Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Veulen voeren

Veulen voeren

Hey, Orchid heeft nu net een veulen, en niet dat die al ruwvoer eet, maar wil me er toch even in verdiepen.
    Wat is goed voer voor een veulen, wat moet je voeren voor een goede groei, en juiste gehalten vitamines en mineralen. Ik was niet van plan om haar op brok oid te zetten. Ik zat te denken aan naast onbeperkt gras en hooi iets van lucerne ofzo? Haar moeder kreeg ong. de laatste maand van de dracht ook enkel lucerne, haver en iets voor de mineralen (zeewier, pavo vital of summerfit/aura koeken.) naast het hooi en gras. Nou resultaat mag er zijn Maar wat moet die kleine straks hebben?
    Heeft lucerne (die van hartog, zit ook haver door dus) de juiste verhoudingen? En welke liksteen, ik geloof ergens gelezen te hebben dat je speciale likstenen voor drachtige, lacterende merries en veulens hebt??
    Of ipv een liksteen een supplement, of zo'n koekje?

Re: Veulen voeren

Tja.... het is jouw veulen en jouw merrie.. dus als je persé je eigen 'natural' idee wil vasthouden, dan moet je niet bijvoeren en ook vooral dingen geven die voor een veulen (nog) niet geschikt of voldoende zijn.

Een veulen heeft veel nodig om te groeien: mineralen, calcium etc. - die moet straks echt bijgevoerd worden! Trouwens je merrie nu ook, tenzij je de merrie wilt laten 'interen': de stoffen die het veulen nodig heeft haalt-ie weg uit de merrie.

Als je wilt investeren in goed groeiende en gezonde paarden, dan voer je bij.
    Er zijn een aantal voermerken ( o.a. Hippolyt) die prachtig natuurlijk veulenvoer hebben ( o.a. Fohlen Gold van Hippolyt) en de merrie geef je, zolang het veulen bij haar drinkt GMK ( Gemüse, Kräuter und Mineralien).

Ik neem aan dat ook andere merken die met goede grondstoffen werken, ook speciale veulenvoeders hebben.

Eerlijk gezegd stoor ik me best wel aan dit soort vragen: als vrouwen in verwachting zijn gaan ze opeens goed op hun gezondheid en voeding letten, en niemand zou er over piekeren om een pasgeborene op water en brood te zetten. Waarom doen mensen dat bij paarden nou wel?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

We hebben de laatste maand merriebrok gegeven totaan het moment dat het veulen een maand was (voor het opvangen van de melkproductie).
    Verder onbeperkt hooi en gras en om de dag meusli van equisanum.
    Liksteen beschikbaar, verder geen toeters en bellen! Ze zijn allebei kerngezond.
    Meer is niet nodig, mits je het zelf nodig vindt.
    Uiteraard is de markt goed ingespeeld op de "moedergevoelens" van de eigenaar!!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Meer is niet nodig, mits je het zelf nodig vindt.
    Uiteraard is de markt goed ingespeeld op de "moedergevoelens" van de eigenaar!!

Nou 'moedergevoelens' zijn aan mij wel helemaal niet besteed - ik vind zo'n uitspraak ook echt kul. Bovendien was je kennelijk zo verstandig om je merrie in de laatste maand(en) te gaan bijvoeren.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Blijkbaar waren wij zo onverstandig om onze drachtige merrie zonder krachtvoer te zetten net als onze andere paarden en veulens eigenlijk.

Onze veulens kunnen trouwens niet tegen de suikerbereidingen, dus ook geen appels, wortels,... daar hebben we 2 jaar mee gerommeld en allerlei DA en klinieken en labos voor afgelopen terwijl de oplossing voor de hand lag: sober en vezelrijk dieet...

soit, het veulentje dat uit de krachtvoerloze merrie is gekomen, is een kanjer van nu bijna 1 jaar (31 juli). Groeit heerlijk netjes uit en is groter dan mijn oudste merrie. Iedereen denkt dat ze een volwassen paardje is, geen hogere achterhand of voorhand, geen groeischeuten,...

wat krijgt ze

- onbeperkt beweging dag en nacht, zomer en winter, met de kudde
    - moedermelk
    - onze grassen en kruiden
    - ons eigen hooi
    - stro
    - pure Hartog luzerne dus zonder de melasse
    - horselickx die ze naar behoefte gebruiken
    - boomtwijgen en struiken

Alle paarden zijn onlangs nog eens uitgelezen en ze was een gezond groeiend veulentje
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Nou 'moedergevoelens' zijn aan mij wel helemaal niet besteed - ik vind zo'n uitspraak ook echt kul.
    Deze uitspraak was dan ook niet voor jou bedoelt maar voor de TS.

Overigens zijn er ook genoeg paarden die zonder bijvoeren of krachtvoer kerngezonde veulens te wereld zetten hoor! Kijk ook maar eens bij http://www.paardnatuurlijk.nl ! Dus om het onverstandig te noemen is niet echt terecht!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Tja maar aan de andere kant worden er ook veulens geboren met misvormde beentjes omdat ze te weinig voeding hebben gehad...
    Bij onze merrie wisten we niet dat ze drachtig was en ze heeft daarom de hele zomer niets bijgevoerd gekregen, maar daarom ontsnapte ze wel zelf iedere keer naar het hoge gras.. Pas een maand voor de geboorte van ons veulen (toen we erachter kwamen dat ze drachtig was) zijn we begonnen met het bijvoeren van merriebrokken. Het veulen zelf was gelukkig gezond, maar wel een iel dingetje. Door goed te blijven voeren en haar lang bij de merrie te laten voor melk (het was ook een ongunstig jaargetijde 29 september geboren) is het veulen goed bijgetrokken.
    Maar de merrie heeft een enorme terugslag gehad ondanks de merriebrokken die ze kreeg.
    Zeker het eerste half jaar zou ik merrie en veulen goed bijvoeren! (natuurlijk wel in de gaten houden hoe ze erop reageren, ze moeten niet te dik worden)

Edit: typefouten verbeterd

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chonelly
    Tja maar aan de andere kant worden er ook veulens geboren met misvormde beentjes omdat ze te weinig voeding hebben gehad...
    Bij onze merrie wisten we niet dat ze drachtig was en ze heeft daarom de hele zomer niets bijgevoerd gekregen, maar daarom ontsnapte ze wel zelf iedere keer naar het hoge gras.. Pas een maand voor de geboorte van ons veulen (toen we erachter kwamen dat ze drachtig was) zijn we begonnen met het bijvoeren van merriebrokken. Het veulen zelf was gelukkig gezond, maar wel een iel dingetje. Door goed te blijven voeren en haar lang bij de merrie te laten voor melk (het was ook een ongunstig jaargetijde 29 september geboren) is het veulen goed bijgetrokken.
    Maar de merrie heeft een enorme terugslag gehad ondanks de merriebrokken die ze kreeg.
    Zeker het eerste half jaar zou ik merrie en veulen goed bijvoeren! (natuurlijk wel in de gaten houden hoe ze erop reageren, ze moeten niet te dik worden)

Edit: typefouten verbeterd
    Oke, ik had nog toe moeten voegen.... bij ons krijgt ze allemaal onbeperkt ruwvoer. Geen honger dus! Nadeel is wel... ze zijn wat aan de zware kant

@ Marianne: Ik hang niet vast aan het idee dat ik natural wil voeren, ik wil voeren wat goed is. En daarom vraag ik het, als ik wist wat perfect was had ik het immers niet gevraagd. Ik vraag om ervaringen en adviezen.
    Ik doe een gokje, ik wil dat jullie mij verbeteren.
    En mijn merrie teert niet in, ze is gezonder dan ooit. Ze heeft nooit meer diarree en dr appeltjes zijn niet meer te tellen. Ook het veulen is supersterk, levendig en stevig , met een heerlijk glanzende vacht. Melk heeft ze nu in overvloed. Omdat ik bij Orchid zag wat die brokken met dr hadden gedaan wou ik weten wat dan wel goed is voor een veulen. Ik wil me hier gewoon in verdiepen. Orchid krijgt genoeg aanvulling van vitamines en mineralen, en net of er in ruwvoer helemaal niks zit.
    En als ze wel achteruit gaat, hoor je mij niet zeggen dat ik haar perse geen krachtvoer wil geven. En het veulen op water en brood zetten is je reinste bullshit. Het gaat gewoon super nu, en dat wil ik zo houden, daarom vraag ik wat te voeren.

Voer zonder slechte grondstoffen heb ik ook best aan gedacht, ik wil alleen weten waar je dat in de buurt van het 'drie provincie punt' (Friesland, Groningen Drente) kan kopen..En welke? Of links naar sites met verkooppunten bvb.

Onze merrie met veulen staan 24/7 op de wei en daar doen ze het geweldig op, allebei in blakende gezondheid (moeders zelfs iets aan de dikke kant). Omdat ik me toch wat zorgen maakte om de hoeveelheid vitamientjes, voer ik ze een PAVO-koek (summerfit) bij. En daar krijgt het veulen ook een stukje van, Vind ze heerlijk om op te knabbelen.
    Verder verbaasde me het hoe snel een veulen al gras een hooi mee eet.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door silkie
    Verder verbaasde me het hoe snel een veulen al gras een hooi mee eet.
    vanaf dag 2 staan ze al met hun hoofdje naar beneden aan een grasspriet te sabbelen die maar niet van de grond wil komen omdat die langs hun lipjes glijdt
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Há; Jij ook hier Bokt-PBster

Bij ons op stal groeien de meeste veulens zeker tot 2 jaar lang op de weide met onbeperkt hooi, vaak zodra het kan ook brok voor opgroeiende paarden -zonder chemische anti-oxidanten en dergelijke- .
    Keet, we komen er wel!

Hey jij ook hier
    Orchid is nu ook nog aan de vette kant, en het veulen Orisse is een vaargeul aan het maken
    Heb nu een zakje equisanum arab voor het idee, wou eigenlijk fokmuesli, maar die is dus uit het assortiment..
    En verder ben ik hier in de buurt nog geen goed voer tegen gekomen, zonder chemische troep dus.
    Ben er nog steeds niet helemaal uit wat dat veulenbeest moet hebben, denk dat ik toch iets van kernbrok of muesli met een extra hoge dosis vitamientjes enzo meeneem, want verder krijgt ze iig genoeg
    Ze eten idd best snel gras, Orisse staat er ook al heel eigenwijs bij te grazen

Bladwijzers

Forum Rechten