Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: porcipine

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

porcipine

Vandaag in de stromende regen maar weer eens gaan spelen met Andor.
    Parelli stond op eel laag pitje, omdat we km´s aan het maken waren.

Het ging zó lekker vandaag! Hij deed het echt beter dan ooit tevoren. Andor is van de categorie "lekker makkelijk en lui" en "als ik iets niet wil dan doe ik het niet".

We hebben een beetje staan knuffelen, en toen direct met een mooie send op de cirkel. Dat gaat super! Voorheen lukt het zijwaarts gaan me nooit zo goed, Andor probeerde steeds uit te breken. Ik heb nu veel minder druk gebruikt, nl alleen de stick op de grond ritmische heen en weer gebruikt. Of dat nu hielp, of dat het nu goed merkbaar is dat Andor rechtgericht is?? Ik weet het niet, maar het ging erg lekker.

De sqeeze en driving game liep ook lekker.
    Er lagen wat balkjes, dus ik heb wat vierkantjes gemaakt, waar hij in en uit, en zijwaarts in moest. Dat deed hij heel goed! Vroeger scheurde hij zo snel mogelijk langs een paaltje, daar wilde hij gewoon niet over heen.

Wat alleen nog niet zo heel goed gaat: porcipine (ik heb het boekje even niet bij de hand, ik bedoel zijn hoofd en voorhand dmv een circeltje omdraaien.) Hij draait in een zeer ruime cirkel om me heen. Nu heb ik uit de oude topics wel gehaald dat dit moeilijk is voor een paard, vanwege het meeste gewicht erop.

Is het nu de bedoeling dat zijn achterbenen op zijn plaats blijven staan bij deze oefening?

Wat kan ik doen om de cirkel kleiner te houden? Ik hou de stick schuin bij zijn hoofd en stukje hals en beweeg hem op-en-neer en zij-en-weer. Zijn achtervoeten gaan ongeveer in een rondje van 1 meter mee.

Moet wel zeggen dat dit ERG motiverend was! Heb nu al weer zin om verder te spelen.

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: porcipine

Ik heb dit met Speedy ook en wat ik dan doe is heel rustig voor en na porcupine hem een stapje achteruit zetten. Op een gegeven moment stonden zijn achterbenen dan steeds stiller.
    Bij hem hielp extra drijven niet echt, daar werd 'ie alleen geïrriteerd van.
    Succes!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Shetfan,

bedoel je dat na 1 keer drijven bij zijn hoofd je Speedy een stapje terug zet?

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Een oefening die goed werkt om de achterhand stiler te laten staan bij zowel porcupine als driving van de voorhand is de backwards and over, een level 2 oefening. Het idee hierachter is dat je je paard steeds één stapje opzij laat doen met de voorhand en dan twee naar achteren. Zo komt er volgensmij meer gewacht op de achterhand en is de voorhand vrijer om te bewegen en blijft de achterhand beter staan.
    Wat je kan doen is dus porcupine voorhand met je handen (1 op de neus, 1 achter de schouder) waarbij je je navel ook naar Andor draait. Je laat hem dan één stapje opzij doen waarna je released en weer recht voor je uit kijkt (je navel is dan ook in de richting). Dan laat je Andor achterwaarts gaan door eerst je hand op te steken en dan als hij niet reageert, een vertikale wiggle te gebruiken.
    Dit is dus wel een level 2 oefening en ik hoop dat ik hem goed uitgelegd heb (heb even geen boekjes bij de hand) maar misschien heb je er toch iets aan? Succes in ieder geval!
    En leuk dat het zo lekker gaat! Dat smaakt vast naar meer

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Dat is wel een duidelijke uitleg Mellien!

Ik ga het vanmiddag eens even proberen!
    Mercie!

Ik merk wel dat RUST, dus stapje voor stapje (letterlijk!) erg goed werkt.
    Dan dendert hij niet uit de oefening of over mij heen

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Gelukt Mellien!

Ik moet wel zeggen dat An het navel wegdraaien beter oppiktte!
    Ik deed idd 1 stapje hoofd wegdraaien. Ging soepel! En toen mijn navel weg van hem en toen stond hij pas stil!!
    Het achterwaarts gaan vind hij moeilijk, dat doet hij wel, ook zonder al te veel druk met mijn hand op zijn neus, maar hij doet dit niet heel snel. Laat staan om alleen te wapperen met iets. Yoyo-en kan hij ook, maar hij gaat lang-zaam achteruit. Maar goed, ik ben nét weer begonnen ,wat nu niet is, kan natuurlijk nog komen.
    Dus het principe van op de achterhand het gewicht overnemen is NU nog niet van toepassing.

Later deed ikhet hele rondje, en hij bleef heel mooi met zijn achterbenen op de plaats staan.
    Ik moet snel de boekjes en de filmpjes nog maar eens doornemen!

Weet je, het zijn van die hele kleine dingetjes, zoals mijn navel en dus mijn energie, weghalen. Heel logisch. Maar als je daar staat, dan moet je het maar verzinnen!

Het leuke is nu ook dat het sturen alle kanten op heel makkelijk gaat. Ik laat hem in de paddock over balkjes rennen. Die liggen verspreid door de bak, heeft een ander niet opgeruimd. Niet erg, kun je leuke dingen mee doen. En door het touw wat te wiebelen, of een send te geven, stuur ik hem toch vrij aardig door het parcours heen.

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Wat goed dat het nu, ondanks dat achterwaarts niet zo goed ging, toch lukte een kleiner rondje te maken! Er zijn inderdaad zoveel kleine dingetjes waar je bij stil moet staan. En om daarbij stil te staan heb je vooral rust nodig. Met Pjelk heb ik mede daarom heel lang over level 1 gedaan maar het lijkt nu zijn vruchten af te werpen. Hij werd altijd heel gauw druk en hectisch als hij iets moest en een hogere fase kreeg. Dan kon hij echt overreageren. Maar met rust en veel release werd hij kalmer en kan hij beter wachten. Gaat dit voor Andor ook zo?
    Ik vind het zelf trouwens ook altijd heel handig me te realiseren in welke richting mijn navel staat (wat klinkt dat raar ) om zo beter te weten waar mijn energie heen gaat. En paarden pikken dat goed op!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Wat goed dat het nu, ondanks dat achterwaarts niet zo goed ging, toch lukte een kleiner rondje te maken! Er zijn inderdaad zoveel kleine dingetjes waar je bij stil moet staan. En om daarbij stil te staan heb je vooral rust nodig. Met Pjelk heb ik mede daarom heel lang over level 1 gedaan maar het lijkt nu zijn vruchten af te werpen. Hij werd altijd heel gauw druk en hectisch als hij iets moest en een hogere fase kreeg. Dan kon hij echt overreageren. Maar met rust en veel release werd hij kalmer en kan hij beter wachten. Gaat dit voor Andor ook zo?
    Ik vind het zelf trouwens ook altijd heel handig me te realiseren in welke richting mijn navel staat (wat k]/images/smilies/confused_smile.gif[/img] ) om zo beter te weten waar mijn energie heen gaat. En paarden pikken dat goed op!
    Nee, Andor werkt niet zo. Merrit (mijn haf) reageert wél heel extreem op druk. Acuut verzet, al is het maar het halstertouw wat naar zijn smaak te strak staat. (dan ligt het gewoon in je hand) Druk met drijven??? Meneer haakt af. Dat moet allemaal zéér subtiel. Hij is dus ook van de grappen en grollen.

Andor is van het lompe gedoe. Die gooit zijn gewicht in de strijd. Daar moet je echt je bodyblocks paraat houden

Bladwijzers

Forum Rechten