Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Is dit schimmel?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Is dit schimmel?

Ik ontdekte een paar dagen geleden dat King onder zijn manen kale plekken heeft:

Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij hem en heb ook geen idee waar het door komt. Is dit een schimmel? De andere twee paarden hebben voor zover ik weet geen kale plekken, dus als het schimmel is vraag ik me af hoe hij eraan komt. Maar als het geen schimmel is, wat is het dan?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Is dit schimmel?

Schimmel is meestal een mooi rondje. Ben helaas ervaringsdeskundige.

Dat lijkt hier niet het geval te zijn. Heeft hij niet gewoon stevig staan schuren? De dagen korten weer, dus er komt weer een wintervacht aan.

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Kan het geen schurft zijn?

met schurft heb ik helaas ruime ervaring en dat ziet er heel anders uit, dan valt het haar met piepkleine plukjes uit en aan zo'n plukje zit dan een korstje, je krijgt kale nattige soms bloederige plekken en het lijkt net of er een soort gangetjes in gegraven zijn als het heel erg is......
    (beetje ranzig op de vroege morgen)

Ik heb ook nog nooit schurft op de hals gezien, maar dat zegt niets natuurlijk.... het begint meestal op de benen....

Ik denk dat alleen de DA je kan vertellen wat dit is..... en wat je eraan zou kunnen doen

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Bedankt voor jullie antwoorden! Het is dus waarschijnlijk geen schimmel en geen schurft. Ik heb ook niet het idee dat hij heeft staan schuren, want zijn manen hangen er normaal overheen en die zien er niet uit alsof hij heeft staan schuren. Strange

Ik hou het nog even in de gaten en als het niet minder of zelfs erger wordt dan ga ik maar naar de DA.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Er zijn verschillende soorten schimmel en verschillende soorten huidknagende parasieten. De ronde vlekken krijg je van ringworm, dat komt regelmatig voor bij paarden en is idd een schimmel en geen worm (da's om lekker verwarring te veroorzaken).
    Schurft wordt veroorzaakt door de schurftmijt en die graaft idd gangetjes vlak onder de huid.

Deze plekken zijn zo vanaf de foto moeilijk te beoordelen omdat het lastig is om te zien of de huid schilfert, of de haren in plukjes loslaten of min of meer een voor een uitvallen, of de omringende haren makkelijk los te trekken zijn of normaal vastzitten, of de huid verkleurd is enz.

Omdat beestjes (mijten, larfjes en ander miniscuul ongedierte) over het algemeen jeuk veroorzaken en King niet schuurt (huid lijkt niet kapot, manen zitten er gewoon aan en je hebt ook niet gezegd dat hij jeuk lijkt te hebben) kun je die oorzaak waarschijnlijk uitsluiten. Ik vind de vorm van de plek vreemd voor een zelf weggeschuurde of een door een ander paard kaalgelikte plek (da's de enige andere en zeer onwaarschijnlijke oorzaak die ik kan bedenken) dus ik denk toch dat er iets aan de hand is.
    Een schimmel kun je naar mijn idee niet uitsluiten, omdat er dus veel soorten zijn en niet allemaal maken ze rondjes. Schimmels hebben de vervelende eigenschap dat ze niet vanzelf overgaan en bovendien zijn ze besmettelijk. Sommige kunnen ook van dier op mens overgaan dus let ook even op dat je goed je handen wast met desinfecterende zeep als je bij King bent geweest. Hou ook de andere paarden goed in de gaten. Ik zou wel nu al de DA laten komen. Niet omdat schimmels gevaarlijk zijn, wel omdat het veel werk is om ze uit te roeien en hoe groter het te behandelen gebied, hoe meer werk het wordt.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

In 60% van de gevallen is schimmel aan te tonen met de lamp van Wood. Een soort UV lamp zeg maar.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zou de DA even een schraapeltje laten nemen, dan weet je het zeker. Is voor iedereen op stal/weide prettig om zeker te weten .

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ja, dat lijkt me ook het beste, better safe than sorry. De vorige dierenartsrekening is net betaald, dus het werd wel weer eens tijd voor een nieuwe (waarom ben ik in hemelsnaam niet dierenarts geworden ipv pedagoog ? )

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Heb je al gechecked op luizen? Zo'n plekje onder de manen is een favo-luizenplek... paarden zijn (helaas) héél handig in het schuren van zo'n plek zonder de manen te beschadigen (zei ze uit ervaring.... )

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Het lijkt op een schimmel die Odes heeft gehad. Die heb ik toen goed kunnen behandelen met imaverol.

Walter van wendytje van dit forum heeft luizen gehad. Zij kan je misschien zeggen of dit door luizen veroorzaakt kan zijn.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Brutus heeft ook luizen gehad.. in zijn manenkam.. en zijn plek zag er dus zo uit!
    Vandaar mijn post!

Bij Walter zag het er anders uit... maar je kunt het heel simpel checken... gewoon kijken of je eitjes ziet, of luizen ziet lopen.

De oplossing is ook heel simpel. Goed spuiten met veerust en na 2 weken nog eens.

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Luizen?! Daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken...

Er zijn geen kale plekken meer bij gekomen en waar het kaal was begint alweer nieuw haar te groeien. Ik denk zelf daarom niet dat het een schimmel is, maar morgen komt er uitsluitsel over, want dan gaat de DA ernaar kijken.

Hmm, 't kan ook nog eens rain rot zijn.. dus een bezoekje DA lijkt op z'n plaats. Ben erg benieuwd wat de uitkomst is.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten