Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Wat kun je doen met een jong paard

Wat kun je doen met een jong paard

Ik verzorg nu een jong paard dat net ingereden is. Het gaat om een fries van 3 jaar oud. Zij is zadelmak en kan stappen, draven en galopperen onder het zadel. Ik wil nu naast het verder rijden ook grondwerk met haar gaan doen. Maar hoeveel dagen kan ik dan met haar werken. Ik wil 2 keer per week rijden, 1 keer longeren met dubbel longe en een keer of 2 grondwerk. Maar is dat niet teveel voor een jong paard?

En graag zou ik ook ervaringen willen horen van mensen hoe die een jong paard hebben opgeleid. Ik wil in de toekomst ook wel dressuur met haar doen, maar wel met NH achtergrond, dus op de paardvriendelijke manier.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Re: Wat kun je doen met een jong paard

ik ben mijn jonge paard aan het opleiden. Ze is ongeveer even oud als het jouwe.
    Kwa grondwerkbelasting zijn er niet zo heel veel beperkingen. Ik leid mn paardje op mbv de parelli-methode. Hierin zitten wel een paar oefeningen die ik liever niet doe met mn paard. Zoals het extreem overstappen met de achterhand, en het puur zijwaarts bewegen.
    Ik besteed nu extra aandacht aan het trainen van shanna's rug vanaf de grond. Een jong paard heeft vaak nog erg weinig bespiering waardoor de last van een ruiter weleens teveel kan zijn.
    Dubbele longe kan hierbij een goede hulp zijn inderdaad. Of eens lesnemen bij de alom bekende Wim Vonck

Ik zou met een jong paard niet te lang achter elkaar oefenen. Niet met grondwerk, maar ook niet met rijden of longeren. Beter 3 keer per dag 10 minuten, dan in een keer een half uur. Ik merk aan shanna vaak wel dat ze het leuker vind met mij bezig te zijn als ik de sessies kort hou.

BTW, ik rij nog niet met mijn paardje vanwege haar geringe bespiering. Maar tegen de tijd dat ik haar echt ga inrijden zal ik dit waarschijnlijk dressuurmatig doen om ervoor te zorgen dat ze soepel door d'r rug blijft lopen.

Zij is dressuurmatig ingereden en zo wil ik haar ook doorrijden. Met rijden zit ik er max 20 minuten. Als ik merk dat zij moeite begint te krijgen stop ik direct. Wat ik wel ook doe met in- en uitstappen, is teugels los en figuren door de bak stappen met been- en gewichtshulpen (af en toe bijsturen met teugels als ze het niet snapt). Dat pakt ze echt heel snel op, heb het nu 2 keer gedaan en ze snapt het echt heel snel.

Maar ik wil haar dus niet te veel belasten en wil dus goed weten wat wel en niet kan (nu doe ik het op gevoel). Grondwerk wil ik graag doen, maar ik moet nog sparen voor Parelli 1. Heb wel het boek Grondwerk met Paarden besteld.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

kleine tip... stop niet als je paard moeite begint te krijgen, maar probeer in te schatten wanneer dat ongeveer is, en stop net vóór dat punt. dan kun je je les positiever eindigen

Thanx voor de tip...zal ik gaan doen.

Bladwijzers

Forum Rechten