Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Op wei 24/7 zonder schuilstal?

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Op wei 24/7 zonder schuilstal?

Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een nieuw plekje voor Willem.
    En misschien 1 gevonden. Hij zou dan 24/7 op het land gaan, zomer en winter. MAAR, er ontbreekt een schuilstal....Er zijn wel bomen etc, maar zeer waarschijnlijk geen schuilstal. Kan ik dit hem aandoen?
    Op zijn stal nu staat hij 5-9 uur per dag buiten op het 'weiland' dat voornamelijk uit aarde bestaat, omdat de grond volledig uitgeput is.
    In de winter gaan ze 2 uur per dag in een natte bak.

Daar zou hij het hele jaar door met een paar shetten op goede weides gaan, elke maand een andere. Maar zonder schuilstal!

Het is nog niet zeker ofzo, maar ik wil er eerst toch goed over nadenken, wegeens gebrek aan schuilstal...

Re: Op wei 24/7 met schuilstal?

Als je het wilt doen, zou ik het zo snel mogelijk doen in verband met het aanmaken van een goede dikke wintervacht

En ja, ik denk wel dat het kan hoor. Als de bomen zo staan dat ze goed uit de wind en regen kunnen komen lijkt me het geen probleem.

Aangemeld
    Apr 2006

Re: Op wei 24/7 zonder schuilstal?

nou ze staan om het land heen, niet echt in het land. Zal wel leuk zijn als Willem een echte dikke vacht krijgt, wordt het een beertje!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Emmie, ik zat me eigelijk hetzelfde af te vragen
    (oke heb nog geen paard, maar wil pas een paard als ik een geschikte "stalling / weidegang'" heb gevonden. )

Heb al een lijstje gemaakt met voors en tegens, ik hoorde laatst wel een "goed" nadeel.
    Wat als Willem ziek wordt? Is er dan een stal waar hij tijdelijk in zou kunnen staan?

Hoe doen andere dat met zieke ponys / paarden die 24/7 op de wei staan? Het ligt er natuurlijk aan wat ze hebben, maar het kan wel eens voorkomen dat ze echt op stal moeten. Toch??? Of denk ik nu te "menselijk".
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

ik ben ook weer druk in onderhandeing met een boer over een winterweitje, het moet een vrij droog weitje worden met aan 2 kanten een bomenrij ter beschutting.
    Gezelschap: de ijslander en shetlander merries van mijn buurvrouw, die zo mogelijk nog meer natural is dan ik

Aangezien ik pasgeleden een keer ergens weggestuud ben omdat die boer Morrie toch te zwaar vond, heb ik de boer waar ik nu mee in gesprek ben maar even uitgenodigd om Morrie even te bekijken van tevoren........

Ik had het er vanmorgen met iemand over dat ik met zulk weer als nu 's nachts al wakker lig dat morrie buiten in de regen staat, en hij zei toen: ach de vogeltjes wonen ook buiten en die blijven het ook doen

Een aantal ruinen bij ons hoest momenteel en ik heb altijd geleerd dat een paard dat hoest ziek is, maar tot mijn stomme verbazing worden ze gewoon gereden en zelfs getraind....... ???? ikke nie snapnie.....

maar ja, waar ik nu sta hebben we in de zomer geen "binnen"...... alleen in de winter.....

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik heb Kate ook 24/7 buiten, zonder schuilstal en met zeer weinig beschutting (alleen vanuit de noordwesthoek geen wind). Ik heb Kate, voor mijn eigen gemoedsrust, wel een deken op zodat ze niet door en door natregent. Aan de andere kant heb ik Son op diezelfde paddock zonder deken de winter van 2004-2005 gehad, met die enorme sneeuw in maart. Zij had nergens last van, maar had een lekkere teddy-vacht.

Een schuilstal is ideaal, maar als ie er niet is en wel wat beschutting, dan zou ik de gok wagen. Als je het idee hebt dat Willem rillerig is, dan kun je hem altijd nog een deken opdoen, toch?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2006

Nou er zijn (waarschijnlijk) 2 mogelijkheden"
    Op stal 1
    Voordelen:
    Zomer en 's winters 24/7 weidegang met 2 shetjes.
    2 goeie bakken en een longeerbak
    aardig mensen
    parelli wordt goed geaccepteerd

nadelen
    geen schuilstal
    geen stal tot beschikking als paard ziek wordt (denk ik)

stal 2, de stal daar is 3,5 bij 3,5. Een afgezet stukje buiten met een afdakje zeg maar.
    Voordelen:
    in de zomer 24/7 weidegang in giga wei
    wel stal tot beschikking als paard ziek wordt
    8 goeie bakken waravan 1 binnebak.

nadelen
    geen weidegang in winter
    weet niet hoe parelli wordt opgevangen
    heel groot, veel regels
    6 dagen per week 4 a 5 lessen per dag

allebei is ongeveer even ver weg en allebei nog niet zeker. Maar toch ik wil er goed over nadenken... Stal 1: Lijkt me echt ge-wel-dig, ik ken daar best veel mensen en ze zijn er erg aardig, maar geen stal tot beschikking als Willem ziek zou worden.
    Stal 2: Lijkt me ook wel leuk, ken daar niemand alleen en weet niet hoe ze op Parelli reageren, maar wel een stal tot beschikking die ongeloofelijk groot is vind ik...
    DILEMMA! Nu hoop ik zowat dat 1tje toch niet kan, dan is het niet moeilijk. Maar als ze allebei wel zouden kunnen wat dan? (of erger allebei niet! Dan weet ik echt niks meer)

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Oh... ik vind 3,5 bij 3,5 niet zo groot hoor , ik had Son in een box van 4,5 bij 4,5 zodat ze er languit in kon liggen. Maar zij stond die periode dan ook dag en nacht binnen wegens omstandigheden.

Weet je, Kate heeft ook geen stal en kán niet eens binnenstaan. Niet omdat ik de gelegenheid niet heb (ik kan altijd een afkalfbox van de koeien claimen), maar omdat ze het mentaal niet aankan om opgesloten te zitten. Met oud en nieuw staat ze noodgedwongen een nacht binnen, gesedeerd anders is het voor haar niet te doen. Als ze ziek zou worden, dan moet ik ook in een beschutte hoek een plek voor haar maken. Dus een box voor het geval dat ze ziek zou worden, daarvoor zou ik het niet laten...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Mijn hafje is verhuisd van paddockstalling met weidegang naar 24/7 buiten. Geen schuilstal, wel beschutting (veel bomen, echt een windbrekende bomenrij en altijd schaduw beschikbaar, en in nood wel een plekje te vinden. Ze bloeide op!

Maar als er echt helemaal niks is voor je paard als er echt iets loos is, dat zou mij wel een drempel geven.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor en Merrit wonen nu 1 jaar 24/7 op de wei zonder schuilstal.

Ze hebben het nog nooit zo goed gedaan!

Ik heb idd ook VEEL bomen (ook niet IN de wei, maar eromheen) en veel hoekjes, zodat ze kunnen kiezen waar ze staan.

Ik heb een Bucas deken, voor nood, maar die ligt al 5 jaar ongebruikt in de kast.

Wat ik me in jouw situatie wel zou afvragen: jij staat in het veengebied. Hoe nat is het daar? Staan ze niet in de modder in de winter? Weide groot genoeg om het niet helemaal aan gort te lopen?

"Mijn" wei is altijd droog. Er staat alleen een plas bij flinke regen achter het hek, dus laarzen aan. Het land is zélf wel droog. Erg prettig, het is zandgrond.

Heb je het voeren( wie doet dat, hoe vaak, hoeveel en wát) al in je overweging meegenomen?

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Jee wat lastig. Ik zou Odes ook graag 24/7 op de weide hebben, maar wel met schuilstal idd. Odes is net terug uit de kliniek na koliek te hebben gehad en waarvan hoogstwaarschijnlijk de weersomslag en de hoeveelheid regen die ze over zich heen heeft gehad. En dat doet mij nu dan weer twijfelen. Odes is wat dat betreft wel een gevoelig paardje, weet niet hoe jouw paard is?

Kunnen de bomen genoeg schaduw en bescheming tegen regen, wind bieden? Hoe staan ze tov de windrichting?

Ik wil Anouar deze winter ook 24/7 buiten laten en hem dan alleen binnen zetten met heel slecht weer of langdurige regen.
    Ik heb wel altijd een stal tot m'n beschikking, dus mocht het niet gaan dat kan ik hem zo binnen zetten 's nachts.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Nessa en Sunshine staan ook 24/7 buiten en er mocht geen schuilstal geplaatst worden. Dit is de oplossing die wij gemaakt hebben zodat ze met extreem weer toch kunnen schuilen en het valt niet onder de categorie schuilstal omdat alleen de boven en achterkant dicht zijn.
    De foto is een beetje onduidelijk maar rechts achterin (voor de grote boom) staat de overkapping. Mss dat je zoiets mag plaatsen?
    Groetjes ingrid

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

oeps, ik zie dat de foto het niet doet. Zal vannavond proberen een andere te plaatsen (moet zo gaan werken)
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingrid
    oeps, ik zie dat de foto het niet doet. Zal vannavond proberen een andere te plaatsen (moet zo gaan werken)
    Ik heb even een stuk eruit geknipt zodat ie wat kleiner is maar de stal toch goed zichtbaar blijft en hem ergens anders online gezet.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten