Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: L2 cursus Lunteren

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

L2 cursus Lunteren

In 1 woord: helemaal-super-geweldig-leerzaam-en-leuk!

Gezellige mede studenten (hoe kan het ook anders ) Leuke instructrice, mooie bak, fijne kantine en lekkere lunch en boerenkool.

FF in het kort alle (?) oefeningen die we gedaan hebben.

In het algemeen veel meer gewerkt aan reacties op fase 1.

1e dag:

verbeteren porcupine op de neus: sneller, in ritme met je handen, cirkeltjes, straightness

Circling: meer op fase 1, dus zowel versnellen als vertragen en de send cirkel constant houden, rechter galop op de cirkel (voor mij erg handig, en wat te doen als hij overkruist of verkeerd aanspringt, of wisselt)

Sideways: recht op bakrand tenzij de neus weg is, lighter

Heel veel leuke rij-oefeningetjes. Door poortjes rijden of over balken, zeer bewust worden van je fases bij het sturen, max 100 gram op de teugel anders stick. Teugels in het midden vasthouden, met stick aan de kant waar je hem het meest waarschijnlijk nodig zult hebben.

Achterhand laten onderstappen (Van de hoefslag af) in stap en draf als voorbereiding op goede galop aanspringen. Voelen wat je paard doet. En zowaar: 9 van de 10 keer rechter galop

Focus rijden, rare oefeningen doen (raak met je rechtervoet een pion aan. Klim van je paard af en aan de andere kant er weer op ZONDER op de grond te komen. Pak een pionnetje op van de grond.

2e dag:

Snappy yoyo. Barbara deed het even voor HOE je precies om sneller achterwaarts vraagt (responsibility van het paard om touw van de grond te houden) en dat werkte wel goed Reward the slightest try. Wel ELKE KEER om een try vragen.

Weer veel galop geoefend, nu ging het naar binnen zetten van de achterhand in draf al een stuk beter en ook stuur oefeningen in galop gedaan. Hoe harder je gaat, hoe moeilijker het sturen is Vrijwel alle paarden hadden problemen met het 'on the rail' blijven. Dus daar hebben we zowel op standaard manier (steeds back to the rail) als op laterale manier (heel snel door het midden of kleine snelle rondjes) aan gewerkt. Lateraal werkte super! Zelfs passive persistant Suus had het na een paar rondjes door, hihi

Het laatste uur weer allerlei leuke afkoel-oefeningen gedaan, in stap dus. Dit keer moesten we vanaf het paard op de bakrand klimmen, het paard met 1 bepaalde voet over een paaltje laten stappen. Zo snel mogelijk naar een letter rijden en daar 5 seconden de neus of de staart van het paard tegenaan houden (staart is erg lastig )

En tenslotte nog met contact-teugels voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts in een vierkantje rijden. En alleen op je zit! Teugels moesten op zelfde contact. Shaf ging af en toe heel snel met zn neus op en neer gooien zodat zijn bovenlip ging klapperen, heel grappig (heb er straks filmpje van) ik steeds vasthouden tot hij zijn hoofd weer mooi stil hield en meestal lukte dat wel redelijk. Alle paardjes hadden trouwens al best mooie vertical flexion.

Nouja, de rest komt nog wel, als ik ook foto's heb (ben nu aan het downloaden van Maaike via de msn maar het is ruim 83 mb)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: L2 cursus Lunteren

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    verbeteren porcupine op de neus: sneller, in ritme met je handen, cirkeltjes, straightness

Circling: meer op fase 1, dus zowel versnellen als vertragen en de send cirkel constant houden, rechter galop op de cirkel (voor mij erg handig, en wat te doen als hij overkruist of verkeerd aanspringt, of wisselt)
    Eef, kan je wat meer vertellen over bovenstaande dingen? Hoe je dat doet en de tips die ze heeft gegeven?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Actief Forumlid mandy's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Nou dat klinkt als zeer leerzaam. Ik heb zo'n voorgevoel dat jullie haar vaker zullen gaan vragen voor een clinic.
    ride like the wind

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Tuurlijk

Porcupine op de neus (porcupine is het minst gespeelde spel meestal, ging ook erg slecht )

Lighter en sneller:
    Het doel in L2 is dat je een snappy paard hebt op fase 1. Met porcupine op de neus kun je het sneller gaan bereiken door in harmonie mee te bewegen met de voorbenen en dan steeds net wat sneller en HEEL BELANGRIJK je eigen LIFE UP! Ik dacht altijd wel dat ik life up had, maar het kan dus nog veel meer
    Als hij niet reageert op life up + sneller vingers bewegen, ga je snel naar fase 4 en stop je zodra je een try ziet/voelt. Ik denk dat ik dat de laatste tijd een beetje vergeten ben. Teveel 'assumed' dat hij het wel snel kon en daardoor te lang fase 4 deed om nog wat sneller te gaan. Fase 4 is trouwens stick tegen de borst oid.

Cirkeltjes: neus naar opposite direction. Achterhand moet draaien en voorbenen moeten ACHTERLANGS kruisen. Als de achterhand niet wijkt, met stick bijtikken (onder hoofd door, want je staat aan de kant waar hij juist naartoe moet draaien)

Straightness: lateral manier: wil hij in een bocht? dan GAAT hij ook in een bocht. Zeker een heel rondje, misschien wel langer. Wil hij al recht? OK, prima! Direct stoppen. Wil hij nog steeds scheef? nog een rondje! Tussendoor kun je ook wisselen, rondjes rechts, recht achteruit? zo niet: rondje links etc.

Circling:
    Let op je draairichting en bij het vertragen 3x stick op en neer en dan langzaam fases met het touw (wiebelen) opvoeren. Mag je best 2 rondjes over doen. Niet gelijk te hard wiebelen dus.

Overkruist: meer snelheid vragen zodat hij goed springt (of naar de contragalop, zoals Shaf dus )
    Verkeerde galop: terug in draf en weer aanspringen. Bij het wisselen ook terughalen en weer aanspringen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

paar leuke filmpjes

Actief Forumlid mandy's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Leuke flimpjes hoor. Haha die shafaï, mr bibberlip. Anka deed dat ook altijd zo erg. Ook erg leuk als ze hebben lopen te schuimen en dan beginnen te bibberlippen. Kwijl attack
    ride like the wind

Veel geleerd weer! Was erg goed.

Leukste voor mij was (naast goede instructrice, prettig gezelschap en lekker eten ):

-Suus d'r sideways online getuigt van veel respect en vertrouwen, want neus in direction of travel, gecombineerd met zowel langzaam als snel kunnen vragen en ze stopt als ik stop. En ik dacht dat ze niet recht genoeg ging.... Sorry Suus!!! Dat was goed.

-hele goeie methode voor follow the rail, want elke keer als ze van de rail afwijkt een smash voor d'r harses vind ik zelf ook helemaal niets. Ergens is dit hetzelfde, je maakt het oncomfortabel van de rail te gaan door snelle kleine rondjes te vragen op het moment dat je paard van de rail afgaat.
    Maar het grote verschil is dat met smash voor harses je de BODY van het paard aan de rail leert blijven, en dat bij Barbara's oefening de MIND van het paard langs de rail WIL blijven. Super!! Inzicht! Blij!

En nog veel meer maar dat weet ik nu ff niet.
    Groets van Karianne met spierpijn (niets meer gewend). Arme Suus, zal haar straks maar even uit stappen meenemen tegen haar spierpijn.

May the horse be with you!

Ook ik heb veel plezier gehad en erg veel geleerd. Deze workshop heb ik anders (lees positiever) ervaren als de reguliere parelli workshops. Veel meer individuele aandacht en begeleiding.

Barbara probeert je lateraal en niet recht-lijnig te laten denken: er zijn altijd meer manieren om je paard iets te leren, welke manier het beste is, is afhankelijk van je paard en de omstandigheden. Geen standaard-(kookboek) les dus!

Het niveau van de cursusten liep niet zo heel veel uiteen, dat maakte het natuurlijk ook makkelijker en leuker. Ik was super tevreden nu ik weet hoe ik de juiste 'lead' kan vragen. Bovendien blijkt amber wel ineens stuurbaar in draf en zelfs ik galop.

In die twee dagen genoeg meegekregen om weer een paar maanden mee verder te kunnen. Super dus!
    Lima Bravo!

Haha ging net even met Suus wandelen tegen de spierpijn, nou ik geloof niet dat ze die heeft! Kwam superfris de wei uitdraven, wilde wel mee wandelen maar dan wel graag draven (van huis af!), dus samen lekker stukkie gehold. Daarna liet ik haar nog heel even los in de buitenbak, ze hoefde helemaal niets van mij, wilde even kijken wat ze zou doen: SPUITEN in het rond in galop, knetterend hard, echt geweldig gezicht! Na 4 rondjes haar gevraagd of ze naar me toe wilde komen: kwam keihard aansjezen, was even bang dat ze over me heen wilde komen, maar dat viel weer mee Dus ze heeft dankzij de workshop haar turbo weer ontdekt hahaha. Lekker ding!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Leuke verslagen! Klinkt goed allemaal. Wel voor herhaling vatbaar zeker?
    Misschien tegen het voorjaar/zomer een L3 cursus??? Dan heb ik misschien ook wel interesse... Zeker nu Parelli nóg duurder is geworden!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik ben vandaag weer terug gereden van Lunteren naar Wageningen en heb vooral de inzichten kunnen gebruiken tijdens de rit. Lees maar ff in mijn verslagje (hier dus: http://137.224.239.17/nh/forum/viewtopic.php?t=785)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Het klinkt heel erg leuk allemaal En het lijkt mij ook echt een goed alternatief voor een 'officiele' instructeur.

Marja: Zeker voor herhaling vatbaar, ja!
    Cornelie: prima alternatief, want ze IS eigenlijk een echte officiele instructeur, maar dan een afgehaakte. En dat vind ik toch anders dan "iemand die zegt dattie NH doet".
    Was erg goed.

Bladwijzers

Forum Rechten