Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: zitten of staan?

  1. #1
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    zitten of staan?

    Dankzij Move Closer...Stay Longer haalde ik bij het springen vandaag de voor mij enorme hoogte van 70 cm.
    Bij Eddy leerden we dit weekend te pushen en te blijven zitten tijdens de sprong als die niet te hoog zijn. Ik vind dit eigenlijk vrij moeilijk. Ons zadel ligt al wat meer naar achteren en dan moet je op je achterzakken zitten en nog tegen de schoft duwen. Ik ben precies te klein om dit te doen als mijn paard over de sprong gaat.
    Weet iemand vanaf welke hoogte je wel mag staan?
    Stom van me dat ik het niet vroeg
    keep it fun!

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: zitten of staan?

    70 centimeter lijkt mij vrij hoog om te blijven zitten.

    Lijkt me voor het paard ook niet echt lekker springen eigenlijk.
    In de springles (jaja, lang geleden op de manege) moesten we wel eens 1 sprong blijven zitten, dan gaat het paard zijn benen hoger optillen (omdat hij zijn rug minder kan gebruiken om over de sprong te komen ofzo) dus het was meer als 'straf' voor het paard dat wij in het zadel bleven dan dat het goed was voor onze zit.

    Lijkt me dat ze met 'lage sprongen' iets van 30-40 cm bedoelen en geen sprongen die richting de meter lopen. Als je eerst vertrouwen krijgt op de lage sprongen en daarbij dan durft te gaan staan, dan kun je daarna toch hogere sprongen maken waarbij je direct al gaat staan?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: zitten of staan?

    Ik heb op een Savvy club DVD ook wel gezien hoe Pat zelf bleef zitten tijdens de sprong. Toen leek het me meer iets wat hij deed omdat hij altijd western reed en met western zadel. Maar is het dan gebruikelijk zo te springen bij Parelli? Het lijkt mij ook niet zo comfortabel voor het paard en waar is het eigenlijk goed voor? Wel is er volgensmij al heel lang zo gesprongen, men ging pas in de 19e eeuw lichtrijden in de draf (daarvoor gewoon doorzitten) en ik denk dat dat ook voor de verlichte zit geldt. Het zal dus wel gewoon kunnen al lijkt het me wel onpraktisch..

    Wel heel goed dat je zo hoog durfde springen! En voor wat betreft het staan danwel zitten bij verschillende hoogtes sluit ik me bij Eveline aan.

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: zitten of staan?

    Hihihi, hoe Pat bleef 'zitten' op die DVD was nou niet echt het toonbeeld van harmonieus over de hindernis gaan

    De verlichte zit is idd vrij laat uitgevonden, door dhr. Caprilli als ik me niet vergis.

    FF gegoogled: http://blog.seniorennet.be/horsesshanna/

    onderaan staat een stukje over de verlichte zit.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: zitten of staan?

    Volgende week ga ik nog eens naar Oostburg en zal ik het even vragen. Voorlopig kan hier toch niet gesprongen worden want de buitenpiste is een vijver geworden en in de binnenpiste is het te druk momenteel om toestellen te plaatsen.
    Ik had ook het gevoel dat ze veel prettiger sprong met de verlichte zit. Zodra het weer het toe laat ga ik eens experimenteren en videoclipjes laten nemen.
    keep it fun!

  6. #6
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: zitten of staan?

    Ik kan niet echt een antwoord geven op je vraag maar ik weet wel dat je voor de level 3 taken onder andere twee sprongen van minstens 60cm moet doen, met twee CS's, en daarbij rechtstaan is nogal moeilijk dus dar blijf ik ook bij zitten en dat lukt eigenlijk tamelijk goed vind ik, zit wel comfortabel als je genoeg meebeweegt met je bekken.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •