Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: het grote gevecht tegen modder

Re: het grote gevecht tegen modder

Ehm lastig hoor. Ik heb een zandpaddock laten aanleggen en eromheen heeeeel veel stoep. Daar staan ze de wintermaanden en de wei blijft dicht (en mooi).

Maar wat ook zou kunnen werken is:
    - een stuk zand storten (mooie witte zand, geen gele!) voor de uitgang waar het heel nat is. Witte zand draineert beter
    - op het laagste stuk wei (daar waar het water heenloopt) een diep gat graven, volstorten met kiezel en je hebt een drainage systeem. Wij hebben dit gedaan bij de overloop van ons paardenvoetenbad. Aangezien dit water regelmatig ververst moet worden en de vele duizenden liters de wei instroomden (en alles tot pap maakte) komt het nu in die drainagebak terecht, en zakt het door de kiezels tot een diepere laag (onder de klei bij ons) en dat werkt. Het gedeelte om die bak blijft nu droog.

Misschien heb je hier iets aan

Uit ervaring hebben we geleerd dat je winterweide groter moet zijn dan je zomerweide. Dit omwille van het feit dat je zomerweide heel snel recupereert door de snelle groei en je winterweide nauwelijks opbrengsten geeft na het afeten ervan!

Ik zou je winterweide gedeelte dus groter maken...

Wij werken voor beide weides in blokken en met een gangpad plus verplaatsbare en vaste palen/omheiningen.

ter vergelijking: voor 5 paarden gebruiken we 5000m² zomerweide en 1,5 ha winterweide. Telkens een blok van 1000m².

voor de loopstal ligt er 300 m² klinkers en van daaruit vertrekt het gangpad . Hierdoor krijg je in de winter enkel modder in de draai van je blok naar je gangpad.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    De stoeptegels lagen ook helemaal onder de modder toen ik de wei kreeg, het is inderdaad geen leuke klus.

Trouwens: houtsnippers zijn bepaald geen aanrader vind ik.
    Wij hebben houtsnippers liggen. Je hebt er wel errrg veel nodig voor een klein stukje en het is een takkewerk om alles goed te verspreiden, maar nu zijn we er wel erg blij mee. Door de dikke laag snippers is de grond wat hoger en loopt het water beter af naar de sloot (dat geluk moet je dus ook hebben denk ik). En in het begin hadden de pony's steeds snippers in hun hoeven, maar nu gaat het allemaal een beetje verteren en ontstaat er zegmaar een ander soort grond, die veel beter droog blijft.

We hadden ook het geluk dat we gratis houtsnippers van de gemeente konden krijgen. En dat was niet een beetje maar 4 megagrote bergen.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Wij zitten ook op klei. De modder is niet tegen te houden... We laten de paarden op een stukje wei. Ze lopen die helemaal kapot maar we leggen voldoende hooi in de schuilstal. We laten de paarden ook snachts binnen. Dit natuurlijk enkel in de winter.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Oh oh, ik heb weer een topic gemist

Wij krijgen voor de winter een stukje waarvan we bij voorbaat al weten dat het blup word.... Lastig maar ik ben al blij dat ze buiten kunnen blijven.

Wat we gaan bouwen is het volgende, een stuk stoep waar de schuilstal op komt te staan. Dit stuk verhogen met zand zodat het wat droger blijft. Na de stoep komt waarschijnlijk een deel met van die kunsstof grastegels (van parkeerplaatsen, gevonden in een container) zodat de paarden niet wegzakken in de modder. Waarschijnlijk op die grastegels ook nog een laag zand zodat er een beetje een paddock-idee ontstaat. Maar dan moeten we denk ik nog wat meer van die grastegels hebben.
    Ze zijn 2e hands weleens te vinden....
    Ook een groot deel van het betonpad van de boer mogen we bij ons stukje gebruiken in de winter, nog een droog stuk!
    Dan hebben we nog een stuk over wat toch echt modder gaat worden vrees ik. Voordeel is dat Fenna en Blacky erg van modder houden en erin kunnen rollen. Maar ze hebben iig ook de keus droog te staan
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Klinkt goed Evenaar! Wat enorm cool dat je die tegels gevonden hebt!!!!

Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004

Weet je toevallig niet waar je die tegels kunt kopen?

xxx
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Hier zijn de weilanden 5 jaar geleden omgeploegd, en dat vind ik écht een aanrader. (nouja, je hebt wel een half jaar land waar je niks mee kan, maar dan heb je ook wel wat...)
    De wei is heel de winter droog geweest. Behalve het begin van het pad, en de ingangen van de weilanden een beetje als het erg nat was of die extreem veel gebruikt werden. Maar in principe kon je met goeie schoenen naar de wei.
    Zo zag het eruit in maart, nou ik mag écht niet klagen hoor!!
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=X6F8LCNU
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Op wat voor grond woon je dan?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Noord-Brabant, dus zandgrond.

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Die tegels zou je even moeten googelen op grastegel of drainage tegel ofzo.
    Af en toe zijn ze 2e hands ergens te vinden, nadeel is wel dat je ze vaak zelf uit moet graven dan

Rakeltje, ik denk dat het ook heel erg ligt aan jullie grond, wij hebben voornamelijk veengrond en das niet te doen!
    Gelukkig hebben wij baggerponies
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    wij hebben voornamelijk veengrond en das niet te doen!
    Gelukkig hebben wij baggerponies
    Hebben wij hier ook Je moet echt met lieslaarzen het land in om je paard te gaan halen.....gelukkig heb ik baggerpaarden
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hihi, handig he, die baggerbeesten?! Die gaan er nog voor hun plezier in liggen rollen ook

Tsja, ik zat er wel over te denken om dure comfi laarzen te kopen waar je zelfs de hele dag op kan wandelen. Dan hoef ik tenmisnte niet steeds schoenen en laarzen af te wisselen, anders raken al mijn schoenen verpest!

En dat allemaal door die blub!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Hihi, handig he, die baggerbeesten?! Die gaan er nog voor hun plezier in liggen rollen ook

Tsja, ik zat er wel over te denken om dure comfi laarzen te kopen waar je zelfs de hele dag op kan wandelen. Dan hoef ik tenmisnte niet steeds schoenen en laarzen af te wisselen, anders raken al mijn schoenen verpest!

En dat allemaal door die blub!
    Ja en dan zijn er hier in de buurt van die mensen die het zielig vinden dat mijn paarden de hele dag in de blubber staan, Est rolt niet eens als de bak of het land te droog is.....wordt ze niet vies genoeg van

Ik heb van de week van die hele charmante rubber paardrijlaarzen gekocht.....ik loop zwaar voor aap, maar ze helpen wel Kan er alleen niet de hele dag op lopen want dan krijg je zweetvoeten
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Frances, tegen de tijd dat de modder opkomt, krijg ik allleen maar koude voeten van die rottige rubberlaarzen hoor
    Ik heb gewoon simpele kuitlaarzen (voor het buiten wandelen in de blub) een maatje te groot gekocht, zodat mijn overhoeveelheid aan sokken er nog bij past

Bladwijzers

Forum Rechten