Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Dressuren jullie nog?

Dressuren jullie nog?

Misschien een domme vraag, maar dressuren jullie ook nog gewoon? Ik doe sindskort een beetje NH en heb ook steeeeds minder zin om echt te gaan 'trainen'.. buitenrijden blijft leuk etc, maar dressuur vind ik dan echt weer zo'n soort 'straf'. Rijden jullie ook nog gewoon met bit dan of? En met zadel? Kun je ook speciale lessen krijgen zodat het dressuren toch op een beetje een NH manier gebeurd? Het lijkt mij dat je dan eerst wat verder met NH zal moeten zijn om ook op een 'NH manier' te kunnen gaan rijden of zie ik dit verkeerd?
    Sorry voor de vele (en waarschijnlijk domme) vragen.
    Nieuw..

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Dressuren jullie nog?

Ik wou eerst schrijven; domme vragen bestaan niet, maar....dat geloof ik zelf eigenlijk nieteens...
    Jou vragen zijn in ieder geval niet dom

Of er nog mensen dressuren; ja. Sommige mensen rijden naast het grondwerk nog "sportdressuur" (wat voor mij inhoud: dressuur waarbij het doel zit in het rijden van een proefje). Ook zijn er mensen die Klassieke Rijkunst oefeningen doen met hun paard. Er is een KR instructeur in Drenthe die een achtegrond heeft in Parelli en nogsteeds horsemanship beoefend.
    Bij de klassieke rijkunst wordt weleens gezegd: "het paard is er niet voor de dressuur, de dressuur is er voor het paard". Dat is de manier waarop ik dressuur gebruik. Door gymnastiserende oefeningen kan mijn paard spieren ontwikkelen waardoor ze me beter kan dragen. Ze vindt het misschien minder leuk dan andere dingen, maar het is zeker geen straf. De gedachte achter NH is niet om bepaalde oefeningen te doen, maar om alles volgens een bepaalde gedachte te doen. Dressuur kun je ook op een natuurlijke manier aanbieden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en het geen dom antwoord vindt
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Ja, ik rijd nog elke dag met bit en zadel, wel met pnh overtuiging en dagelijks werk ik verder met het level 2 programma.
    Als ik het niet doe kan ik binnen de kortste keren helemaal niks meer doen, mijn ruin heeft heel snel last van zijn spieren. Van de fysio heb ik ook meegekregen dat ik hem echt elke dag even iets moet laten doen. En inderdaad, de afgelopen maanden vanwege een verhuizing niet veel gedaan en het is drama. Echt vreselijk zoals hij dan loopt. Hij heeft dat stukje gymnastiek gewoon nodig en met alleen pnh red ik dat niet. En nu hij soepeler wordt gaat ook het grondwerk weer beter etc. Maar ik rijd gewoon zonder sporen en zweep. De bak is een eindje verderop en dan houd ik rekening met tresholds en we moseyen gezellig naar de bak toe, onderweg af en toe een hapje gras. We rijden warm mbv de passenger ride. Dan gaan we rechtrichten richting Antoine de bodt maar als 'hij iets niet wil doen' dram ik niet door maar denk ik 'get slower, get friendly'. Dus dan even een stapje terug en kijken waar het probleem zit. Ik heb wel weer een wedstrijd opgegeven, dat vind ik gewoon leuk om te doen en pride vind het ook altijd beregezellig. Om de dag rijden we dressuuroefeningen en de tussendagen gaan we naar het bos voor een flinke rit, we rijden ook endurance. Vaak werk ik dan voor of na het rijden nog wat verder aan het level 2, en gewoon lekker spelenderwijs in het weiland, het is voor hem zeker geen werken en/of moeten. Dus het hoeft elkaar zeker niet tegen te werken, ik merk zelf alleen maar voordeel.

Actief Forumlid LekkerDier's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Ik vind dat je prima kan dressuren naast PNH. Parelli moedigt juist aan om dingen met je paard te doen.

Wat ik vaak in mijn omgeving zie, zijn mensen die wedstrijden rijden, maar die alleen daar op gefocusd zijn. Dagelijks worden dezelfde (boring) oefeningen gereden en als het niet gaat wordt er niet zelden door de ruiters gefrusteerd gereageerd, 'er moet van het weekend weer gestart worden en hij doet het niet'. De frustaties worden dan ook meestal op het paard geuit. Ook op de wedstrijden zelf wordt er niet altijd diervriendelijk met de dieren omgegaan.
    Dit vind ik zelf erg jammer..

Ik denk dat je veel meer bereikt met een andere instelling. Zoals de PNH filosofie, waarbij 'fun en respect' op een hogere plaats staan. Zolang je maar plezier hebt en het paardje er plezier in heeft maakt het volgens mij niet uit wat je met het dier doet, al rij je er grand prix mee. (misschien iets te overdreven)

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Natuurlijk dressuur ik naast NH .

