Vandaag heb ik nog geen tijd gehad om klinieken te bellen. Bovendien heeft mn da nog niet gebeld en die wil ik morgen toch eerst even spreken. Ik wil van hem weten of er een kans is op uitzaaiïng en zo ja, hoe kom je er dan achter.
Ik ben op internet wezen kijken naar chemo bij dieren en heb alleen iets gevonden over chemo bij honden. En wat ik las was niet echt positief.
Dit vond ik:
Chemotherapie brengt evenwel ook risico's met zich mee, die een effect kunnen hebben op de eigenaar en zijn leefomgeving. Feit is dat de hond wordt behandeld met risicovolle medicijnen om de kankercellen te vernietigen, maar dat deze zelfde medicijnen ook gezonde cellen bij mens en dier kunnen aantasten. Voordat tot deze vorm van behandelen wordt overgegaan dient de eigenaar hierover goed te worden geïnformeerd. Extra voorzichtigheid is noodzakelijk bij contact met het dier, het speeksel, de ontlasting en de urine, in de periode aansluitend op het toedienen van de cytostatica, maar ook wanneer thuis medicijnen moeten worden gegeven.
Een hond met chemotherapie behandelen is niet niets en kan slechts op een beperkt aantal plaatsen in ons land worden uitgevoerd.
Ik vind dit dus wel erg risicovol, zeker als je zelf ook moet uitkijken met ontlasting ed. ik zie mezelf dan niet de stal uitmesten en thuis mn kids knuffelen. Ik weet wel dat je maatregelen kan nemen, maar toch. Met oog op mn kids doe ik dit dus liever niet.
Bovendien is het voor honden beperkt uit te voeren, ik ben dan benieuwd of het voor paarden al te doen is in Nederland.
Maar ja, ik leef op het moment in een roes. Zolang ik er niet teveel aan denk gaat t wel, maar ik sta echt op instorten. Ik hoop morgen meer te weten. Ik wil toch voor het weekend weten waar we aan toe zijn.
Klinkt misschien wel raar, maar ik heb mn 2 beste vriendinnen ook al gebeld en ze komen deze week nog even bij Shiva knuffelen. Ze hebben beide een veulen van haar en kennen haar ook al 9 en 5 jaar. En wie weet hoe snel t straks allemaal gaat, er blijft nog steeds een kans dat ik haar verlies. Als er uitzaaiïngen zijn, of tijdens de operatie. Je moet toch overal op voorbereid zijn. Hoe moeilijk het ook is.
![]()
Bladwijzers