Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Cavalor

Cavalor

Wie voert er cavalor bij. Wat zijn jullie ervaringen en hoe staan jullie ertegenover als je kijkt naar natuurlijk voeren.
    Ik ben erg benieuwd

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Re: Cavalor

Mijn paard krijgt na 't werk een bakje cavalor mash&mix (heet 't geloof ik, 't is slobber). Gedeeltelijk als beloning en gedeeltelijk omdat het superhandig is als 'ie 'ns een kuurtje zeewier of lijnzaad of iets poederigs dat niet bij z'n brokken (in de voerbal) kan. Hij is er gek op.
    Eerder kreeg hij havens slobber, maar hij heeft nogal gevoelige darmen en toen heeft m'n holistische DA uitgemeten welke voersoorten voor hem het beste zijn. Dus ik weet niet hoe natural het is, maar ik weet wel dat het voor mijn paard erg geschikt spul is. Z'n standaardbrok is trouwens niet van cavalor, pavo scoorde hoger dus dat krijgt hij.

Ik geloof dat er aan conserveringsmiddelen een hoop troep in zat. Niet very natuurlijk. Orchid heeft het wel een poosje gehad (perfomix), het ruikt wel lekker. Alleen haalde ik af en toe wel eens een kloet melasse naar boven, en het spul was vrij plakkerig, veel olie. Ik kreeg bij mijn dealer trouwens 2 zakjes test-muesli mee, Strucomix en Perfomix. Strucomix is gewoon muesli met een flinke lading lucerne en dan een stuk duurder.
    Dan kun je er beter zelf een zak lucerne bij kopen . Vind strucomix trouwens zowiezo een beetje bullshit, met zo'n verhaaltje erbij dat paarden veel structuur moeten hebben. Nou dan lijkt het me een stuk natuurlijker dat je paard dat door onbeperkt hooi naar binnen krijgt dan door een schepje muesli...
    Qua natuurlijk voeren ben ik dus niet erg te spreken over het voer Dan kun je beter je eigen muesli aanmengen met wat graan en lucerne plus iets voor vitaminen, liksteen oid.
    Ik vind Orchid het een stuk beter doen op lucerne,geplette haver en een pavo koekje. (plus gras en hooi natuurlijk..)

In Cavalor zitten: E 321 & E 324
    E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)
    E 324: Ethoxiquine
    Ethoxiquine voor humane consumptie verboden.

Op bokt is er een topic over geweest. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=6124777

Ik voerde dit eerst ook (strucomix), vond het er zo "natuurlijk"uitzien en het rook zo lekker. Mijn paarden waren er dol op. Toen ik dit las ben ik meteen overgegaan op equisanum en lucerne van Hartog.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik moet zeggen dat ik vaak van merk/voer wissel en heb ook een aantal keer Cavalor gevoerd. Ik heb er juist erg positieve ervaringen mee, mijn paard is er helemaal van opgeknapt. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik sowieso niet al te veel van dit soort voer geef (houd het liever bij hooi, wortels, appels en af en toe eens muesli), biks voer ik sowieso niet. Maar toen ik Cavalor voerde zag mijn paard er echt super uit. Glanzende vacht en in haar nopjes. Denk overigens dat er tegenwoordig in veel voeders 'troep' zit, wat het erg moeilijk maakt om te bepalen welke nu eigenlijk het beste is voor je paard.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Even over de strucomix, de pony die het als eerste kreeg, kreeg al een tijde gewone lucerne met basisbrokken en extra vitamine en genoeg wortels hooi etc. maar toch is het na overstap op die strucomix beter gegaan, geen diaree meer. Dat van de e-nummers wist ik niet, en vraag me erg af of het nodig is en zo ja waarom dan.

Naar mijn weten kan je strucomix als compleet voer geven maar wordt aangeraden hooi bij te voeren als dit kan. Het is een compleet voer voor paarden die geen ruwvoer kunnen mogen of willen eten denk ik.

wij gaven de start en go, probreed en strucomix.

Echter door ziekte van ons veulen, zijn we voor alle paarden volledig overgestapt naar uitsluitend ruwvoer en pure hartog luzerne zonder melasse of suikertoevoegingen.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Op bokt is er een topic over geweest. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=6124777

Ik voerde dit eerst ook (strucomix), vond het er zo "natuurlijk"uitzien en het rook zo lekker. Mijn paarden waren er dol op. Toen ik dit las ben ik meteen overgegaan op equisanum en lucerne van Hartog.
    Zelfde hier.
    Zeker Ethoxiquine > Dat is een pesticide, ga ik mijn paard dus mooi niet voeren. Ook ik voerde Strucomix, zat trouwens ook met die klonten, is dat melasse?
    Ik voer nu een kruidenmuesli van Treurniet.

Nee, geen Cavalor meer voor mij.
    Keet, we komen er wel!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

hoi,

mijn paard heeft jaren Cavalor gehad op de manege, totdat ik zag dat er E324 in zat !! Mag dus in Nederland niet meer voor menselijke consumptie gebruikt worden. In Belgie en Duitsland ook niet voor dieren, en zo hoort het ! Is echt mega troep !!

Weet wat je aan je paard geeft !

Groetjes,

Maris

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik voerde dit in de wintermaanden bij als lekker extra hapje , maar nu ik dit weet dus niet meer .
    Ze krijgen nu dan alleen maar hartog luzerne extra in de winter .
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Bij ons krijgen de pony's pianissimo van Cavalor. Dat is voor paarden die licht werk doen of tijdelijk stil staan. Ik vind dat ze het er heel erg goed op doen. Een van onze pony's krijgt plekjes als hij te eiwitrijk voer krijgt. Dat is nu ook helemaal over.

Maar begin nu toch wel te twijfelen of ze nu echt zo'n goed voer krijgen als ik dit zo lees. Wat houd dat E 324 dan in? Waarom is het verboden voor mensen? En wat voor schade rich het dan aan?
    Ben eigenlijk wel benieuwd.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

@ Onimmemansje: ik zit net met dezelfde vraag als jij. Ik geef ook pianissimo en juniorix aan mijn veulen. In de winter geef ik strucomix, dat vinden ze zo lekker.

Wie kan ons uitleggen wat er nu zo slecht aan is? Welk voer kunnen we dan wel best geven zonder die E324 maar wel eiwitarm?? En voor mijn veulen?
    Don't dream your life, live your dream!

heb net eventjes op bokt opgezocht:

Dodson&Horrel
    Equi sanum
    Marstall
    St Hypolyth
    Treurniet

Deze merken bevatten zeker geen van de volgende stoffen:
    E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)

Maar wat mij opviel:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Ik zag dat Cavalor én Hartog de enige waren die E324 bevatten, de over stap is in dit geval dus een beetje overbodig, of zie ik dit verkeerd?

Maar ik weet nog stees niet wat die E324 nou inhoud, en ik ben nu toch eigenlijk wel heel nieuwschierig geworden.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Nou dan google je toch even?

Dan vind je bijv. dit:
    Om de Vetten in Brokken te behoeden voor bederf door inwerking van zuurstof wordt veelal gebruik gemaakt van straffe chemische anti-oxidanten: E320 Butylhydroxyanisol (BHA), E321 Butylhydroxytolueen (BHT), E324 Ethoxyquine (EQ) en E310 Propylgallaat.
    Als een brokkenfabrikant vet aankoopt voor de produktie van zijn brokken waarin bovengenoemde chemische anti-oxidanten reeds zijn verwerkt , hoeft hij deze stoffen nÃ*et bij naam te noemen op de verpakking.
    Op de zak met brokken staat dan slechts : " bevat in de EC toegestane anti-oxidanten."
    Het Nadeel is dat deze Chemische Anti-oxidanten kankerverwekkend zijn en overgevoeligheid veroorzaken, epilepsie kunnen triggeren, gedragsstoornissen veroorzaken, vruchtbaarheid verminderen en de lijst wordt steeds langer...
    of deze:
    Over anti-oxydanten is de laatste tien jaar veel te doen. Anti-oxidanten zijn veelal chemische middelen die bij inname van te hoge hoeveelheden bijzonder nadelig kunnen zijn voor de gezondheid. De totale hoeveelheid van een of meer synthetische anti-oxydanten in diervoeding mag niet hoger zijn dan 150 mg per kilo voedsel. Er geldt een aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag voor alle anti-oxydanten tezamen. De volgende chemische anti-oxydanten worden vaak in diervoeders gebruikt:

E320 Butylhydroxyanisol (BHA)
    Bepaald is dat van BHA maximaal 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag aanvaardbaar is. Indien met deze hoeveelheid rekening gehouden wordt, is BHA, voor zover bekend, volkomen veilig. Bij overdosering vergroot het de kans op afbraak van belangrijke voedingsbestanddelen zoals vitamine D. Sommige mensen en dieren reageren op het middel met oedeemvorming. Voor mensen jonger dan 1 jaar is het middel in het geheel verboden!

E321 Butylhydroxytolueen (BHT)
    De maximaal aanvaardbare dosis is ook hier 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag. Bij inachtnaming van deze hoeveelheid is BHT, voor zover bekend, volkomen veilig. BHT oefent invloed uit op het vetmetabolisme van de lever. Bij overdosering kan onder meer vergroting van de lever ontstaan.

E324 Ethoxyquine (EQ)
    Ethoxyquine wordt tot op de dag van vandaag door de WHO (World Health Organisation) beschreven als pesticide. In verband met zijn kankerverwekkende eigenschappen is het sinds 1989 geheel verboden voor menselijke consumptie. Naast zijn kankerverwekkende eigenschap, tast Ethoxyquine de darmflora aan, wat op termijn verschillende klachten met zich mee brengt, wordt ethoxyquine opgeslagen in onderhuids vet, belemmert ethoxyquine de ontlading van statische elektriciteit waardoor huidklachten worden versterkt dan wel ontstaan. Symptomen mbt de huid zijn:
    · Droog, breekbaar haar, haaruitval
    · Verlies van glans van het haar
    · Verbleking van huid en haar
    · Schubben op de huid, schurftachtige huid
    · Dermatitis
    · Jeuk, wat krabben en dus mogelijk ernstige infecties veroorzaakt
    deze nog:
    Over BHA (E320), BHT (E321) en Ethoxyquine (E324) Ethoxyquine ( E 324). Is een rubberstabilisator en landbouwbestrijdingsmiddel (dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid), dat bij de productie van hondenvoer gebruikt mag worden. Na onderzoek is vastgesteld, dat ethoxyquine bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties kunnen verstoren. Ethoxyquine is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 in de E-lijsten voor mensen dan ook niet aantreffen. Darmbacteriën kunnen door Ethoxyquine beschadigd en sterk verminderd worden. Hierdoor kan de balans in de darmflora verstoord raken. De gevolgen kunnen zijn dat de vacht droog en broos wordt, zijn glans verliest en in ernstige gevallen uitvalt. De huid wordt in sommige gevallen schilferig. Het haar blijft weg en de huid kan zich ontwikkelen als een zgn. olifantshuid. De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de kans op ernstige infecties makkelijk ontstaat. Medisch is daar weinig tegen te doen. Wisselen naar een voer dat vrij is van Ethoxyquine is de enige oplossing. Let op het kan 3 – 4 maanden duren voor de giftige stoffen uit het lichaam verdwenen zijn. Er zijn zelfs berichten over leverkanker, schildklierkanker en nierfunctiestoringen in samenhang met Ethoxyquine. Wilt u dit uw hond nog langer aandoen? Tevens schijnt het dat de meeste voersoorten de chemische antioxydanten BHA en BHT bevatten: BHA = Butylhydroxyanisol. ( E320) Deze stof verlaat voor het grootste deel het lichaam weer via de urine. Maar een eventuele concentratie BHA in de lever kan zorgen voor het verstoren van het enzymbeeld van het zeer belangrijke vitamine D. Tevens kan BHA het vetgehalte en het cholesterol in het bloed verhogen. Bovendien kunnen sommige honden, oedeem ontwikkelen.( vocht vasthouden) Daarom is het onverstandig en zinloos dieren, en zéker jonge honden tijdens hun ontwikkeling, te voeren met voedsel, dat BHA bevat. Verschillende voersoorten bevatten geringe hoeveelheden BHA. BHT = Butylhydroxytolueen. ( E 321) Is giftiger als BHA en werd oorspronkelijk gebruikt, om de houdbaarheid van kleurenfilms te verlengen. Het is ook een antioxidant voor oliën en vetten. Het kan invloed op de vetstofwisseling van de lever hebben. Het kan vergroting van de lever veroorzaken en is in samenhang gebracht met voortplantingsproblemen, gedragsverandering en verandering van het aantal bloedcellen. Een onderzoek stelde vast dat een combinatie van vitaminen C en E beter werken als deze chemische middelen. Maar…….. dat is veel duurder. Het kan er ook zonder alleen is de houdbaarheid van de producten aanzienlijk korter. Voorzichtig met: Conserveringsmiddelen. Vooral BHA, BHT en ethoxyquin zijn veroorzakers van epileptische aanvallen
    en hier:
    http://www.somaby.com/ticked/enummers.htm

Er is nog meer te vinden hoor, maar het komt allemal op hetzelfde neer denk ik.

Hartelijk bedankt voor deze deskundige uitleg. Nu zit ik met een ander probleem. Die merken die Onnimmemansje opsomt waar dat geen E320 enzo inziten, daar heb ik nog nooit van gehoord hier in België. Welke van de volgende voeders is dan wel goed?
    Pavo
    Havens
    Mijten
    Aveve
    Don't dream your life, live your dream!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten