Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: teveel druk

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

teveel druk

Laatst was er iemand bij mij aan het kijken wat ik met Timbertje deed....
    Zij had wel eens van dat loswerken gezien a la Emiel Voest, maar als ze dat met haar eigen paard deed werd dat dier helemaal gek, ook als ze zelf stil bleef staan in het midden en niks meer deed. Ik vroeg haar toen of ze het paard bleef volgen met haar ogen en dat deed ze inderdaad.....
    Ik dacht dat dat misschien al te veel druk zou kunnen zijn voor dat paardje.......zou dat kunnen (extreem prey animal gedrag)?
    Ik heb haar nog nooit zien loswerken met haar paard dus kan niks zeggen over haar houding, maar het klonk voor mij gewoon als een hyper sensitief paard dat 2 ogen op hem gericht al als te veel druk ervaart.
    Stomme vraag misschien , maar wat zou je aan zoiets kunnen doen om hem te desensibilseren? Veel aankijken of juist niet (en dan bedoel ik dus niet bij het loswerken, maar bij friendly aan de leadrope ofzo)???? Veel friendly spelen dat weet ik uiteraard wel zeker....hij moet echt het gevoel krijgen dat je hem niks gaat doen uiteraard. Maar het vreemde is trouwens dat hij bij het longeren niet doet
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: teveel druk

Een petje en een zonnebril opzetten, dan ziet ie je ogen en de frons in je voorhoofd niet. Net als de pokeraars doen . Misschien een idee? Want ik denk dat je gelijk kan hebben dat dat gluren op sommige paarden op hun zenuwen werkt!

Aangemeld
    May 2005

Is ook een idee Ik zal het eens kijken of ik een keertje bij haar kan kijken ook hoe ze staat (te staren?) enzo......Vond het wel interessant eigenlijk. Maar ook heel apart dat hij bij longeren zo braaf is en dan al hij los is zo uit zijn plaat gaat......want bij longeren sta je toch ook continue naar je paard te kijken
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Ooit wel eens een training bij Emiel meegemaakt? Dan kun je zien dat er over het algemeen niet naar het hoofd van het paard gekeken wordt, dus géén ogkontakt maken. De blik dient laag gericht te zijn, bv op de borst van het paard. Dat scheelt al enorm.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Ooit wel eens een training bij Emiel meegemaakt? Dan kun je zien dat er over het algemeen niet naar het hoofd van het paard gekeken wordt, dus géén ogkontakt maken. De blik dient laag gericht te zijn, bv op de borst van het paard. Dat scheelt al enorm.
    Ik ben al weer een jaar of 8/9 geleden op Voest cursus geweest, heb dat toen niet echt van hem meegekregen Maar hij heeft in de tussentijd ook veel veranderingen doorgevoerd denk ik. Maar ik moet zeggen dat ik in mijn Voest tijd idd niet naar het hoofd van mijn paard keek......ik heb haar dus alleen nog niet zien loswerken, maar dit is wel iets om op te letten als ik een keer bij haar ga kijken misschien.

Dat meisje is nog nooit op een NH cursus geweest volgens mij, ze heeft volgens mij getracht los te werken op de manier zoals een andere vriendin van haar dat doet (lekker vaag he een vriendin van een vriendin en dan weer haar buurmeisje zo k]/images/smilies/wink_smile.gif[/img] )

Thanx voor de tip Marianne!

Kan me wel voorstellen dat het met longeren een ander verhaal is dan met loswerken.

Als een paard aan de longeerlijn gewend is, weet hij/zij wat er verwacht wordt en wat de bedoeling is. Los kan dan best bedreigend zijn. Susan ervaart ook veel meer druk als ze los is in de bak ("alleen") of aan een halster.

Zou ik haar dan eventueel ook nog aankijken ofzo met priemende oogjes, dan zou ze dat beslist als TE VEEL Druk ervaren. Ze WIL graag het halster aan na liberty.... dat is denk ik veiliger.

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten