-
Forumlid
linkerhand..
hallo allemaal,
Rijden gaat prima.. Heb voor alles nog maar lichte fases nodig, tot ik op de linkerhand ga..
De rechter is altijd haar goede hand geweest maar het is de laatste tijd zo erg dat als ik haar vraag op links aan te draven ze gewoon van de hoefslag afgaat en op de rechter hand gaat. Uit wanhoop heb ik ipv mijn hackemore mijn bitloze hoofdstel gepakt en geprobeert haar om te trekken of een volte te laten maken zodat ze toch weer op links uitkomt, zonder succes, als ik dit doe komt de fjordenmegakracht naar boven en trekt ze zich gewoon om. Galoperen op links is helemaal out of the question en als het lukt galopeert ze aan in de rechtergalop.
Ze zit niet vast op links want grondwerken gaat wel goed op links. Wel probeert ze met circling altijd toch naar rechts te gaan terwijl ik links vraag.
Maar ze loopt niet kort of onregelmatig en circling op een hele kleine cirkel met veel buiging is ook geen probleem. Wat ik ook probeer is terug naar stap, terug naar de hoefslag en weer aandrafen, waarop zij weer van de hoefslag af gaat. Na 30x ben ik dat alleen zat.. Dravend van handveranderen gaat redelijk maar daarna besluit ze weer direct om te keren zodra ze doorheeft wat ik doe.
Wat kan ik hier het beste aan doen? Veel links proberen te rijden, wat altijd uitloopt in een gevecht waarbij ik mijn geduld verlies en soms zelfs hardhandig word (zeg het maar liever eerlijk).. Of zo min mogelijk op links rijden wat ik eigenlijk niet wil omdat ik haar dr zin geef en die hand daardoor waarschijnlijk alleen maar slechter wordt..
Ik hoop dat iemand een tip heeft. Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Nadia
-
Re: linkerhand..
probeer eens tit for tat ,als zij naar links gaat ga je 180 graden naar rechts doe dat gewoon met hackemore (een bit is for finesse !!!!!) en je carrot stick.
oefen ook veel porcupine want die is dus niet goed bij je als door de druk heen loopt en disengage de hindquarters.
over de galop zou ik nog maar niet inzitten zorg eerst dat je dit goed krijgt dan komt die gallop vanzelf .
oja vechten is altijd verliezen , hardhandigheid is frustratie en dan scoort je paard drie dubbele punten maak er een spel bijv oke je wilt de andere kant op is oke maar dan wel flink in galop zodra ze dan terug wil komen in draf zeg je oke maar dan wel weer op de linkerkant wil ze dan weer afwenden oke maar weer flink in galop dit doe je net zolang totdat ze netjes een half rondje wil draven op links dan stop je op de hoefslag en blijft rustig min 5 minuten staan uitpuffen en stap je af en probeert volgende dag weer .
succes en het lukt je echwel maar let erop maak er geen gevecht van
-
Heb je hier met grondwerken ook last van? Da's nog wel belangrijk voor een mogelijk oorzaak waarom ze het niet wÃ*l. Het kan ook nog aan je zadel liggen.
Als we ervan uitgaan dat dát het allemaal niet kan zijn, dan zou ik het anders oplossen. Als er geen / verkeerde reactie komt op je vraag naar links te gaan, dan ga je drie rondjes naar rechts. Je paard is al 7, dus dat kunnen kleine (=moelijke) rondjes zijn. En dan vraag je opnieuw een rondje naar links. Wees in het begin tevreden met een halve grote volt linksom en laat haar als beloning even met rust (=stilstaan). Dan weer rechtuit vragen en nog eens proberen. Eerst in stap, pas als dat goed gaat, een gang hoger. Dan een héle grote volte, en als dat allemaal goed gaat daarna de wendingen naar links wat krapper vragen, een volte van 15 meter bijvoorbeeld. En steeds consequent: geen reactie? Dan 3 kleine voltes rechtsom. En idd wat Nienke al schrijft: niet gaan vechten en het liefst gewoon je hackamore er weer om hoor, want daar kan het niet aan liggen lijkt me!
-
Forum Meubilair
Hmmm dit klinkt me toch als iets fysieks in de oren hoor. Dat zou ik in elk geval eerst uitsluiten, voor je bovenstaande tips uitprobeert. Je schrijft: grondwerk gaat goed, maar met de circling game probeert ze ook naar rechts te gaan als je links vraagt. Wat gaat er dan linksom goed aan je grondwerk??? De circling in elk geval niet.
Misschien kun je eens een instructeur of iemand anders met verstand van de fysieke ontwikkeling van paarden laten meekijken, of inderdaad te zien is dat je paard fysiek moeite heeft met linksom gaan. Als dat zo is, dan zou je met gymnastiserende oefeningen kunnen proberen het op te lossen. Lukt dat niet, dan is het verstandig om je paard eens te laten bekijken door een fysiotherapeut o.i.d.
-
Forumlid
Bedankt voor jullie reacties: Hoefsmid is geweest en heeft gelijk de bespiering nagekeken. Nu ik er zelf langer over na denk heeft ze áls ze klachten heeft zijn deze altijd links gehad(hoefzweertje, piephak). De pezen in haar linkerachterbeen zijn volgens de smid wat stram en minder ontwikkeld, ze maakt hier ook een iets kortere pas mee. Voorlopig stap ik onder het zadel alleen nog op links en laat ik haar los op links werken in alle gangen. Voor het rijden masseer en rek ik haar benen nu ook.Ik kijk even aan hoe dit zich verder ontwikkeld, anders roep ik er een fysio bij.
@ Nienke, mijn hoofdstel is bitloos ik maak nooit meer gebruik van een bit. Langere rust inlassen werkt aardig. Ik heb een stapje terug gedaan in mijn verwachtingen en merk dat dit al erg veel helpt. Irritatie bij mij blijft een punt maar daar moet ik zelf aan werken.
@ lila, bedankt voor je tips. Ik ben er hard mee aan de slag. Mijn zadel is een barefoot, ik heb hem gekocht bij Paardenservice. Die meneer is ook bij me geweest en de ligging e.d. gecontroleerd en hij ligt goed. Dus hier kan het niet aan liggen.
@ Marja, ik had het niet helemaal duidelijk geschreven. Ik bedoel dat ze los linksom wel wilt draven en galoperen.
-
Tja, die van mij deed net zo. Toch maar eens naar de fysio gegaan en daar bleek dat hij bij zijn linkerachterknie een spierknoop had ter grootte van een tennisbal, je kon het echt voelen. Dus ik zou toch maar even alle lichamelijke dingen afgaan want een paard doet iets niet zomaar. En die van mij was in grondwerk linksom ook prima, althans, ik zag toen niet dat hij er dan gewoon voor zorgde dat de linkerkant niet volledig belast werd.
-
Forum Meubilair
[quote="cornelie"]Tja, die van mij deed net zo. Toch maar eens naar de fysio gegaan en daar bleek dat hij bij zijn ]
Helemaal eens! Met los of grondwerk kan een paard zichzelf in bochten wringen die je zelf misschien niet ziet, waardoor het allemaal best goed lijkt te gaan, maar dat is dan alleen omdat het paard er "omheen" loopt.
Ik zou zeker nog een keer een chiropractor of zoiets laten komen!

May the horse be with you!
-
Forum Meubilair
Als je paard wel linksom wilt draven en galopperen als jij er niet op zit, maar dat ineens niet meer wil doen als jij er wel op zit, is dat toch wel een erg duidelijke aanwijzing voor een fysiek probleem! Ik sluit me dus bij de bovenstaande berichtjes aan: toch nog maar eens goed naar laten kijken! Het is fijn dat de hoefsmid in elk geval al een verschil tussen links en rechts heeft kunnen vaststellen, maar een hoefsmid is geen dierenarts/fysiotherapeut/chiropractor, die mensen zijn ervoor opgeleid om dit soort beweginsproblemen te onderzoeken/behandelen.
-
Forumlid
Mmm dat klopt inderdaad. Zonder ruiter is het natuurlijk makkelijker een been te ontlasten. Hoefsmid is idd geen physiotherapeut dat is zeker zo. Ik ga de physio bellen, beter het zekere voor het onzekere..
Bedankt voor jullie adviesen!
-
Forum Meubilair
Graag gedaan, en laat je nog eens horen hoe het afloopt?
-
Forumlid
Forum Rechten