Vandaag had ik op aanraden van mijn westerninstructrice een afspraak met een zadelpasser.
De man is ook paardenkinesisth en geeft westernles.
Van zijn kennis als kinesisth maakt hij ook gebruik bij het passen van zadels.
Eerst ging hij Aramis onderzoeken, hoe hij bespierd was, of hij rugproblemen had, enz.
Hij constateerde al metteen dat zijn linkerschouder minder bespierd is dan zijn rechter, wat maakt dat hij eigenlijk wat scheef staat.
Dit moet ik er gaan uit trainen door gericht op die kant te oefenen.
Dan ging hij mij helemaal uitleggen hoe een zadel op de correcte manier wordt gepast. De ruimte tussen schoft en boom is belangrijk, de druk op de schouders...of net dat er geen druk op de schouders is en het paard zijn benen makkelijk kan bewegen zonder gehinder te worden door het zadel.
Hij keek of er geen overbrugging werd gevormd en of het zadel niet achter de achterste rib/wervel kwam te liggen.
En blijkbaar kan er nog wel makkelijk een westernzadel op Aramis...mits het goed aangepast is en een kort type.
Door die ongelijke schouders moest hij zoeken naar een oplossing daarvoor, dat kon een pad zijn of... een flexibele boom. Het beste zou de flexibele boom zijn in ons geval omdat een pad niet genoeg verhelpt.
Dus binnenkort komt hij terug met een aantal gewone zadels en een aantal equiflex zadels. Ik ben benieuwd.
daarna hebben we nog een heel interessant gesprek gehad over hoe men westernpaarden veel te jong inrijdt, waar hij helemaal tegen is. Deze maand komt er ook een artikel van hem in de CAP, over boomloze zadels. Die zijn volgens hem in sommige gevallen DE oplossing, maar in andere gevallen een echte boosdoener voor het paard. In ons geval raadt hij een boomloos zadel ten zeerste af.
Blijkbaar kent hij ook veel van Parelli, hij kent veel instructeurs en bij Marie CLaire komt hij geregeld over de vloer... Tjonge, wat is de wereld klein.
Ook wist hij te vertellen dat er nu pas slechts 6 zadels gemaakt zijn die ook het equiflex systeem hebben, maar het was iets speciaals of zo.(ik weet het niet precies meer) Hij wist alle parelli instucteurs op te noemen die er een gekocht hadden... and guess wie het 6de had gekocht.... inderdaad, hij. Blijkbaar een heerlijk zadel, geweldig voor de paardenrug maar jammer genoeg onbetaalbaar voor de gewone burger.
Ik kan al niet meer wachten tot hij komt passen.
Bladwijzers