Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: bitloos en toch schuimen?

Re: bitloos en toch schuimen?

Ik merk nu ik werk en rijd met een kaptoom, dat mijn paard ook heel veel smekt, smakt en kauwt onder het werken. Als ze een touwhalster omheeft doet ze dit niet. Ze schuimt overigens (nog nét) niet, maar ver zit het er niet vandaan.

Ik zie het kauwen als verwerken van emoties. Als ik werk met de kaptoom om, doe ik veel intensievere oefeningen dan gewoon bosklossen met een touwhalster.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik zie het kauwen als verwerken van emoties.
    Ja dat merk ik ook. Gipsy begint altijd op het bit te kauwen als hij bang is.

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Ik krijg steeds meer het idee dat smakken/slikken/kauwen een manier is om spanning af te voeren. Ik heb het ooit eens ergens gehoord (vraag me niet waar) en ben er toen heel goed op gaan letten. Ik heb een uitermate blij paard nooit zien kauwen, of zo ja, op een andere manier als een paard waar net veel druk opgelegd is. Ik ben nu de dvd's van parelli aan het bekijken en het valt me op dat er, als er (veel) druk gezet word, het paard direct begint met kauwen (wat vervolgens afgedaan word als onderdeel van het leerproces, het verwerken van het geleerde) maar het ontstaat alleen in combinatie met druk.

Angst is immers ook een emotie die volgt uit een vorm van druk...

Aan Albert zie ik het heel duidelijk dat als ik veel druk op zijn hoofd zet dat hij begint met kauwen, vervolgens heel vreemd gaat doen met zijn hoofd en daarna gaat klapperen. Hij kauwt alleen als er een bit in zijn mond zit of als ik veel druk (psychisch en/of fysiek) op hem zet. Daarnaast zie ik hem nooit kauwen.

Ik ben het er dus niet mee eens dat het het verwerken van een emotie is, speelsheid/brlijheid ed zijn ook emoties, maar voor zover ik weet staan niet alle paarden de hele dag te kauwen...

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Kan het niet zijn dat als je met hem bezig bent(rijden of grondwerk)dat hij zich met jou bezig houdt en daarom minder slikt?

Actief Forumlid Visamp;co's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

@Tinky: Mijn paard kauwd ook als ik met een lang teugeltje door de bossen stap heel ontspannen. En als ik fanatiek dressuur rij (wat ik ook bitloos doe) kauwd hij nauwlijks, terwijl daar nauwjuist meer spanning bij zou moeten komen kijken lijkt mij....
    visconti....

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vis&co
    @Tinky: Mijn paard kauwd ook als ik met een lang teugeltje door de bossen stap heel ontspannen. En als ik fanatiek dressuur rij (wat ik ook bitloos doe) kauwd hij nauwlijks, terwijl daar nauwjuist meer spanning bij zou moeten komen kijken lijkt mij....
    Kauwen om te ontspannen ontstaat ook alleen ná de spanning. Dat er bij dressuur perséé meer druk komt kijken, 't is maar net hoe je rijd he

Overigens denk ik dat er ook verschillende manieren zijn van kauwen, Albert kauwt nl ook als ik een bit in heb maar hem niet gebruik.... Dan wil hij gewoon dat ding uit zijn mond werken... of kauwt jou paard ook als je met een los teugeltje aan een halster rijd?

Toen ik een stukje eerder opmerkte dat ik denk dat mijn paard gaat kauwen als ze emoties verwerkt, had ik toch iets heel anders voor ogen dan jij nu, Tinky.

Onder emoties versta ik veel meer dan alleen maar blijdschap, angst en druk.

Ik merk dan ook dat mijn paard gaat kauwen nadat het kwartje gevallen is. Is dat dan opluchting, begrip, blijdschap, ontspanning? Of misschien van alles wel een beetje.

Als we een lekker galopje door het bos hebben getrokken, gebeurt het ook wel eens. Was mijn paard gespannen tijdens de galop? Denk het niet hoor. Maar geëmotioneerd zeker wel

Actief Forumlid Visamp;co's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Mijn paard kauwt als we lekker ontspannen aan een lang teugeltje rijden, maar ook nadat hij iets heel engs heeft gezien waar we net langs zijn (als hij weer ontspannen is).
    En met bit kauwt hij ook heel wat af ja (vrij extreem, hij liep ook vaak met de mond open, daarom heb ik het bit er ook uitgehaald).

Wat me wel opvalt met het schuimen dat het nauwlijks schuimt als we gewoon rustig stappen, maar hebben we net intensief gegallopeerd dan begint hij met schuimen. Ik weet dus niet of beweging het schuimen stimuleerd, maar ik blijft het raar vinden. Een loslopend paard zie ik nooit schuimen.

Kan het niet zo zijn dat hij met het werk de link lecht met een bit en daardoor gaat schuimen omdat hij dat altijd deed of is dat te ver gezocht?
    visconti....

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten