Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: L2: leading by the leg vanaf je paard

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

L2: leading by the leg vanaf je paard

Op de forumbarbeque bij trea bleek dat niet iedereen deze oefening kent (bij Birger geleerd vorig jaar) Dus ik dacht, ik zet hem er even bij.

Leading by the leg vanaf je paard is een hele goede oefening om te leren herkennen welk been je paard wanneer neerzet, wat weer belangrijk is voor allerhande gymnastiekoefeningen en leadchanges.

Je paard moet wel leading by the leg vanaf de grond snappen en hier gerust op zijn. Hij moet dus niet in paniek raken als er iets vast zit aan zijn been.

1) passenger met het touwtje
    Je doet je savvystring om een van de voorbenen van je paard, om het onderbeen of om de koot. En stapt op. Je hebt nu de teugels in handen en dus je string dat aan het been vastzit.
    Steek je arm recht naar voren, je hand open en je duimen aan de bovenkant (handpalmen wijzen dus naar elkaar)
    Houd de string vast met je duim, geklemd tegen je handpalm als het ware. Als jij nu onhandig bent in het meegaan met de beweging, trekt de string zo door je hand heen en wordt je paard niet belemmerd. Je string is bovendien lang genoeg om een stukje uit te steken, dus als hij door je hand heengetrokken wordt, ligt hij niet direct op de grond.

Als je nu gaat stappen zorg je ervoor dat je hand meegaat in de beweging. Je trekt niet, maar houd wel lichte spanning op het touw. Nu gaat je hand dus op en neer op de bewegingen van je paard zijn been. Zo kun je dus voelen welk been je paard optilt. (ziet er erg komisch uit, net of je paard een marionet is)
    Waarschijnlijk houd je deze oefening zelf maar een minuut of 10 vol, omdat het best vermoeiend is om je armen zo naar voren te steken.

2) sturen en stoppen met de string

Een uitbreiding hierop kan zijn: sturen met de string om het been van je paard. Hiervoor moet je feeling voor de beenzetting al meer ontwikkeld zijn en moet je kunnen rondstappen met een continue gelijkblijvend contact met het been.

Als je nu je hand opzij brengt op het moment dat het been omhoog is, zal je paard zijn been opzij brengen en dus afwenden. Erg grappig gevoel! Door de string iets tegen te houden op het moment dat het paard zijn been naar voren brengt en neer wil zetten, rem je hem af in zijn beweging. Denk niet dat je hiermeen in 1 klap stil kunt staan (ehh, dat kan wel, maar op zo'n manier willen we dat niet bereiken ) maar rem langzaam stap voor stap af. Probeer zelf eens te lopen en dan 1 been net wat langer omhoog te houden, zo rem je namelijk af.

Gaat dit goed probeer het dan eens met 2 strings om beide voorbenen. Eerst weer passenger en daarna sturen.

Doe het sturen en stoppen alleen vanuit stap! Passenger kun je eventueel ook in draf doen.

*edit: enige uitleg aangevuld door Callippo*

Re: L2: leading by the leg vanaf je paard

How interesting.

Is proberen zeker een keer waard.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Tip: doe eerst een paar keer ALLEEN passenger hiermee. Probeer nog niet te sturen, voor je een heel goed gevoel in je handen hebt wanneer wel been omhoog gaat.

En: rijdt met je armen recht vooruit en de string tussen duim en wijsvinger, met je duim boven. Niet je hele hand om het touwtje. Je zal merken dat je dit maar een paar minuten volhoudt, omdat je arm recht vooruit steken en continue lichte spanning op de string houden, best vermoeiend is.

Ik vind het eigenlijk een beetje tricky dat Sandra hier deze oefening heeft gepost, terwijl ze hem op de cursus zelf niet heeft gedaan (alleen gezien), want nu is de oefening nogal onvolledig uitgelegd.

Doe dit bovendien alleen in stap, niet in draf of
    Je hebt hiermee een ZEEER machtige positie tov je paard, want je kan hem in een volle galop zo onderuit laten gaan door het touwtje net te lang vast te houden (om nog maar niet te spreken van wat er gebeurd als het touwtje op de grond valt...)

De oefening is trouwens bedoeld om meer feeling te krijgen voor de beenzetting van het paard en NIET als doel om je paard te sturen of te stoppen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

We hebben het op kamp best een tijd gedaan maar ik kreeg er echt geen betere feeling voor de beenzetting van mijn paard door. Van de voorbenen wist ik namelijk al welke lande en welke omhoog kwam(ook bij niet spieken ja ), de achterbenen voel je er echt niet beter door en die moet je juis weten.

Om eerlijk te zijn heb ik niks aan die oefening gehad. Bovendien zou ik hem ook alleen aanraden aan L2ers, je moet eerst toch flink wat passenger en rijden hebben gedaan zonder strings aan de voorbenen van je paard (je moeten tenslotte ook zonder teugels, want met je armen recht naar voren en twee touwtjes in je handen kunnen eventuele teugels er niet bij)
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

leading by the leg is toch ook level 2? en ik was uiteraard wel bij de uitleg... las hem net na en was idd wat onvolledig, bedankt voor de aanvulling. Maarre zelf heb ik hem regelmatig met sweety gedaan hoor. Vond het gewoon wel een leuke ervaring en voor mij wel zinnig omdat ik dus echt niet voel welk been verplaatst word.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Misschien handig als we ff een complete uitleg in de eerste post zetten, ipv de aanvulling op de uitleg ergens halverwege

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Idd hebben we dit besproken op de BBQ.

Ik heb hem gedaan, maar vond het eng!
    Die strings zijn zó kort dat hij al snel door je handen heen gaat.

Nee, mijn enthousiasme is flink getemperd

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Misschien een langere string aanschaffen (of een kleiner paard )

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Misschien een langere string aanschaffen (of een kleiner paard )
    Strotouwtjes aan elkaar knopen had ik verzonnen

Bladwijzers

Forum Rechten