-
parelli met geblesseerd paard?
Hallo,
Mijn paard heeft een vervelende langdurige blessure, waardoor hij voorlopig nog niet de wei in mag.
Het enige wat ik nu kan doen met hem, is even laten grazen aan de hand.
Paard zat in volle sport / wedstrijdconditie, en is van de een op andere dag zijn stal ingegaan. Nu al 2 maanden.
Deze week begon het echt gevaarlijk te worden met hem. Meestal is hij braaf, maar het is net een vaatje dynamiet met een te kort lontje. Sommige dagen vliegen de benen om mijn oren. Ik heb deze week al een schop gekregen van hem (bedoeld voor een vlieg, maar toch), ben door het zand gesleurd, mijn honden zijn bijna aan barrels geschopt. Het is niet leuk meer.
Met dit paard heb ik een enorme band. Hab hem als 4-jarig groen paard gekocht en heb direct alle Monty-Roberts methodes toegepast met hem.
Ik dressuur (Z2), spring (M), en rijd normaal veel buiten met hem.
Nu ik de komende maande nog niet kan rijden met hem, wil ik graag Parelliwerk gaan doen met hem. Waarschijnlijk kan ik daar pas mee gaan beginnen als hij weer iets meer mag gaan doen, draven is nu nog uit den boze.
Heeft iemand tips / adviezen voor me?
Alvast bedankt!
-
Forum Meubilair
Re: parelli met geblesseerd paard?
hoi heleen.
moeilijk om daar antwoord op te geven zonder te weten wat je paard dan precies mankeerd. De rustiger/stilstaande parelligames zul je al gauw kunnen doen, maar of je de rest van de games kunt doen met je paard ligt er toch helemaal aan wat je paard voor blessure heeft.
kun je daar wat specifieker over zijn?
-

Hier boven kan je zien wat er aan de hand is. Dit is 1 voorhoef, de andere heeft het ook, maar in mindere mate.
Hij had aan beide benen een losse hoefwand. In de ergste hoef bleek het hoefbeentje ook gekanteld.
De foto is gemaakt na 5 dagen Emmeloord, waar ze zoveel mogelijk hebben weggesneden.
Hij mag niet lopen omdat de hoef aan de voorzijde weg is. Wanneer hij loopt, kunnen de buigpezen het hoefbeentje verder naar achteren trekken. We moeten nu dus afwachten tot de hoef weer is aangegroeid.
De reden dat ik dit niet gelijk vertelde, is dat ik niet zit te wachten op goedbedoeld advies over natuurlijk bekappen.
De weg die ik nu ben ingeslagen, met speciale ijzers, maak ik eerst maar af.
-
Forum Meubilair
oei, dat ziet er ernstig uit zeg! Zal advies achterwege laten hoor
.
Parelli heeft een aantal stilstaande en bijna stilstaande games. games waarbij je je paard overal moet kunnen aaien met je handen en de carrotstick. Games waarbij je je paard moet leren wijken voor druk ( 1 pasje opzij, later pas meer pasjes)
of voor een suggestie van druk (same story maar dan op een afstandje). Ik denk dat deze games niet echt belastend zijn aangezien je paard slechts enkele passen hoeft te maken.
Ook de rest van de 7 games kunnen in stap dus tegen de tijd dat de eerste 3 games erin zitten is je paard wellicht al zover herstelt dat je aan deze stapgames kunt beginnen.
-
Forum Meubilair
Is het niet mogelijk om een klein stukje wei af te zetten, dat ongeveer net zo groot (of iets groter) is dan zijn stal? Op die manier kan hij nog steeds niet te veel lopen, maar wel buiten zijn en zo de andere paarden zien en zelf ook grazen. Dat zou wel eens een heleboel kunnen schelen in zijn ontplof-gedrag nu hij op stal staat!
-
Bedankt voor jullie reacties.
Een klein stukje wei is voor dit paard nog geen optie.
