Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: bitloos en toch schuimen?

Actief Forumlid Visamp;co's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

bitloos en toch schuimen?

Hoe kan het dat een paard dat bitloos gereden word toch schuimt?
    Als ik de paardnatuurlijk site moet geloven word schuim veroorzaakt doort het niet kunnen slikken in combinatie met veel kwijl dat word "geactiveerd"door het bit. Zonder bit zou er dus lang niet zo veel schuim moeten zijn. Maar hij schuimt wel

visconti....

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: bitloos en toch schuimen?

Dit vroeg ik me ook al een tijd af! Ben benieuwd naar de reacties

Zou het eigenlijk niet kunnen dat hij last heeft van zijn tanden?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb het schuimen bij Atli met grondwerken (met touwhalster) wel eens gezien als ik hem zo druk bezig hield, dat hij geen tijd had (nam) om te slikken. Ik geloof er niks van dat een paard niet kan slikken met een bit in. Atli graast met een bit in net zo makkelijk als zonder bit; hij werkt die grote happen gras zo weg hoor! (Uiteraard zit er geen neusriem aan zijn hoofdstel; dat zou het eten wel bemoeilijken).

Aangemeld
    Aug 2006

Ze zouden alleen niet kunnen slikken als ze zouden rennen, dus als hij graast staat hij stil en zou hij wel moeten kunnen slikken.
    visconti....

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Daar ontgaat de logica mij van... Waarom zou hij met bit in niet kunnen rennen en slikken, en zonder bit wel? En hoezo kan hij dan in stilstand wel slikken met bit?

Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig Door het kauwen en likken maken ze toch ook schuim aan of niet *voelt zich een paardeleek hihi*

Aangemeld
    Aug 2006

even een stukje van paardnatuurlijk.nl:
    De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor k� komen).
    Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.
    visconti....

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja, ik heb zo mijn twijfels bij dit verhaal, zoals ik wel meer twijfels heb bij dingen die ik op PN lees. Zoals zij het uitleggen, zou een paard voortdurend op het bit lopen te kauwen omdat de eetreflex wordt gestimuleerd door het feit dat er iets (een bit) in z'n mond zit. De meeste paarden lopen echter helemaal niet constant op het bit te kauwen, en produceren dus ook niet constant speeksel. Dan zouden paarden na een galop van zeg 5 minuten toch verschrikkelijk moeten lopen kwijlen? Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt...

Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

ik weet natuurlijk niet of het juist of fout is over slikken en rennen; de uitleg van niet eten tijdens rennen lijkt mij logischn
    (ik vraag mij af wel wat er met die laatste hap eten gebeurt als ze in de natuur plots zijn weglopen voor een wolf of zo -niet dat ze die uitspuwen eerst dacht ik)

weet wel t verschil tussen parasympathicus en sympathicus:
    het laatste is voor actieve dingen als eten en rennen, en alles wat je 'bewust' doet; de parasympathicus regelt hartslag, ademhaling, spijsvertering zelf (het betere maag en darmwerk) etc -wat je zelf niet in de hand hebt.
    dus die uitleg van 'parasympathicus staat voor rust en eten' klopt alvast niet..

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Hoe het zit weet ik niet maar weet wel dat als ik mijn kin op de borst leg dat ik niet echt lekker kan slikken, dus denk dat de houding van het hoofd er wel wat mee te maken heeft, dat het niet zozeer alleen aan het bit ligt maar aan de hoofdhouding.
    Denk dat je met een bit wel sneller een schuimeffect krijgt, ik ga ook meer kwijlen als ik een kauwgumpje kauw
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

King schuimt ook bitloos, meer nog dan met bit als ik me goed herinner.

Volgens mij heb ik vroeger geleerd dat schuimen een goed teken was als je met bit reed, dan was je paard ontspannen in zijn mond. Maar dat vind ik eigenlijk even onlogisch als het paardnatuurlijk verhaal. Kortom, ik weet het ook niet

schuim wordt gevormd door het opkloppen van de eiwitten die in het speeksel zitten. Ik heb nooit in een paard zijn mond kunnen kijken terwijl hij draafde of galoppeerde, maar ik veronderstel dat die tong dan ook niet mooi stil ligt, net zomin als bij de mens. En de beweging van die tong is genoeg om dat speeksel tot schuim te kloppen.
    Mijn paardje heeft eigenlijk nooit echt veel geschuimd, dus weet niet hoe die grote individuele verschillen dan verklaart kunnen worden. Maar ik zou me er geen zorgen over maken hoor.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Dan heeft het eigenlijk weinig te maken met een bit? Of misschien dat ze dan hun tong meer bewegen.

Ja met een vreemd voorwerp in hun mond hebben ze natuurlijk wel meer de neiging om daarmee te spelen (of om te proberen het uit hun mond te krijgen).
    Mij is ook altijd wijs gemaakt dat het een goed teken was als paarden begonnen te schuimen tijdens de les...

Forumlid suus's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik zou het ook niet precies weten... Mijn ervaring is dat mijn bijrij ponnytje als we rijden met touwhalster dat hij dan niet schuimt. Maar zodra z'n baasjes hem voor de wagen binden en een liverpool stang in z'n mond douwen en er vervolgens hard aan gaan lopen trekken Nou dan schuimt hij verschrikkelijk! Maar ik zie de meeste parellierz die met een bit rijden dat hun paarden niet schuimen, ik denk dus dat het soort bit en hoe je ermee omgaat het verschil maakt! ik denk niet dat schuimen goed is, van nature doen ze dat niet. Maar van een schuimend paard zonderbit heb ik nog niet gezien.
    La Sabf - I dare you to move

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten