Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Wanneer ga ik weer verder.

Actief Forumlid kimmy1985's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

Wanneer ga ik weer verder.

Ik ben nu een week met me nieuwe pony bezig met parelli.
    Game 1: gaat goed alles mag ik aan raken en aaien ze blijft ook mooi op de plek, staat er lekker ontspanne te smakken.
    Game 2: gaat goed maar wel op fase 4, 3 of 2 ligt er aan op welke plek ik iets vraag.

Mijn vraag is nu kan ik gewoon verder gaan, met de driving game of moet ik eerst verder gaan met het geen wat ik nu doe.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Wanneer ga ik weer verder.

Dat gaat goed!! Je kan gewoon rustig doorgaan, soms gaan na het aanleren van de volgende games, de eerder "vanzelf" beter! Game 1 lekker vaak tussendoor blijven doen. "Put yourself up for succes" zegt Pat, dus leer nieuwe oefeningen op een plek die voor je pony vertrouwd aanvoelt. Daarna ga je op voor hem wat moeilijker plekken oefenen. Succes!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kimmy1985
    Game 1: gaat goed alles mag ik aan raken en aaien ze blijft ook mooi op de plek, staat er lekker ontspanne te smakken.
    Game 2: gaat goed maar wel op fase 4, 3 of 2 ligt er aan op welke plek ik iets vraag.

Mijn vraag is nu kan ik gewoon verder gaan, met de driving game of moet ik eerst verder gaan met het geen wat ik nu doe.

Bedoelde je met "plek" (Game 2) de plaats op het lichaam ( waar je fase 1-4) doet, of de lokatie waar je de game doet ( stal, paddock o.i.d.)???

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe anderen het zien: rond je eerst een game af totdat je 'perfectie' hebt bereikt, of neem je genoegen met 'het lukt wel een beetje', nu door naar de volgende game..? Want dat is geloof ik wat Kimmy vroeg, toch?

Ik ben zelf ook wel een (beetje) perfectionist en heb de neiging om iets eerst helemaal goed te doen voordat ik met iets verder ga. Is dat nu goed, of niet??
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

It depends:

als jij als mens net begonnen bent met het leren van de spelletjes, dan zou ik oefenen tot jij zelf het idee hebt dat je de game snapt en ook direct zonder nadenken kan uitvoeren, dan is het voor jou wel tijd om naar een volgende game te gaan. Een graadmeter hiervoor is de reactie van je paard: als jij het voor elkaar krijgt om je paard op een lichtere hulp te laten reageren dan de eerste keer dat je het vroeg, doe je blijkbaar toch iets goed.

Perfectie bestaat niet in Level 1, perfectie in L1 is namelijk L3 nivo.

En perfectie in L1 bereik je alleen maar door verder te gaan naar nieuwe oefeningen en niet te blijven hangen bij het tweede spelletje.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik neem aan dat je het pakket hebt?!
    In de boekjes staan exact omschreven wanneer je verder kunt, op welke fases je paard hoort te reageren om verder te kunnen. Ik snap dus niet de reden van de vraag.... of je hebt inderdaad het pakket niet.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Ik neem aan dat je het pakket hebt?!
    In de boekjes staan exact omschreven wanneer je verder kunt, op welke fases je paard hoort te reageren om verder te kunnen. Ik snap dus niet de reden van de vraag.... of je hebt inderdaad het pakket niet.
    Ja ik heb het paket maar ik kan slecht engels, dus met behulp van het forum probeer ik alles zo goed mogelijk te begrijpen

Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kimmy1985

Bedoelde je met "plek" (Game 2) de plaats op het lichaam ( waar je fase 1-4) doet, of de lokatie waar je de game doet ( stal, paddock o.i.d.)???

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe anderen het zien: rond je eerst een game af totdat je 'perfectie' hebt bereikt, of neem je genoegen met 'het lukt wel een beetje', nu door naar de volgende game..? Want dat is geloof ik wat Kimmy vroeg, toch?

Ik ben zelf ook wel een (beetje) perfectionist en heb de neiging om iets eerst helemaal goed te doen voordat ik met iets verder ga. Is dat nu goed, of niet??

Met plek bedoel ik inderdaad plek op het lichaam, als ik achter uit wil gaat dat op de borst heel goed op de neus minder. als ik de achterhand wil weg draaien gaat dat super, de voor hand gaat weer moeilijker.

Wat die game betreft, jij zeg pressies wat ik bedoelde inderdaad.
    Ik vroeg me af of ik genoegen moet nemen als het een beetje lukt.

Hihi, ik vermoedde al wel dat je dat bedoelde. Ik heb hetzelfde: als ik mijn vingers héél zachtjes tegen haar borst doe ( bijna fase 0,5... nog lichter dan fase 1) gaat ze keurig net zo veel stapjes achteruit als ik wil. Leg ik daarentegen mijn hand op haar neus dan doet ze heel braaf d'r koppie naar beneden maar ze verzet geen stap. Ja, en dan vraag ik me dus ook af of ik daar nu wel of niet mee door moet gaan.
    Mijn gevoel geeft in dat ze dit dan ook moet kunnen maar ik wil ook niet heel hard op haar neus duwen - ze is al wat kopschuw en ik wil haar geen vervelend moment bezorgen. Wat nu??
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

doet ze heel braaf d'r koppie naar beneden
    Hoi,

Heb je je hand op de goede plek? Misschien dat iets hoger net iets beter helpt?

Volgens Parelli ga je met een oefening door totdat je het gewenste effect bereikt hebt, anders leer je je paard wat die gedaan heeft ipv wat je hem vroeg.

Fases opbouwen en je fase 4 aanhouden totdat ze gaat reageren. Duurt hooguit 2 dagen . Neem je mobiel mee; als je daar in dat weiland staat en je krijgt honger na een paar uur, bel even, dan breng ik je een mac menuutje.

En met dit soort oefeningen moet ik altijd aan Ray Hunt denken: reward the slightest try!

Have fun.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Leg ik daarentegen mijn hand op haar neus dan doet ze heel braaf d'r koppie naar beneden maar ze verzet geen stap.
    Mijn paard wilde (om andere reden dan kopschuw, nl. stronteigenwijs) ook niet wijken voor druk op z'n neus. Steeds harder duwen leverde mij frustratie en m'n paard een nieuw lievelingsspelletje op, waarbij hij op het moment dat ik het hardst duwde z'n hoofd opzij of omlaag gooide in de hoop dat ik m'n evenwicht zou verliezen en een stap zou moeten zetten. En daarna meteen weer m'n hand opzoeken om het nog een keer te spelen .
    Op L1 cursus heeft Eddy de connectie tussen druk-op-neus en achterwaarts in z'n hersentjes 'aan' gezet door andere fases te gebruiken. Fase 1 was gewoon hand licht op de neus leggen, gewoon midden tussen mond en ogen, maar fase 2 was tikken met de CS op de grond voor z'n hoeven. Fase 3 tussen z'n hoeven en in fase 4 zijn de tikken zo groot geworden dat de stick ook z'n borst raakt.
    Om de driving game te gebruiken om de porcupine te helpen moet je paard natuurlijk wel eerst de driving game kennen. Maar bij mijn paard werkte het bijzonder goed en sindsdien kan ik de 'gewone' fases voor druk op de neus gebruiken en hoef ik daarmee niet verder dan fase 2.

Hahaha, malle Roos!!! Ik zet alvast twee camping-stoeltjes klaar, kunnen we gezellig samen een Mac-je wegwerken!!

En Sannie.. goed plan, ik ga dat proberen!
    Ik leg mijn vlakke hand op de neusbrug, dus boven de neus, zoals jij ook beschrijft. Pauli vind het héél moeilijk als je haar hoofd aanraakt - dat is al van het eerste moment dat ik haar had zo geweest. Misschien is zij ooit hardhandig gedwongen om een hoofdstel met bit aan te nemen?
    Mooie bijkomstigheid is dus dat ze bitloos blijft want ik wil haar niet beschadigen.

Het gekke is dat als ze géén halstertje om heeft, ze zich absoluut niet aan het hoofd wil laten aanraken. Ze loopt niet weg hoor, maar gaat zó naast je staan dat haar hoofd in haar comfortzone zit. Heb je het halster erop ( dat laat ze nu gelukkig wel toe, maar dan moet je het stuk wat achter de oren zit, niet over haar oren trekken), dan verandert ze op slag. Heel vreemd, ze laat dan namelijk wél alles toe aan of rond haar gezicht. Dat frustreert mij omdat ik dan het gevoel krijg dat ze zich 'gedwongen' voelt en dat is nu precies wat ik niet wil. Ik wil juist die 'vrije' keus bereiken, omdat dát voor mij als synoniem aan vertrouwen voelt. Ik ervaar het dan ook nog steeds iedere keer als een kadootje als ze vrijwillig haar neus in de halster steekt.

ze zich absoluut niet aan het hoofd wil laten aanraken
    Dat lijkt me dan iets om eerst aan te werken. Als mijn friendly game ergens gebroken zou zijn, zou ik die eerst helemaal goed willen hebben voor ik op die plek iets anders zou vragen.

Op mijn fietsje vanmorgen dacht ik ook nog aan, set yourself up for succes. Misschien handig om Pauli ergens neer te zetten waar ze graag achteruit wil gaan. Net 1 stapje voorbij de staldeur bijvoorbeeld. Dan dat ene stapje achteruit. Dan krijgt je oefening ook nog purpose. En vergroot jouw focus want ineens heb ook jij een doel.

Veel plezier.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Je hebt gelijk Roos! Back to basics!

Bladwijzers

Forum Rechten