Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: likstenen

Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

likstenen

Mijn paardje (Nikita) staat bij andere paarden (een 4-tal) in de weide. Zij is nooit gewend geweest aan een gesloten omgeving en staat dus 's nachts soms (als ze 'r goesting voor heeft) in een open stal. De rest van de paarden gaan 's avonds op stal (met de deuren dicht). Overdag staan hun deuren open en zijn de stallen toegankelijk voor alle paarden. De andere eigenaars hebben in elke stal een liksteen hangen. Ze zitten maar aan m'n vel om er ook eentje te bevestigen in de open stal. Is zo'n liksteen echt noodzakelijk voor een paard? Nikita heeft dit nooit gehad.
    Docendo discimus

Re: likstenen

bij mijn weten is dit niet nodig,sommige paarden houden ervan,het kan ook bezighouding zijn,zitten wat voedingssuplementen in,maar als je paar goeie voeding krijgt heeft hij die niet echt nodig.
    Heb ook ooit 1 liksteen gekocht voor mijne lieverd,hij was eens in een andere stal terrecht gekomen,en kon niet van de liksteen van zijn buurvrouw blijven.
    2 dagen nadat hij zijn liksteen had vond ik de helft verbrijzeld in zijn stal,hoe hij het gedaan heeft,geen idee,en 2 dagen later was de andere helft helemaal weg....Volgens mij duurde hem dat gewoon te lang en zette hij er zijn tanden in tot ie in 2 was,en heeft ie de andere helft gewoon opgeknabbeld.....
    tja,dusja,niet voor elk paard is een liksteen zo'n goed idee.....
    en het is niet noodzakelijk hoor....

Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik zie inderdaad ook het nut er niet echt van in. Je kan supplementen blijven kopen en aan je paard geven. Het aanbod is gigantisch en daarom niet allemaal noodzakelijk, hé. Bedankt voor je reactie!
    Docendo discimus

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Een liksteen is wel degelijk nodig, en dan bij voorkeur zo'n witte koeienliksteen (zout). Aan de liksteen kan een paard naar behoefte likken. Als hij hem in 2 dagen helemaal verbrijzeld heeft, dan betekent dat mogelijk dat hij ergens een tekort aan heeft.

Ik heb ook gewoon een schapenliksteen in de stal gehangen, niet van die lickits want daar zit suiker in volgens mij (Moet het nog steeds een keertje uitzoeken...).
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Actief Forumlid Carla's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb ook een witte liksteen in de stal hangen, en daar maakt Hendrik
    dankbaar gebruik van . Sommige paarden kunnen aan
    van alles en nog wat gaan likken omdat ze toch een zout tekort hebben.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik vind een liksteen ook erg belangerijk. Borus had bij de vorige eigenaar geen liksteen en toen ik hem kocht, had hij zn liksteen binnen een dag aan stukken gebeten. Nu m oet ik zeker 1x per maand een nieuwe ophangen.

@marja, waarom is een witte beter? Ik dacht juist dat een rode beter was, omdat daar meer verschillende mineralen in zitten als in de witte, die hoofdzakelijk uit NaCl (keukenzout) bestaat dacht ik.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Witte likstenen bestaan inderdaad uit zout, en aan de rode zijn ook nog allerlei mineralen toegevoegd. Het zou beter zijn om een witte te geven, omdat paarden vaak aan de steen likken vanwege de zoute smaak en bij een rode zouden ze dan teveel mineralen binnen kunnen krijgen. Als de rest van de voeding van het paard goed is, krijgt hij al voldoende mineralen binnen en dus in zo'n mineralenliksteen overbodig. Een paard moet echter wel altijd de mogelijkheid hebben om extra zout tot zich te nemen (naar behoefte).

pasterza
    Guest

Voor meer info en samenstelling e.d. van likstenen, http://home.12move.nl/jovarna/likstenen.xls

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Helaas, die link heb ik niks aan. Hij wil dan een .xls bestand openen, en mijn pc weigert dat te openen. Wat voor programma heb je daarvoor nodig?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

xls is excel, spreadsheet programma van windows. Als het goed is, zit dat standaard bij Office...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb geen Office. Ik hou niet van die Microsoft-rotzooi... Geef mij maar lekker Corel.

Eigenwijze Marja...
    Wel een goed punt van die likstenen met mineralen waar ze mogelijk teveel van opnemen omdat ze zout willen... Wij hebben 2 verschillende likstenen in de paddock, haha some horses have it all

May the horse be with you!

Mooi excel bestandje!! KaCl moet alleen wel KCl zijn, Natrium is Na en Kalium is K, zonder a dus, maar goed klein detail.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Witte likstenen bestaan inderdaad uit zout, en aan de rode zijn ook nog allerlei mineralen toegevoegd.
    Ik snap het eigenlijk niet. Zout is namelijk een synoniem voor mineraal. Als paarden aan stenen likken vanwege de smaak, dan zitten daar ook allerlei andere zouten/mineralen aan

Ik heb nu 2 likstenen hangen, waarvan 1 bijna op is. Ik ga er nu een witte bij hangen, en kijken aan welke borus de voorkeur geeft.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten