Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: het grote gevecht tegen modder

Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004

het grote gevecht tegen modder

Hoi,

Misschien weten jullie hier raad mee.

Ik huur een weide die niet zo heel erg groot is. deze weide dient voor een haffie en een shet en is 3000m² groot.

Nu wil ik de paarden in de winter op 1 stuk zetten van 1000m².

vorig jaar had ik enorme modder net voor de uitloopstal. Nu wil ik dit proberen tegen te gaan. Maar ik weet zo niet direct een goeie oplossing. Vermits het een huurweide is mag ik geen grote aanpassingen doen. Het enige dat in aanmerking komt zijn dingen die op de grond liggen of eventueel verplaatsbaar zijn.

Nu had ik zelf gedacht aan van die ijzeren roosters die ze soms op parking leggen. Dat lijkt mji de betere oplossing. maar het probleem is dat ik niet weet hoe ik daar aan kan geraken. Wat is de goeie naam daarvan?

Mijn tweede gedacht was betontegels. Maar die kan ik enkel op de grond leggen. Dus lijkt mij evenzeer niet erg ideaal.

Iemand een idee???
    Mvg Stefanie

Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: het grote gevecht tegen modder

Handig topic dit want ik heb ook elk jaar enorme last van modder en heb echt zwaar het idee dat het niet te verhelpen is, mits je een dreinage onder je wei hebt ofzo.

Wij hebben als uitloop bij de stal een betonnen plaat, ideaal maar waar de plaat ophoudt begint de modder, dus ik kan er nog wel een plaat neerleggen, maarja dan heb je dadelijk een betonnen wei
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

1000 m2 lijkt me echt te weinig om de modder tegen te gaan!

Je hebt in NL veel in de bermen van die betonnen tegels, met zo´n ruitpatroon, waar gras ed doorheen groeit.
    Dit zie je ook weleens in uitlopen bij paarden.

Gewoon even zoeken bij bouwmarkten oid.

Maar het lijkt me dat zonder dat je het draineert, het water toch echt weg moet lopen. Onder de tegels blijft het nat, vrees ik.

Dit ga ik ook even volgen. 'Mijn' wei is vorig jaar compleet kapot gelopen door de paarden van de vorige huurder. Met name de voorste wei die een iets andere grondsoort heeft en lager ligt dan de achterste.
    die tip van antheman is al een hele goede.

Verder kun je vaak overal gratis van die oude stoeptegels ophalen. die zijn makkelijk te leggen.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

maar de modder schuift zo over de stoeptegels heen!
    Dan moet je dus ALLES bekleden met tegels.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2004

bij ons op de pensionstal zijn betonplaten op sommige plaatsen gewoon weggezonken in de modder, niet meer terug te vinden ....

bij ons ook, de plaat heet de plaat omdat er ergens onder 30 cm modder betonplaten schijnen te liggen.

Ik heb vorig jaar een aantal platen opgegraven en de hele winter moddervrij gehouden dor ze iedere dag te schuiven met een sneeuwschep, puur eigenbelang, want mijn paard kon met sneeuw en vorst prinsheerlijk droog en schoon buiten staan, als al z'n vriendjes op stal moesten blijven....... de rest van de tijd stond ie tot z'n buik in de bagger, want dan stonde de hooggeplaatste paarden schoon en droog....

Ben nu op zoek aar een droog winterweitje..... *dream on* zelfs onze zomerwei staat deels onder water momenteel

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    maar de modder schuift zo over de stoeptegels heen!
    Dan moet je dus ALLES bekleden met tegels.
    Kwestie van bijhouden dus...

precies: sneeuwschep kopen en zo mogelijk 2 x daags schuiven met die modderzooi........ geweldig goed voor je lijn en je conditie *ervaring* kost alleen heel veel tijd

De stoeptegels lagen ook helemaal onder de modder toen ik de wei kreeg, het is inderdaad geen leuke klus.

Trouwens: houtsnippers zijn bepaald geen aanrader vind ik.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Het zand omkeren?

Mijn bak is van omgekeerd zand. Is loodzwaar, dat wel, maar kurkdroog. Maar schijnt weer niet op de klei te kunnen.

nee klopt, onze bak ligt in de klei en bovendien ligt er zoveel meuk onder dat de boer hem niet eens durft te keren...........

ze waren van de week ergens aan het graven, kwamen ze de complete fundamenten van 1 of ander gebouw tegen, gewoon 20 cm onder het weiland, je wilt niet weten wat daar allemaal onder "woont"......

Bij ons liggen houtsnippers. Zijn er twee jaar geleden neer gegooid. Op de meeste plaatsen zijn ze inmiddels verdwenen, maar op de plaatsen waar ze nog liggen is nooit modder.
    Ik vind het dus wel een goede oplossing

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

mmm lastig hé dit.

Mischien is het handig om toch eens te kijken welk soort ondergrond het is, heb je klei of zandgrond of nog weer wat anders.

En verder is het echt een kwestie van bijhouden, de betonplaat bij ons zit ook vaak onder de modder maar dit moet je gewoon schoonmaken.

Wat ik ook vaak doe is extra zand erop gooien zodat de gaten een beetje gedicht worden.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004

Hoi,

Betonplaten lijken dus de beste oplossing.

Overigens denk ik dat mijn wei wel moddervrij te houden is hoor, het is enkel dat stukje voor de stal omdat ze daar het meeste lopen.

Mvg
    Stefanie

ps: Hout ook al geprobeerd en was na 3 weken weggerot.
    Mvg Stefanie

Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten