Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 34

Topic: Nevzorov en Parelli

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Re: Nevzorov en Parelli

Nou ja Marleen vindt het wel kort door de bocht als je iets aangeeft aan de Parelligangers i.v.m Nevzorov dat dan ineens geen discussie mag ontstaan, je haalt immers punten aan waar ik het niet zo mee eens kan zijn.
    Zet dan achter je titel, alleen Nevzorov fans mogen reageren.
    Verder schaar ik me achter Marianne's mening, immers in het Parelli stappenplan zitten ook dingen die mij niet helemaal voegen en waar ik een eigen sausje overheen giet.
    Maar zolang Nevzorov het bij wat foto's en een demofilm houdt kan ik niet zeggen dat hij geen vorm van een fase 4 gebruikt.
    Want roepen en daadwerkelijk doen is voor mij een groot verschil.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik wacht geduldig op de dag dat Arie op zijn rug gaat liggen, zodat ik over hem heen kan staan. Dan staat hij op ik stap op zijn rug en we rijden zonder hulpmiddelen in passage richting de horizon, waar de zon net ondergaat.

[size=99px](Tja, misschien toch maar terug naar Parelli voordat Arie zo bevangen raakt dat hij na het rugliggedeelte nooit meer overeind komt[/size])
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Grappig deze discussie want ik zag op de website van Nevzorov een link staan naar zijn good friend Honza Blaha Die toch ook niet altijd even zachtzinnig paarden dingen leert (denk aan het lig verhaal)......Maar ja dat ze niet dezelfde manier van trainen gebruiken wil niet zeggen dat ze geen vrienden kunnen zijn zullen we maar zeggen

Blijf toch wel rete interessant vinden hoor die Nevzorov....ben alleen bang dat ik voor wat hij doet de skills niet heb (en met die gedachte belemmer ik mijzelf waarschijnlijk) en dat het met PNH wel redelijk gaat dus......denk toch dat ik PNH voorlopig blijf gebruiken (maar ik hou mijn oren en ogen open uiteraard )
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Mmm, jullie begrijpen mij verkeerd. IK wil geen discussie voeren. Dat is iets anders dan dat jullie het niet mogen!

Nogmaals, het is een berichtje in navolging van het interview van Nevzorov in de Amazone. Ik heb om opheldering gevraagd bij Lidia Nevzorov en dit is wat er uit kwam.
    Dat niet iedereen het met hun advies eens is kan ik ook niets aan doen. Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn, maar daar was ik (en Nezorov for that matter) ook niet op uit.

@ Marianne: heb je nu al op zijn website en forum gekeken? Ik denk het niet, anders zou je weten dat hij zijn methode dus WEL openbaar maakt. Misschien niet oordelen voordat je de juiste info hebt!

Ik hoop dat het nu duidelijk is. Jullie kunnen er verder op los discussieren. Of lees in de archieven van dit forum terug. Je zal dan precies dezelfde uitspraken lezen als hier, dus misschien heeft het niet veel zin.

Degenen die wel iets met Nevzorov willen doen, maar nu met vragen zitten over hoe Parelli level 1 handen en voeten (ahum hoeven) te geven, kunnen met hun vragen terecht op het 'schoolforum' van Nevzorov.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Grappig deze discussie want ik zag op de website van Nevzorov een ]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img] Die toch ook niet altijd even zachtzinnig paarden dingen leert (denk aan het lig verhaal)......Maar ja dat ze niet dezelfde manier van trainen gebruiken wil niet zeggen dat ze geen vrienden kunnen zijn zullen we maar zeggen
    Om je eerlijk de waarheid te zeggen.... zei weten niet dat Honza die dingen doet. Ze hebben hem ontmoet en toen gedroeg hij zich keurig. Uiteindelijk heeft hij natuurlijk wel veel talent en dat is ook wat ze in hem zo prijzen. Als ze wisten wat hij deed met zijn paarden, zouden ze hem niet meer aanprijzen in hun school.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Er zijn best veel mensen die geen parelli doen en toch hele leuke, samenwerking met hun paard hebben toch?
    Absoluut! Maar de meeste mensen die met paarden werken gebruiken ook fase 4, alleen Parelliers benoemen deze 'handeling' als zodanig en anderen voeren hem bewust of onbewust gewoon uit indien nodig geacht.

Overigens vind ik catching game wel een beetje een soort van fase 4, of in elk geval dwingend.
    In ieder geval niet pijnlijk, je raakt je paard niet eens aan, je breekt Nevzorovs regels er niet mee Ik denk eigenlijk dat het meer werkt als een soort aandacht trekken dan als 'ren je rot of kom gewoon bij me'. De meeste 'at liberty ontsnap pogingen' lijken meer op een spel vanuit het paard gezien wat je met de catching game meespeelt. Veel paarden vinden het enig om weg te sjezen, maar net zo leuk om weer heel hard naar je terug te rennen hoor!

Maar als je het als dwingend wil beschrijven, dan is iedere game dat in principe wel, met of zonder fase 4. Je vraagt altijd ergens om en die vraag dring je toch aan je paard op, met fase 4 effectief, zonder fase 4 vaak zonder resultaat. Als je fase 4 niet wilt gebruiken, kan je alleen maar dingen met je paard doen die hij ook daadwerkelijk zelf wil, of waartoe je hem kunt overhalen hem te willen. En zijn dingen waarvan ik denk dat overhalen erg lastig wordt...

Maar als dit niet als discussie bedoelt was, dan zal ik verder mn mond dichthouden Ik had niet door dat het alleen maar een opmerking was. Ik vrees alleen, zolang Nevzorovs methode niet minder vaag wordt (ik ben van mening dat de uitleg op het forum ook zeer beperkt is om écht mee aan de slag te kunnen) het moeilijk is om dingen met elkaar te vergelijken, mochten mensen dat willen.

Trouwens Elise: leuke vakantie gehad
    Ja lekker, mooi en zonnig

Ik ga een beetje met Timbers mee. Ik zou dolgraag willen dat ik nooit nooit meer een fase 4 zou hoeven gebruiken, maar daar ben ik nog laaaaaaang niet aan toe. No way! Was het maar waar!

Ook ik ben erg benieuwd hoe hij dat alles voor elkaar krijgt met een paard dat zeker weet dat hij nooit nooit een stick zal gebruiken.

En mijn paarden komen altijd graag naar me toe hoor, en van aangeleerde hulpeloosheid gruwen ze. Ze hebben een duidelijke mening en weten dat ze die altijd kunnen uiten. Doen dat ook at any given time. Maar nooit een fase 4, nee dat kan ik niet waarmaken. Jammer.

En dan kan een fase 4 een licht tikje op de bilpartij zijn met lange ledselen ofzo, maar toch...

May the horse be with you!

@ Marianne: heb je nu al op zijn website en forum gekeken? Ik denk het niet, anders zou je weten dat hij zijn methode dus WEL openbaar maakt. Misschien niet oordelen voordat je de juiste info hebt!
    Marleen, ik had de site al bekeken voordat je me aanraadde dat te doen ( ik probeer me meestal eerst wel ergens in te verdiepen voordat ik een mening uit) en ik heb het vandaag nogmaals bekeken. Tja - als je bedoeld dat zijn methode openbaar is als je op zijn forum toegelaten wordt.. dan moet je natuurlijk wel eerst het 'geweld' afzweren. Hmm.. ik hou niet zo van dat soort eisen en clubjes, ik ga op mijn leeftijd niet meer als een soort padvindster "wij zweren trouw aan.." beloven. Ik bén geweldloos maar voel niet de behoefte me daar voor een ander of de buitenwereld aan te conformeren.
    En dat principe van individualisme ga ik ook niet opgeven uit nieuwsgierigheid om te lezen wat er dan wel via zijn 'forum' te lezen is.
    Call me crazy... so be it.

Néé, als je vindt dat je het ei van columbus gevonden hebt, dé weg naar een geweldloze samenleving met het paard, dan roep je dat wat mij betreft van de daken. Dan ga je niet ingewikkeld doen en je 'methode' buiten de schermen te plaatsen. Ik hou van 'de kaarten op tafel' en als iemand dat niet doet en alleen maar praat over zgn geweldloosheid, dan krijg ik het gevoel dat iemand misschien iets doet wat de toets der kritiek niet kan doorstaan. Met geheimzinnigheid is het welzijn van het paard niet gediend.En da's mijn mening.

Als ooit zou blijken dat zijn 'school' zo geweldig is als hij beweert en ik zou zien dat hij dé enige echte methode gevonden heeft om vrede in de paardenwereld te brengen, dan slik ik mijn woorden in.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ieder zijn mening... moet kunnen!

Ik ben overigens niet ineens TEGEN parelli hoor, al lijkt dat hier misschien wel zo.
    Ik wil alleen zelf niet meer alpha zijn van 'onze' kudde, vergelijk het eventueel met Rashid. Dat spreekt me gewoon meer aan.

Ieder zijn meug, zei de boer!

Zo is't maar net Marleen! Ik ben ook blij dat je het niet opgevat hebt als 'aanval' want dat was zeker niet de bedoeling! Overigens heb ik het ook niet zo geïnterpreteerd als zou je 'tegen' Parelli zijn - en wat dan nog, ook dat moet kunnen! - maar je opmerking "ik wil geen alpha meer zijn in onze kudde"- dát intrigeert me!! Wil je toelichten wat je daarmee bedoelt en wat je nastreeft? Het is misschien een onderwerp voor een ander topic maar ik vind het wel interessant wat je zegt en ben benieuwd wat je ermee beoogt!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Nieuw topic dan maar?

Ga ik gelijk even doen.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Wat mij in Parelli aantrekt is de logica in zijn benadering. Door de fases die het paard in staat stellen te leren wat er komt heb ik m'n paard een aantal dingen sneller kunnen leren dan zonder dat systeem.
    De benadering van de 7, en feitelijk 3 games is voor mij ook logisch. Mijn paard reageert er goed op.
    Wat betreft de relatie tussen mij en mijn paard heeft Parelli niet of nauwelijks iets veranderd. De klik was er altijd al, hij kwam in de wei altijd al naar me toe, ik kon 'm altijd al zonder halster meenemen.

Wat mij in Nevzorov aantrekt is zijn ambitie om op een voor het paard logische wijze tot hogeschool oefeningen te komen. Ik zie zelf ook het verschil tussen een Salinero met Anky en mijn paard dat zich opblaast en in passage gaat als we op een wandeling een interessante soortgenote in een wei tegenkomen. Ik vind mijn paard op die momenten oneindig veel mooier dan die hele Salinero ('k vind 'm natuurlijk sowieso veel mooier, maar dit gaat effe om de bewegingen). Volgens mij is dat wat Nevzorov bedoelt met het verschil tussen gedwongen verzameling en natuurlijke verzameling.

Het resultaat van de ambitie om een paard te 'verleiden' tot natuurlijke, vrijwillige verzameling is dat je in dat paard de emoties op moet wekken die ervoor zorgen dat een paard zich wìl opblazen. Niet in paniek, maar in trots, in speelsheid, in volle levenslust. Het opwekken van trots gaat niet makkelijk en wellicht onmogelijk samen met de ondergeschiktheid die inherent is aan het door de mens innemen van de alpha-positie. Wat er wél voor nodig is, is een relatie die verder gaat dan het vrijwillig-naar-de-mens-toekomen (zonder overigens de waarde van zo'n relatie te ontkennen!)

