: The Catching game

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

The Catching game

Hoi,

Vorig jaar heeft Mafhaf me geleerd hoe ik met Merrit de Catching game kan doen.

Andor heeft nu ook een periode dat alles leuk is en er echt een spel van maakt om niet uit de weide te hoeven.

Ik heb circling gedaan met hem en druk opgevoerd. Zodra ik 2 oren kreeg, de druk laten vallen en naar achteren gelopen. Dat had hij snel door en hij staat ervan stil.
    Hij kijkt me met grote ogen aan. Ik heb zijn volle aandacht.

Na een poosje probeer ik met mijn swiegermutherblik zijn achterhand om te drijven. Dat lukt me na een keer of 3. Weer volop attentie en smakken en likken.

Maar hoe kan ik bij hem komen???? Hij laat zich niet aanraken. Ik sta op 1 meter afstand van hem.

Wat is nu eigenlijk het nut van de achterhand wegdrijven?

Wie helpt me verder?
    Hester

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: The Catching game

hoi hester.
    hoe bedoel je dat je hem niet aan mag raken? geeft hij je daar geen toestemming toe? of bedoel je dat hij die laatste meter niet meer naar je toe komt.

Het achterhand wegdrijven is om te zorgen dat je paard zijn aandacht bij jou houd, en om hem te leren dat hij je met zijn hoofd moet volgen, waar je ook bent.
    Als hij stilstaat en zijn achetrhand op jou gericht is en zijn hals buigt om je te kunnen zien met 2 ogen dan ben je in de positie om zijn achterhand weg te drijven zodat je paard ook kwa houding op jou gericht is. Vervolgens kun je halve cirkels lopen in de round pen en elke keer als je paard blijft staan, en je dus op ten duur naar zijn achterhand kan kijken drijf je de achterhand weg zodat je weer 2 ogen hebt én zijn lichaam "goed" staat. Dan loop je weer een halve cirkel naar de andere kant en drijft daar zijn achterhand weg, etc etc. Op ten duur wordt je paard dit gedraai een beetje zat en zal naar je toe komen lopen, waar hij natuurlijk rust krijgt en je hem beloont met een kriebel op zijn itchiespot.

Als het moeilijk is zijn achterhand op een afstandje weg te drijven kun je afstand tussen jou en je paard ook steeds kleiner maken door een halve spiraal te maken.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

In de boekjes staat dat driving hindquarters (eerst de ene kant dan de andere kant, zoals Sandra beschrijft) ervoor zorgt dat de voorkant 'los komt'. Je zult zien dat als je elke keer kont andere kant op vraagt het paard een keer een voorbeen verplaatst en als ie dat doet, loop je ene beetje naar achteren en meestal komen ze dan wel naar je toe.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Als Gipsy niet uit de wei wilt en niet stopt met grazen sluip ik naar zijn achterhand (eigenlijk achter hem). Op ongeveer 2meter zwier ik mijn CS naar voor waardoor de string tegen zijn poep slaat. Hij reageert en ik stap vlug weg. Ofwel volgt hij mij ofwel gaat hij gewoon op een ander plekje grazen, dan doe ik weer hetzelfde.
    Als hij bij mij is mag hij grazen en doe ik friendly game. Wanneer ik dan weg stap volgt hij mij.

Hij kent dat zo goed, soms sta ik nog de andere kant van de wei, ziet hij mij en komt in een drafje aangelopen.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Bedankt voor de reacties!

Sandra , je uitleg is duidelijk. Andor blijft staan en ik probeerde naar hem toe te lopen. Dat wilde hij niet. Maar het is natuurlijk beter om hem naar MIJ te laten lopen. Punt is wel dat op de ene kant zijn achterhand wegdrijven goed ging, de andere kant lukte met dat niet, toen begon hij weer te cirkelen.

Maaike: je bedoeld dat als het wegdrijven linksom en rechtsom lukt en zijn voorbenen dus verplaatst worden, dan loop ik naar achteren? En dan komt hij mee?

Jolijn, hoe jij het doet, zie ik mezelf nog niet doen. Dat is denk ik veel te veel druk voor Andor en dan staat hij aan de andere kant van de wei en die is GROOT!

Ik heb in ieder geval weer inspiratie dames! Ik ga TOCH proberen ook zijn moeilijke kant te drijven , omdat ik nu het nut ervan inzie.

Bijna jammer dat ik nu op vakantie ga en alleen zometeen nog maar kan oefenen.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Jolijn, hoe jij het doet, zie ik mezelf nog niet doen. Dat is denk ik veel te veel druk voor Andor en dan staat hij aan de andere kant van de wei en die is GROOT!
    Ohja het was een beetje onvolledig Eerst oefenen in een kleine ruimte Als je paard al reageert (naar jou kijkt, wegstapt, ...) als je nog 10meter van hem bent dan ook release.

Ik dacht dat je beter niet catching game en wegdrijven tegelijk moest doen. Bij catching game wil je je paard bij je krijgen/houden. Als je catching game nodig hebt om je paard te vangen, kun je beter geen wegdrijf spelletjes tussendoor doen. Dat spreekt elkaar toch tegen?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

De catching game moet je eigenlijk niet in je weiland oefenen!! Gewoon lokken met voer oid (of achter mer aan laten sjokken ) en dan in de bak oefenen... het makkelijkst is toch druk houden op de achterhand (op wat voor manier ook) totdat je twee ogen krijgt.. dan rust... vervolgens de druk op de andere kant achterhand.. dat ie wegrent maakt niet uit... druk op die kant van de achterhand proberen te houden (kan ook als ie wegloopt) totdat je weer die ogen krijgt... hij zal steeds minder gaan weglopen en steeds meer volstaan met om zijn as draaien als jij van links naar rechts en terug zijn achterhand drijft.. op een gegeven moment draait ie niet alleen meer om, maar komt ie naar je toe!

Dit zal je echt een paar keer in een wat kleinere beheersbare ruimte moeten doen, voor dat het op de wei succes heeft!
    gaan we na de vakantie wel samen mee aan de slag!

Voor nu: Geniet van je vakantie!!!!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Het was om te huilen vandaag.... deed ik dan ook....

Hij heeft inene in zijn bol dat het errug leuk is om weg te rennen. Hij is zeer jolig. Ik heb hem meer voer gegeven,want hij was zo traag de laatste tijd en ik vond hem invallen. Of hij daar nu een tik van heeft gekregen

Ik heb geprobeerd (met hulp) om hem uit de wei te krijgen. Lukte me niet.nMer bekapt en AN met de voeremmer uit de wei gelokt. Dat ging zeer voorspoedig.

AN stond in de bak en ik kon hem NIET aan raken.

Ik heb hem de roundpen ingestuurd. Daar ben ik bezig geweest.

Druk op de achterhand was direct aanleiding om een versnelling hoger te gaan.

Gezien mijn combi Parelli/Voest, was dit een slecht idee om in de round pen de cathing game te doen. Ben daar dus ook direct mee gestopd.

Ik wilde dat in de bak doen, dus meer vrijheid. Maar die oetlul liet zich echt niet aanraken.

Ik heb een join up gedaan.

Uiteindelijk met een brokje is het gelukt om een halster om zijn hoofd te schuiven.

Ik vind het HEEL vervelend dat ik nu op vakantie ga en dit probleem bij mijn pennymeisjes moet neerleggen
    Ze moeten hem maar met biks roepen.

T gekke is dat hij HEEL goed in zijn vel zit! Hij is zoet, braaf, galopeert weer lekker.

Dit was duidelijk een mentaal gevecht. Zijn kracht is me meestal NET niet te slim af, dus nu maar een mentaal gevecht.

Op de wei stevig staan kroelen, toen was te weer goed. Snap er niks van.

Moet t maar loslaten, anders verpest hij mijn vakantie.

edit: vele typoos eruit gehaald.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Hè meis...Wat kalote nou toch... maar.... lekker loslaten en na de vakantie gaan we samen aan de slag!!!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Hè meis...Wat kalote nou toch... maar.... lekker loslaten en na de vakantie gaan we samen aan de slag!!!
    Heel graag!

Doeg!!

Bladwijzers

Forum Rechten