Het is een springpaard, dat voor de lol al regelmatig over het hek van de wei en schrikdraad heen sprong.
Paard gaat moeiteloos vanuit stilstand over 1,50m heen...
-
Forumlid
bedoel je eigenlijk met lopen rennen of ook gewoon stappen?
als hij niet veel mag stappen en zo, zit je redelijk vast denk ik..
in ieder geval: ik ken paarden die van de ene dag op de andere om medische redenen op stal moeten, jouwe heeft allicht ook een lekkere bloedlijn, en als je paardje al evenveel krachtvoer krijgt (weet ik niet natuurlijk), dan heb je een even explosieve cocktail als de paarden waar ik nu aan denk.
wat ik bedoel: paard zit met veel te veel energie, wat uiteindelijk ombuigt in negatieve energie/agressie, net zoals je zegt in je eerste mail;
als je dan parelli begint, al is het t eerste spelletje maar, en je paardje mag idd niet eerst even stappen, of niet even paar dagen buiten op klein (al is het mini) stukje paddock of wei, dan ben je wel risicovoll bezig denk ik..
zeker als je nog nooit parelli hebt gedaan..(?)
ik denk dat je paardje dan gewoon net te veel buskruit in zich heeft, om bv te beginnen werken met carrot stick.
friendly gamen met handen of touw kan natuurlijk altijd, maar je moet je wel bewust blijven van zijn onrust..
ik denk dan bv dat t-touch (of consoorten) beter is dan friendly game-zonder carrotstick & string.
hopelijk echter mag ie wel stappen, en dan zou ik, zoals marja zei, hem eerst paar dagen laten rustiger worden, en dan kan je natuurlijk wel goed beginnen met parelli.
ps ik ken trouwens een paardje met ook een heel stuk hoefwand af, en die kreeg een speciaal soort steunhoeflaars zeg maaar.; waarmee ie dan wel mocht stappen (beetje)
was wel de zijkant van de hoef.
in ieder geval, veel succes, en hopelijk groeit de hoefwand gauw en gezond terug aan!
an
-
Forumlid
en als je hele hoge fence maakt? zou echt heel stuk schelen hoor
-
Ja, ik kan de omheining een paar meter hoog maken, met veel schrikdraad, maar zie dat zelf niet echt als optie...
Ik ben sinds een paar dagen alweer wat kordater tegenover dit paard. Je hebt toch de neiging hem zielig te vinden en teveel te verwennen.
Ik haal hem nu uit zijn stal, laat hem een paar meter stappen, halt-stappen-achterwaarts, etc. Als hij maar op mij let.
Ik heb hem leren buigen, vindt hij een leuk spelletje.
Stappen mag hij eigelijk nog niet. Als compromis mag hij grazen aan de hand, meer niet. Ik hoop dat hij dat over een paar weken wel weer mag, dat zou alweer schelen.
Mijn paard is inderdaad ook zo'n lekker bloedpaardje. Hij krijgt alleen een handje voer en onbeperkt hooi.
t-touch ken ik, ook beroepsmatig, ik ben fysiotherapeut en osteopaat voor paarden en heb hierin ook wel eens cursus gevolgd. Paard komt dus verder lichamelijk nks te kort.
-
Forumlid
ah! ik dacht aan t-touch of bepaalde acustresspunten om hem eerst wat rustiger te maken voor je echt aan parelli begint -maar dat is dus een optie!
maar dan kan je in tussentijds gigantisch veel friendly game spelen met hem
is toch t belangrijkste spelletje uiteindelijk. en 25 x daags 2 meter met hem grazen hee.

en hopelijk kan je dan over een paar weken wat actiever (grond)werken met hem he -vanaf spelletje 2 moeten ze uiteindelijk wel telkens stappen hee ...