Het resultaat van het aanmoedigen van een paard om zich helemaal te uiten kan gevaarlijk zijn. Pathos begint nu, na weken enthousiast en volslagen debiel gehuppel van mijn kant, in te zien dat een skippybal leuk kan zijn. Zijn gevechten met die bal, z'n schijnaanvallen, de manier waarop hij er bijna mee danst en al spelend aan de kant van de bak terecht komt waar hij zich normaal niet zomaar waagt zijn zo enorm gaaf om te zien dat ik er bijna over denk hier te stoppen en 'm voor de rest van z'n leven alleen maar elke avond een uurtje met die bal laat spelen en verder niks. Ware het niet dat ik na deze eerste stap heel graag wil weten hoeveel stappen we hierna nog kunnen zetten. Dit spelen is echter zo intens dat ik het alleen durf als er verder geen andere mensen of paarden in de bak zijn.

Ik geloof, op basis van wat zijn paarden uitstralen en wat ik zelf aan ervaring met paarden heb, dat Nevzorov z'n 'kunsten' uithaalt zonder dwang. Voor zover het in mijn situatie mogelijk is wil ik proberen Pathos aan te moedigen zich ook in die richting te ontwikkelen. Maar op momenten dat de praktijk dat eist (bv. over de openbare weg naar de wei, met andere paarden en mensen in de bak op stal), maak ik dankbaar gebruik van o.a. de technieken om m'n paard bezig houden die Parelli me heeft opgeleverd.

edit: tegelijk geplaatst met marleen, wellicht hoort deze post bij haar nieuwe topic? zo ja, kan een moddie het dan verplaatsen? Thanks

Wow Sannie! Dat heb jij even duidelijk verwoord. Ik ben het helemaal met je eens!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hihi, was niet 'even' hoor, was er al sinds gisteren over aan het nadenken maar had geen tijd om het te verwoorden. Maar ben blij dat je 't duidelijk vind

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Zijn gevechten met die bal, z'n schijnaanvallen, de manier waarop hij er bijna mee danst en al spelend aan de kant van de bak terecht komt waar hij zich normaal niet zomaar waagt zijn zo enorm gaaf om te zien dat ik er bijna over denk hier te stoppen en 'm voor de rest van z'n leven alleen maar elke avond een uurtje met die bal laat spelen en verder niks.
    Dit vind ik een mooie gedachte, los van of je het uitvoert of niet.

Ik vind het steeds meer frapant dat de manier waarop we van onze huishonden en katten houden, soms zo verschilt met onze omgang met paarden. Niet dat het verkeerd is, maar als je een paard alleen maar voor het plezier hebt, om te verzorgen, om van te houden, te knuffelen en een relatie mee op te bouwen, zullen veel mensen zeggen dat dat 'zonde' is. Zeker als het een mooi of getalenteerd paard is.

Nu zal ik niet zeggen dat ik nooit mijn paarden wil 'trainen' maar ik moet wel zeggen dat ik sinds ik zogenaamd 'niets' doe met Donanta ik nog nooit zoveel ruimte en aandacht heb gehad om van haar te houden en haar te leren kennen. Ik BEN met haar en doe wat zij de hele dag staat te doen, dat is haar leven. Ik heb haar voorkeuren zoveel beter leren kennen nu ik lange tijd doorbreng in het weiland. Ik ga hooguit met haar wandelen vanwege haar hoeven (en het is natuurlijk wel heel leuk om erop uit te gaan!).

Ik vind het dus zeker niet verkeerd om een doel te hebben met je paard op het gebied van rijden oid, maar omgekeerd vind ik het zeker niet zonde om mijn paard te zien als een groot huisdier, waar je voor zorgt en je dagelijks leven mee deelt......

Ik snap ook zeker jouw gevoel Sannie, dat je zo kan genieten van je paard zonder even een verder doel voor ogen te hebben. (Als ik je goed begrepen heb)

Bladwijzers

Forum Rechten