Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: NEE! hoe ja te krijgen

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

NEE! hoe ja te krijgen

Vandaag had ik dus een enorme rot playsessie met Timber.....
    Uit het land halen liep gesmeerd, ik hoef nooit 2 hectare af te struinen want ze kom altijd gewoon naar me toe dus dat was geen probleem.

Vervolgens lekker gepoetst, maar ik merkte toen al dat er iets niet helemaal in de haak was want ze probeerde steeds achteruit weg te lopen (stond los).....goed gewoon door gegaan en ze stond er toch wel van de genieten. Toen halster omdoen ging super hoofdje naar beneden neusje erdoor. Toen op naar de bak. In het weiland waar ik de laatste dagen speelde staan nu koeien en ik kan het wel een land achterop zoeken maar ik zag even geen puf voor die enorme tresholds die ik daar tegen zou komen dus dan maar in de bak. Timber los in de bak en ik liep op haar af, oren plat....nou pasje terug gegaan, weer proberen oren plat.....zo ging dat even door tot ik het zat was en maar door ben gelopen (ze moest immers ook weer terug naar het land als de playsessie op niks zou uitlopen). Friendly ging super, Timber is mega itchy dus alle kriebels vielen in goede aarde. Dus volgende game porcupine......weer nee, oren plat, schouder erin.....nog een keer gevraagd "NEE zei ik toch" was haar reactie......de aanhouder wint dus nog een keer proberen en toen was ik het zat........dat sajgo gedoe ik heb het haar weer gevraagd en voor ze zo sjago kon reageren heb ik haar bijgetikt met CS op haar schouder......weer NEE. Dus nog een keer en toen wat harder......Dat hielp wel (uiteraard elke keer weer gefriendlyed). Toen Yoyo. Echt op fase 1 begonnen......lekker gewoon blijven staan.....fase 234 snel werkte wel. Nog een keer.....weer lekker blijven staan dus weer fase 234 toepassen....

Na een tijdje wilde ik erop......NEE was het antwoord wederom.......ik kon niks fysieks oid vinden ze was gewoon even tegendraads vandaag (misschien ook wel omdat ik door de hitte vanaf maandag niks meer gedaan heb en ik dus weer mijn plek moet veroveren). Ik moest echt mijn JA afdwingen en daar hou ik dus niet van en kan ook nooit de bedoeling zijn, omdat we daar allebei geen lol aan beleven. Daarom heb ik gewoon een hele wrange bijsmaak aan mijn playsessie overgehouden.

Blijf dit moeilijk vinden hoor wanneer moet je bij een nee, beleefd blijven vragen en wanneer moet je op je strepen gaan staan om respect te krijgen zonder daarbij een giga schuldgevoel over te houden ?
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: NEE! hoe ja te krijgen

Misschien begrijp ik je verhaal verkeerd, maar probeer je nou een JA te krijgen bij de porcupine game, en vindt je het een probleem als Timber NEE zegt door haar oren naar achteren te doen?
    De porcupine game is een sterk dominantiespelletje (wie beweegt z'n voeten) en het is logisch dat je paard dat probeert terug te spelen. Ik weet niet precies hoe ver je bent met Parelli, maar als ik het goed heb, ben je ergens L1 of begin L2? Dan zou ik me hier helemaal niet druk om maken hoor, zeker niet als ze met die oren in de nek wél de gevraagde actie uitvoert!
    Pas als je echt een eind verder bent in het programma mag je verwachten dat je paard (meestal) zonder oppositie reflex uitvoert wat je van hem vraagt.
    Ik denk dan ook dat je helemaal geen schuldgevoel hoeft te hebben na deze sessie, dit is iets dat er gewoon bijhoort. Kennelijk is je paard er nog niet altijd van overtuigd dat jij de leider bent, en wordt je nog steeds (af en toe) uitgetest.
    Of wat ook kan: ze had er vandaag geen zin in, misschien wordt het wel te saai. In dat geval kan het helpen om meer variatie in je playsessies te brengen, bv. door obstakels te gebruiken en je paard zo echt een doel te geven met de games. (Yoyo door een poortje, porcupine over een balkje, enz.)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

mee eens, Marja. Een nee, bij de porcupinegame is een teken dat je paard de games terugspeelt. Niets om je zorgen over de maken.
    MAAR, als je paard ej duidelijk geen toestemming geeft om te benaderen en je loopt toch door, omdat je bou eenmaal in de planning had iets met haar te doen, dan vind ik dat een tkortkoming van savvy. Je ZAG immers dat je paard niet wilde dat je hem benaderde. Benaderen hoort een friendlygame te zijn, met approach en retreat indien nodig. Jij zei na 3 keer,he aansteller, en liep door.
    Dat je paard hier zei van, hey hallo, jij geen respect voor mij? ik ook niet voor jou! is denk ik een logische reactie, zeker voor een bitchie merrie, zoals jij haar omschrijft.

Dat ze dus slecht meewerkte bij de dominantiespelletjes zou dus heel goed een gevolg kunnen zijn, van jou gebrek aan respect voor haar priveruimte.

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Je ZAG immers dat je paard niet wilde dat je hem benaderde. Benaderen hoort een friendlygame te zijn, met approach en retreat indien nodig. Jij zei na 3 keer,he aansteller, en liep door.
    Dat je paard hier zei van, hey hallo, jij geen respect voor mij? ik ook niet voor jou! is denk ik een logische reactie, zeker voor een bitchie merrie, zoals jij haar omschrijft.

Dat ze dus slecht meewerkte bij de dominantiespelletjes zou dus heel goed een gevolg kunnen zijn, van jou gebrek aan respect voor haar priveruimte.
    Dat kan wel zo zijn....maar ik had echt het gevoel dat dit nog wel de hele dag kon duren en ik had echt zoiets van hoe krijg ik haar dan weer naar het land? Ik weet it takes the time it takes, maar daar had ik echt even geen zin in en ook geen tijd voor (weet ook dat dieren daar geen boodschap aan hebben en het is erg normal gedacht van mij) Maar om haar terug naar het land te kunnen zetten moest ik haar immers benaderen.....want dat was ik eerst van plan dus om haar terug te zetten. Maar toen ik eenmaal ging kriebelen was alles ook wel weer goed zoals ik al schreef. Want ze werd niet neidig bij het aanraken van mijn friendly game ze reageerde zelfs alsof ze mijn kriebels geweldig vond. En omdat dat wel goed ging ben ik verder gegaan, misschien had ik na mijn friendly moeten stoppen en haar terug moeten zetten, maar I am only human en heb dat dus niet gedaan
    In het land kon ik haar overigens wel keurig benaderen....wat heet ze benaderde mij zelfs keurig met oortjes erop.

Waar je zeker wel gelijk in hebt is dat Timber erg van het beleefd zijn is....die wordt al min of meer pissig als ik zonder toestemming naar de andere kant loop (wat me dus niet zovaak meer gebeurd). Maar ze heeft nog een rare trek....'s winters staan ze hier in de avond binnen en als ze dan op stal staat en je staat in de buurt van haar box staat ze ook met haar oren in haar nek naar je te schudden met haar hoofd....klinkt vreemd maar dan roept ze om aandacht, want zodra je haar dan aait gaat ze met haar oortjes naar voren staan genieten en is het hoofdgeschud ook over en als je wegloopt wordt ze alleen maar pissiger. Veel mensen zijn daarom bang van haar omdat het zo dreigend overkomt.....

@ Marja Timber heeft altijd wel de neiging om idd kwaad op de porcupine te reageren maar dat was de laatste tijd juist weer minder en daar was ik juist zo blij mee, misschien gewoon een kwestie van meer geduld hebben, mijn programma verder volgen en misschien wordt het wel weer tijd voor een lesje.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    May 2005

Naar aanleiding van de post van Sandra ben ik net weer even naar mijn paardjes gegaan....in het land weer benaderbaar, kwam op me afdraven en kon zelfs @liberty mee naar stal en toen in de bak los....Approach en retreat toestemming vragen om haar bubble in te mogen........werkte aardig dacht ik omdat ze op een gegeven moment in mijn retreat naar mij toe kwam lopen met oortjes erop.......dus ik stilstaan, maar madam loopt door om vervolgens haar staart aan mijn rug te gaan staan schuren (kan me voorstellen als mensen nu in de lach schieten) totaal respectloos.......
    Ik was even stomverbaasd tot ik mij realiseerde dat ik niet als schuurpaal gebruikt wilde worden dus even de leadrope op haar kont gemikt......waarop Timber hele kleine cirkels om mij heen gaat draaien.......Ik ben blijven staan want ik wilde mijn voeten niet bewegen en heb haar vervolgens mijn bubble uitgestuurd.........Parelli kan wel 100x zeggen dat het fijn is dat een paard bij je wil zijn, maar dat zal hij wel niet op deze manier bedoelen.
    Timber draait zich om en gaat me staan aanstaren, stapje mijn bubble in.......ik haar er weer uit sturen en zo is ons psychologische gevecht nog even doorgegaan, ik mocht alleen haar bubble in met toestemming, maar dat gold dus ook omgekeerd. Ik snap wel wat ze wilde hoor.......ze had nl. jeuk aan haar staart en onder haar buik door de dazen, maar consequentie voor het niet haar bubble in mogen zonder toestemming is dat ik haar niet kan kriebelen

Ik moest meteen weer denken aan een van mijn eerste Voest lessen, waarna ik na de join up het paard niet meer bij me uit de buurt kreeg. Gebrek aan leiderschap dus volgens mij en dat is mijn paardje aan het uittesten blijkbaar........

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

haha ik heb er helemaal bééld bij. Jullie waren echt even aan elkaar gewaagd, da's leuk spelen voor allebei. Timbers heeft humor! Als beloning heb je toch wel na afloop lekker gefriendlyd bij d'r staart?? Of zou dat nou juist niet goed zijn geweest?

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    haha ik heb er helemaal bééld bij. Jullie waren echt even aan elkaar gewaagd, da's leuk spelen voor allebei. Timbers heeft humor! Als beloning heb je toch wel na afloop lekker gefriendlyd bij d'r staart?? Of zou dat nou juist niet goed zijn geweest?
    Noem het maar humor
    Tja ik geloof dat ik dit psychologische gevecht eerst met haar aanmoet voordat ik een stapje verder kom.
    Ik had het jou al verteld lila dus ik zal het hier ook nog maar even vertellen. Tijdens mijn 2e sessie van vandaag ben ik gaan denken waar dit nou aan kon liggen , aan mijn savvy aan dominant paard....

Ik ben bij de geboorte van Timber geweest, en heb haar zowat opgevangen zeg maar.....daardoor hoorde ik natuurlijk meteen bij de kudde voor mij had ze geen enkele vrees. Ik had alleen een probleem, had mijn enkel gebroken en liep op krukken waardoor slimme Timber meteen doorhad dat ik fysiek de mindere was (niet atletisch en niet snel) dus toen was ze af en toe al aan het testen......tweede probleem is haar mams.....bij andere paarden de alpha (reserve alpha want er staat er een boven haar ), bij haar eigen kind een watje. Timber loopt haar ook nog regelmatig omver als ze jeuk heeft, gebruikt haar dus ook als schuurpaal Terwijl als een van de andere paarden hier maar aan zou denken ze al met hun leven spelen

Ik denk dat een jaartje opfok Timber misschien wel goed had gedaan, maar ze is van juli en om haar in november af te spenen was voor mij geen optie daarbij komt dat Essie al een keer een veulen heeft verloren en daar zo van slag van is geweest dat ik haar (k]/images/smilies/icon_redface.gif[/img]

En ja Lila toen ik haar bubble in mocht heb ik haar staart gekriebeld.......maar miss ongeduld (tja spiegeltje spiegeltje aan de wand, wat lijken we toch op elkaar ) vond wel dat ik rijkelijk laat doorhad wat haar bedoeling nou was.......

Haal het beeld nog even terug en ik voel me net zo'n cowboy gevecht uit zo'n oude western.......wie trekt het eerste zijn pistool (zie Timber al helemaal lopen in haar leren chaps met franjes en haar cowboy hoedje op )

Even naast alle zinvolle commentaar dat je al gehad hebt:

Misschien kun je de volgende keer als ze je niet in haar bubble wilt laten, haar naar jou bubble toehalen? Catch me game spelen?

(do the opposite of what everybody else is doing... Pat Parelli )

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten