Marleen, als een passive leader niets verwacht van z'n 'volgelingen' betekent dat dan niet dat die volgelingen ook weleens hun eigen zin doen?
Mijn post was geen praktijkvoorbeeld maar een poging door een ietwat gechargeerd beeld onderscheid te maken tussen uitnodigen, wat naar mijn idee een niet-dominante leider doet, en dwang, wat dan weer staat voor het alpha-leiderschap waar jij niet naar streeft. En meteen ook een waarschuwinkje vanwege het onder-de-voet-loop risico van onjuist geïnterpreteerde paarden met veel vrijheid.
Maar nu krijg ik de indruk dat een passive leader onder alle omstandigheden blind gevolgd wordt. Daar krijg ik dan juist weer nare associaties door, van een kudde die als een zombie een omhooggevallen einzelganger achterna sjokt. Dat zal toch ook niet de bedoeling zijn zeker? Ik dacht namelijk dat het om het verschil verticale (alpha) vs horizontale (passive leader) sociale orde ging.
Waarbij ik me trouwens afvraag of er ook bekend is in welke omstandigheden dat passive leadership zich voordoet. Als je de organisatie van een groep wilde paarden als overlevingsstrategie beschouwt is het toch tamelijk spectaculair te noemen dat zich binnen die soort twee tamelijk tegengestelde vormen van sociale orde hebben ontwikkeld en zou je verwachten dat dat ofwel door specifieke omgevingskenmerken is veroorzaakt ofwel door een genetisch vastgelegde gedragsvorm?
Bladwijzers