Ik wil geen uit elkaar gevallen paard hebben.
    Mijn Merens is heel erg scheef geweest, die heb ik een poos getraind om recht te worden.
    Nu onderhoud ik dat. En verder is bosklossen heel erg leuk ,maar het is nóg leuker als je dat met een lekker soepel paard doet.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik dressuur ook weer, niet alleen omdat mijn paard anders een stijve plank wordt, maar ook omdat ik het leuk vind! Maar geen dressuur waarbij je al je NH methodes aan de kant gooit! Dat nooit natuurlijk

Maar 'af en toe dressuren' werkt niet echt, zoals Cornelie ook al opmerkt. PNH oefeningen wel, die moet je paard mentaal onthouden en hij kan ze 2 mnd later ook nog, maar dressuur onderhoudt hem lichamelijk. Maak ik vandaag de linkerkant van zijn hals wat soepeler, kan ik niet verwachten dat dat 2 weken later nog zo is. Dat is wel eens lastig als je vooruit wilt komen

Ik rijd dan geen "dressuur" maar western. Zit overigens niet veel verschil in de oefeningen hoor; ook ik rijdt veel voltes, rechtrichten volgens AdB, overgangen, zijwaarts, etc. Alles voor souplesse
    Maar ik rijd zonder sporen en alleen met de carrotstick voor aan kleine aanwijzing soms.

Ik rijdt nu veel bewuster sinds ik PNH doe en gun mijn paard tijd tot nadenken en het oplossen van een probleem.
    Sinds ik PNH doe veranderd mijn zeer luie, niet voor het been Quarter langzaam in een paardje wat ik nu zonder sporen in een spin(snelle wending om het achterbeen) zet en die meer looplust heeft gekregen!

Dus ik zou zeggen; juist met PNH kun je veel meer uit je training halen dan ervoor. Zowiezo meer plezier en veeel meer begrip!
    Lekker doen dus!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

O maar je doet ook dressuur hoor
    Western is ook dressuur, volgens de dikke Van Dale:
    dres·suur (de ~ (v.), -suren)
    1 het africhten

Alleen giet jij het in een westernsausje en ik in een engels sausje.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Je kunt ook het rondje bosklossen opvrolijken met wat dressuuroefeningen hoor. Ik dressuur nog maar heel zelden in de bak maar wel dagelijks in het bos of langs de weg. Op buitenrit kun je prima inbuigen links/rechts, wijken, appuyeren, travers, renvers of overgangen rijden en schakelen. En laatst stapte een vriendinnetje van mij op Linde, een echte dressuurmiep (maar wel heel aardig ) en die gaf me het compliment dat ik zo'n fijn los paard heb
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004

Ja, precies wat Dorien zegt, dat doe ik ook en in het bos gaat het zelfs nog beter dan in de bak, omdat Sunny dan net wat meer voorwaarts is (terwijl ik in de bak soms een handrem voel!)

Ja ik dressuur met als enig doel mijn paarden sterk en fit te maken om mij (danwek zichzelf) goed te kunnen dragen. Ik merk dat ze het waarderen, zelfs.

Uiteraard de ik dat ook volgend de Parelliprincipes van aankondigen wat je gaat doen, fases, release (comfort) etc.

Leuk hoor!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Wat leuk te lezen dit! Ik zelf ben een halfjaar terug met dressuur gestopt omdat ik het moeilijk te combineren vond met Parelli. Ik merkte dat uit gewoonte de nadruk bij mij op dressuur bleef liggen en ik niet zoveel meer aan Parelli deed. Wel krijg ik nu meer en meer de behoefte om Pjelk ook lichamelijk echt te gaan trainen. Want dag in dag uit met zijn hoofd recht omhoog poldercrossen kan nooit goed zijn...
    Heel interessant dus om te lezen hoe jullie de combinatie dressuur en Parelli aanpakken. Toen ik nog PNH en dressuur tegelijk deed probeerde ik de dressuur ook wel op een NH achtige manier aan te bieden dfooren eigenlijk ging dat ook wel. Wie weet ga ik toch binnenkort, met behulp van de Wimles die ik binnenkort krijg, weer beginnen.

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Interessant om lezen.

Kunnen jullie nog wat oefeningen (of met wat meer uitleg erbij) opnoemen om je paard soepel te houden, sterk te maken en conditie op te bouwen ?

Alvast bedankt !

Die tip om deze oefeningen ook te doen tijdens een rondje bosklossen is ook wel leuk, maar dan is mijn paard een heel pak minder aandachtig, zeker als ik alleen op stap ben met hem, dat vind hij niet echt leuk en wil hij liever terug naar de wei, waar zijn weidemaatje staat.
    Wat een leider dat ik ben
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Tja, gewoon de standaard dingen. Figuren rijden, overgangen, schakelen etc.

Actief Forumlid Visamp;co's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik rij nog dressuur, bitloos. Wil goed hoor. Maar wedstrijden kunnen natuurlijk dan niet. Maar ik heb zo lang gedressuurd dat ik gewoon die controle moet hebben, en ik spring ook nog wel eens met hem en dan is het handig om die controle te hebben die je bij dressuur kweekt.

Mijn paardje is nog maar 4 dus verder dan schouderbinnenwaarts en wijken zijn we que oefeningen nog niet.
    visconti....

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten