Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Wie rijden er met een cross-rope-bridle?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Wie rijden er met een cross-rope-bridle?

Ja, wie van het forum rijdt met zo'n ding (behalve lila ) en hoe bevalt dat?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Wie rijden er met een cross-rope-bridle?

Ik soms met Andor.

Een gewoon touwhalster voldoet mij net zo goed. Je kunt de zijwaartse inwerking niet zo goed maken als een bitloos hoofdstel ala Voest.
    Daar werk je veel precieser mee in.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Kan ik me wat bij voorstellen. Omdat ik nog niet zo héél veel stuur nu en doel nu is tempo regelmatig houden en balans en ontspanning zoeken vind ik het wel fijn. Maar over een tijdje wil ik denk ik de teugels aan de zijkant. Vond het met een touwhalster niet zo fijn rijden. Ik heb een natural hackamore, de leadrope zit dan best in de weg en de flos irriteerde hem onder de kin (heb ik korter gemaakt). De C.R.B. zit wat steviger om het hoofd heen.

Binnenkort ik ook. Ik heb er 1 in bestelling staan. Zal berichten hoe hij bevalt!

May the horse be with you!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Waar heb je er één besteld Karianne? Ben een beetje nieuwschierig hè?

http://www.bitloosrijden.nl en dan de western in de middelste kleur. Wil je mijn pincode ook nog?

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

haha, nee die hoeft niet hoor.
    Ik ben alleen ook op zoek naar iets om tussendoor eens af te wisselen en voor de finesse riding. Dat bit laat ik er blijkbaar toch uit...dus dan maar iets anders wat ook fijn is in de hulpen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Hmm, wat jij bestelt karianne is geen cross-rope-bridle...

De cross-rope is een uitvinding van Bianca (van boomloosrijden).

Ik zit te twijfelen of ik ze ook zal opnemen in het assortiment, maar heb zo het idee dat een touwhalster eigenlijk net zo goed rijdt en je er bovendien meer mee kan.

Daarom was ik hier op zoek naar mensen die echt met een cross-rope-bridle rijden.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Was het niet Egon van PN die de cross rope had bedacht? Waarschijnlijk ben ik fout hoor, maar was is daan het verschil met die van Egon en die van Bianca en die van Karianne?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Even een foto gebruikt van Lovelance waar ik het bij heb besteld:

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Heb hem ook van Lovelance.

Egon maakte de LIBRA; die werkt weer achter bij de kaken in. Is NET weer even anders.

ik rijd ook met een cross rope Briddle of met touwhalster met een crb heb ik iets minder controle dan met touwhalster omdat hij een beetje schuift
    De realatie is belangrijker dan de prestatie

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heee, Cherry Ann, dat vind ik nou precies andersom !

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    1

ik heb mijn crb net uit elkaar gesloopt omdat ik er dus écht niet mee overweg kan.. de hulpen vind ik heel onduidelijk, mede omdat de druk uiteindelijk gewoon weer op de neus terecht komt.. Ik weet dat het ringetje er niet voor niks onder zit, en daar ben ik ook erg veel mee bezig geweest, maar heb hem dus niet optimaal kunnen krijgen zodat ook de kaken enige druk ondervonden (alleen als je de teugels loodrecht opzij trok, maar da's ietwat lastig op een rug )

maar goed, dat is wanneer je enkel met je teugels/kracht stuurt, ik reed er namelijk verder gewoon mee weg, maar niet omdat het hoofdstel nou zo goed werkt.. voor mij in elk geval..

De CRB werkt alleen als hij netjes op maat is gemaakt , met de lusjes door de ringetjes heen. Als ik zo af en toe foto's langs zie komen van mensen die een CRB besteld hebben , dan hangen ze vaak veels te ruim om het hoofd te slobberen....dan werken ze niet goed.

Moet gewoon zoals een hoge neusriem zitten , dat je er 2 -hooguit 3- vingers tussen kunt leggen. Vaak zie je dat er een hele vuist tussen kan....dan heb je de zijwaartse inwerking niet meer en bovendien werkt je rem niet goed omdat je dan met je lusjes bij de luchtpijp van je paard zit eerdat er druk op de neus komt....

Ik heb hem zelfs wel eens verkeerd om zien zitten , waardoor de zijdelingse werking helemaal verloren gaat.

Als hij goed op maat zit kun je er in principe alles mee wat met een gewoon touwhalster ook kan , alleen je hebt een veel beter zijdelings stuur omdat je ook op de kaak inwerkt.

Maar die werking op de kaak is er alleen als het geheel op maat is anders hangt dat kaak-touwtje er maar een beetje slapjes bij en komt nooit in werking.

Voor mij heeft een touwhalster een prima rem maar zijdelings werkt het niet als mijn paardje iets eng vindt ofzo en ik heb even de teugels nodig om haarte overtuigen om opzij te gaan.

Bij de CRB kunnen de teugells me WEL helpen op zo'n moment dat ik ze even nodig heb , het komt duidelijk door als een vraag opzij van het hoofd , waar het bij een touwhalster voor haar niet zo duidelijk was.

Groetjes Bianca.

Bladwijzers

Forum Rechten