Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Sturen en Willem...

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Sturen en Willem...

Het grondwerk van level 1 is zo goed als afgerondt.
    Het rijden gaat met cs erg goed.
    Maar met rijden zonder cs denkt Willem dat hij het te goed begrijpt...

Bijvoorbeeld, ik rij op de linkerhand en wil afwenden, dan gaan we door de fases heen, eerst kijken, draaien en dan de rein. Willem reageert op het draaien en de rein, oké al heel wat. Maar hij draait 180 graden om en loopt doodleuk de andere kant op en voordat ik de rein over zijn hoofd heb geslingerd is hij al 10 meter verder, ik ga door mijn fases heen en weer draait hij, maar weer te ver door. Wat doe ik fout?

En nog iets, op het moment rij ik Willem zonder zadel, dat kan eventjes niet anders. Ik ga door het grondwerk heen, laat hem naast het hek staan, hang eerst een beetje over hem heen, ga dan met 2 benen aan 1 kant zitten, blijft hij rustig staan ga ik zitten. Laat hem inbuigen aan beide kanen, gaat dat goed stappen we weg. In stap een beetje rondrijden, wat stuur oefeningen en een keer inbuigen etc. Daarna draven, de eerste paar passen is hij heel braaf, maar op sommige momenten gaat hij heel hrad draven en heen en weer springen. Hij maakt zijn rug bol, hoofd gaat naar beneden en springt wat heen en weer. Dit doet hij soms, niet altijd en niet op vaste momenten, ik laat hem inbuigen, hij brengt zijn hoofd netjes naar mijn knie, maar draait om met een vaag bokje, Echt een heel vaag bokje. Soms doet hij het niet in draf, maar bij het aanspringen in galop eigelijk altijd, en soms al je al een paar passen galoppeert doet hij het ook. Met zadel doet hij het niet.

Volgens de intructrice waar ik vroeger les bij had, komt het door dat hi jweet dat je toch iets minder vast zit zonder zadel en hij gewoon uitprobeert hoe stevig je zit. Maar ik ben hier niet helemaal zeker van... Wat denken jullie?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: Sturen en Willem...

Hmm, vind het moeilijk om vanachter de computer wat te zeggen over het omdraaien van Willem. Misschien kun je het eens voor jezelf opnemen en kom je er zo achter wat je precies doet waardoor Willem zo snel omdraait? Het kan best zijn dat Willem gewoon erg goed is in 'assumen', maar dat is moeilijk te bepalen vanachter de compu

Wat betreft het springen/bokken, ik zou eerst nagaan of het iets lichamelijks is. Kan me voorstellen dat een paard zonder zadel nog meer voelt en als hij ergens in z'n rug pijn heeft voelt hij dat op het moment dat je zonder zadel rijdt uiteraard veel beter dan wanneer je met een zadel rijdt. Ik zou dus eerst kijken of het een lichamelijke oorzaak heeft, kun je dat in ieder geval uitsluiten.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Re: Sturen en Willem...

Even oersimpel: misschien doe je teveel?
    Misschien moet je iets eerder ophouden met sturen?
    Dat hij dan minder ver 'doordraait'?

Maar inderdaad: lastig vanaf hier te bedenken...

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten