ghighi, tja dás wel n voordeel van hempfling... t leest een stuk prettiger weg dan de parelli-boekjes op een regenachige nazomerdag
Hoewel... Nee, eerlijk is eerlijk, kheb ook vele regenachtige dagen de parelli-boekjes gelezen (met dank aan Sylvia)
@ rengeltje:
oei... ben ik al zo voorspelbaar?
Ja, het is inderdaad wat het beste bij je past, en ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat een stap-voor-stap methode niet bij me past, en ik weet ook precies waarom niet.
@sandra:
Wanneer ik echter tegenover een vreselijk onzeker paard zou staan, wat voor zichzelf, noch voor mij een keuze durft te maken, zou ik tóch geen stap-voor-stap-methode gebruiken op het dier. We zouden wel veeeeel rustiger aan doen dan ik nu met mn shet gedaan heb, maar de trial and error blijft. Juist om hem meer zelfvertrouwen te geven, om hem óók te leren "paard" te zijn.
Kijk, ik had nu de mazzel een volledig onbedorven paard te kunnen bewerken. Daar heb ik heel erg veel van geleerd, en er zijn miljoenen fouten en foutjes gemaakt, we zijn ontelbare keren terug naar "AF" geweest, en we zijn nog langer niet waar we uiteindelijk zullen komen... Maar I don't care, want we zijn "onderweg" en we leren van elkaar.
Maar van hem heb ik ook ontelbare dingen geleerd die ik op een ander paard zou kunnen toepassen. Maar wat ik vooral geleerd heb, is te kijken naar wat het paard aangeeft, en dáárop te reageren. Niet met game 1 beginnen als mn paard aangeeft daar helemaal niet aan toe te zijn, maar misschien wel met game 4 of 5... Of misschien wel helemaal niet, en alleen maar lekker volgen, of alleen maar leiden en begeleiden, of wat dan ook.
En wat betreft het "label" tja, daarom stond het ook altijd tussen aanhalingstekens, want je kunt het ook geen hokje geven. Maar om een verduidelijking te maken, heb ik het maar zo omschreven. Bij gebrek aan betere termen.
@ liesbeth
Hmzz... opvallend. Mijn shetter vertikte het gewoon echt, terwijl hempfling echt helemaal geen punt was. Ik kon bijwijze van spreke op mn kop gaan staan, hij deed het NIET. Uiteindelijk is het me wel gelukt om sunny 6 van de 7-games te laten lopen (sideways doen we niet), maar nog altijd zit er op dat moment echt niets in. hij voert alleen maar de gevraagde oefeningen uit, en that's it. Meer moet ik ook niet van hem verwachten, want dan kan ik het schudden.
Terwijl gooi ik er hempfling bij, en gaan we écht spelen, tja dan istie prachtig om te zien... *droomt weg op haar roze wolkje...*
Maar dát kan natuurlijk ook weer álles te maken hebben met mijn persoonlijke voorkeur. Mijn pony is gewoon zeer gevoelig op mijn enthousiasme, en speelt daar zelf op in. Wanneer ik half-lam een oefening vraag, mag ik van hem natuurlijk ook niet verwachten dat hij die oefening met vol enthousiasme uitvoert.
Dus vandaar, ik zou graag eens iemand écht parelli zien doen met mijn sunny.
(dit is een uitnodiging... hij staat vlakbij Rotterdam)
Groetjes, Lacuna
Bladwijzers