-
Forum Meubilair
Wat ik deed toen mijn paard niet mocht lopen, ook niet stappen, zette ik in een klein weitje een nog kleiner weitje af van 4-4 m ongeveer. Niet te kort gras en dan kan hij zich ongeveer een uur vermaken. Dat is tenminste iets...
In jouw geval met een hoge omheining dan 
Verder met stappen inderdaad streng, stappen halt terug etc. want ze worden er -begrijpelijk- erg explosief van.
Overigens heb ik eens (quarters) gezien die een stuk hoefwand misten en die stukken werden tijdelijk met speciale (blauwe) klei geheeld. Ze mochten gewoon lopen. Misschien is dat in jouw geval geen optie, maar ik meld het maar even.
-
Dank jullie wel voor je reacties.
Volgende week dinsdag moet ik weer naar Emmeloord met hem. Dan hoor ik hoe het er voor staat.
En ga ik ook eens ernstig praten over de komende tijd.
Hij stond vandaag te steigeren in zijn stal, lijkt me ook niet erg bevordelijk.
Met parelli moeten we dus nog even wachten, maar lijkt me straks heel erg leuk om te doen met hem, als hij weer iets meer mag.
Ik denk nu ook vaak, misschien is het beter als hij gewoon de wei in gaat. Dee eerste week heb im dat ook gedaan met hem, maar toen ging hij per dag slechter lopen en bleek zijn hoefbeentje dus te zijn gaan kantelen.
Ik ben zo bang dat, als het straks mis zou gaan, dat ik mijzelf dat zo kwalijk blijf nemen. Ik probeer daarom toch nog maar deze weg te bewandelen.
Ik smokkel eigenlijk al wat, eigenlijk mocht hij niet eens grazen, alleen maar tussen 4 muren...
-
Actief Forumlid
Tsjonge, ik lees je laatste berichtje en besef me hoe vreselijk het moet zijn om je paard zo te zien. Dat hij zo'n blessure heeft is natuurlijk al erg, maar dat hij daardoor ook nog zichzelf helemaal opfokt...
Je zou op zulk soort momenten willen dat je ze precies kon vertellen wat het beste voor ze is.
En dan moet je ook nog overwegen of het beter is precies te doen wat de da zegt, of te zorgen dat hij zich minder opfokt.
Volgende week dinsdag duurt nog lang. Als ik jou was zou ik eerder iemand bellen voor advies want zoals ik het lees is het een onhoudbare situatie.
Heel veel sterkte ermee in ieder geval
-
Hnmm in Emmeloord heb ik zelf veel vertrouwen en via ander ook veel bekendheid mee, ze zullen er alles aan doen om je te helpen. Misschien kun je hun bellen voor advies.
En over buiten staan... een hogere omheining moet dan wel heel hoog komen te staan... want ze zullen altijd proberen om er over te gaan als ze het in hun kop krijgen.
Je zou eventueel als je denkt dat de tijd er goed voor is beginnen met een CS daarmee de Friendly game te gaan doen. Zodat hij daar aan gaat wennen. Andere spelletjes zijn lastig omdat je in principe in beweging blijft en bent. En ook met wendingen krijgt te maken...
-
Actief Forumlid
Morgen moet je gaan!Ik hoop voor je op positief nieuws.
Ik zou als ik jou was,hoe moeilijk het misschien ook is,toch wachten met Parelli.Het moet een fijne ervaring zijn en daar heeft jouw paard op dit moment geen oren naar denk ik.
Wat je wel kan doen zijn de stemcommando's,alhoewel die niet bij Parelli horen maar wel in deze periode erg belangrijk kunnen zijn.
Ik neem aan dat je paard tijdens het grazen niet al te braaf is,als je leert hoe je hem de baas kan is het voor zowel jou als hem veiliger.
Ik heb het geleerd van Pruyssen op bokt,dankzij hem kon ik Fille,met zijn maandenlange boxrust,in de moeilijkste momenten de baas.
Misschien is dat ook iets voor jou?
Forum Rechten