Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 43

Topic: ruinen, op welke leeftijd het verstandigst?

Re: ruinen, op welke leeftijd het verstandigst?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Hihi nu jullie het er zo over hebebn schiet me spontaan iets te binnen. Bij een jonge merrie in de groei sluiten de groeischijven zich vervroegd als ze drachtig wordt (oiv van progestoron). Dat is dan dus meteen de oplossing voor het inrijprobleem. Wil je op je driejarige merrie rijden; zorg dan dat ze op haar tweede drachtig raakt en een veulen krijgt en je kan er daarna meteen opstappen .
    Foei Maaike! Straks breng je mensen nog op een idee.... Het is wel een ECHTE mensenoplossing voor een mensenprobleem he! Zouden er ook mensen zijn die om deze reden vroeg laten dekken?

By the way, een groot gedeelte van de groei stopt dan dus ook op dat moment, maar als je toch een dijk van een 'knol' verwacht maakt dat weer niets uit

Hihi nu jullie het er zo over hebebn schiet me spontaan iets te binnen. Bij een jonge merrie in de groei sluiten de groeischijven zich vervroegd als ze drachtig wordt (oiv van progestoron). Dat is dan dus meteen de oplossing voor het inrijprobleem. Wil je op je driejarige merrie rijden; zorg dan dat ze op haar tweede drachtig raakt en een veulen krijgt en je kan er daarna meteen opstappen .
    Ook hierover bestaat nog discussie volgens mij.

Veel fokkers lieten inderdaad hun merrie vroeg dekken als ze te groot dreigde te worden, maar tegenwoordig wordt beweerd dat die merries alsnog de hoogte in schieten als het veulen eenmaal is afgespeend.

Ook hiervan bewijs graag

Wij hadden een 'ongelukske' gehad met een hengst die uitgebroken was en 2 1-jarigen gedekt had. Nou, veearts erbij gescand, alles was weg. Ze begon negen maanden later plots wel erg dik te worden, afgetast, ja hoor veulen erin. Wat ik eigelijk wil zeggen is dat ze redelijk klein gebleven is (al ben ik moeilijk daarover te beoordelen ). Waarschijnlijk was ze dus idd nog wel wat gegroeid als het niet zo gegaan was. Maar het is toch een mooie merrie geworden hoor!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Ook hierover bestaat nog discussie volgens mij.
    Ook hiervan bewijs graag
    Nee deze is echt waar. Helemaal echt geleerd tijdens het vak Gedrag en Hormonen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    @Lila, blijkbaar heeft testosteron ook invloed op het sluiten van de groeischijven.. Vandaar dat ik mij afvraag of het ook op andere functies invloed zou hebben (behalve het hengsten worden).
    Dat zijn van die dingen die ik bedoel (als het waar is he). De uitstraling en hengstennek zal me worst wezen, het gaat me echt om de volledig gezonde ontwikkeling met OF zonder hormonen.
    dat het waar is weet ik wel zeker, want toen Vash te snel groeide heeft hij van de DA een flinke spuit testosteron gekregen om de groei te remmen. Het is me door de DA's ook verteld toen ik ging informeren over de gevolgen van castreren. Kijk, een opgroeiend vent kan zijn energie niet in alles tegelijk steken. Klinkt simpel en zo is het ook. De prioriteit van een hengst ligt op een ander vlak: imponeren en voortplanten. En idd die foto van Shaf een mooie nek zegt genoeg over de spieropbouw als je gaat rijden. Het is gewoon een geslachtshormoon, met die functie, no more no less.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik heb nog nooit verschil gezien tussen gecasteerde en ongecastreerde dieren, tenzij het langer doorgroeien van gecastreerden bedoeld wordt. Het verhaal dat het vast meer invloed zou hebben als alleen dat, doet mij denken aan de spontane aversie van de meeste mannen bij de gedachten aan het laten castreren van hun dier .

Als jij door hem vroeg te laten ruinen in zijn vertrouwde kudde kunt laten en hem dus niet hoeft af te zonderen omdat hij wellicht zou kunnen bevruchten, dan is de keus makkelijk lijkt me. Je kiest immers voor onvrijwillige castratie met behoud van sociaal contact of onvrijwillig isoleren met behoud van hormonen. Ik denk dat je hem met het eerste mentaal in ieder geval een groter plezier doet.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Als jij door hem vroeg te laten ruinen in zijn vertrouwde kudde kunt laten en hem dus niet hoeft af te zonderen omdat hij wellicht zou kunnen bevruchten, dan is de keus makkelijk lijkt me. Je kiest immers voor onvrijwillige castratie met behoud van sociaal contact of onvrijwillig isoleren met behoud van hormonen. Ik denk dat je hem met het eerste mentaal in ieder geval een groter plezier doet.
    Er zijn nog meer kanten hoor Jossie....

In 't wild (ja daar gaan we weer) is het heel normaal dat een jonge hengst uit zijn vertrouwde kudde gaat om zich aan te sluiten bij een 'boy band'. Ze leren daar ontiegelijk veel en zijn dus allesbehalve geisoleerd. Het hoort een beetje bij de ontwikkeling van een jonge hengst. Pas als je hem op volwassen leeftijd geen haremleven kan bieden (zoals, jaja, in het wild) is castreren een optie die een mens kan overwegen om het dier te behoeden voor isolement.

Het is dus zeker geen mindere keuze om hem in een hengstengroep te laten opgroeien.

Onze paarden leven niet meer in het wild. We doen ons best, maar je zult altijd afwegingen moeten maken.
    Ik heb nog steeds geen bewijs gezien dat castreren schadelijk zou zijn voor het paard?

Als je een jonge hengst hebt, heb je een aantal keuzes.
    1. in de opfok, die over het algemeen de natuurlijke situatie ook niet benadert omdat alleen dieren van dezelfde leeftijd bij elkaar staan.

2. alleen zetten vanwege het risico voor de merries

3. casteren en in de kudde laten opgroeien.

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Beste Marleen, we hebben het hier over Nederland en de omstandigheden hier in Nederland benaderen het wild bij lange na niet, ook niet als je dat heel erg probeert. Dat weet ik, jij en de rest van nadenkend Nederland. Dat een jonge hengst in het wild uit de kudde verhuist naar een kudde jonge hengsten was mij al langer bekend, net zoals dat deze hengsten weinig kans hebben om zich voort te planten aangezien iedere hengst een kudde wenst en de kudde voornamelijk uit merries bestaat. Er zijn simpelweg te weinig merries om al deze jongelingen te bedienen.

In Nederland heeft men de opfok, waar jonge dieren in een kudde met dieren van dezelfde leeftijd opgroeien. Echter de hengsten die daar worden ondergebracht, worden alsnog geruind als zij weer uit het wild komen. Simpel gesteld: uitstel van executie dus. Tenzij men hier tot de conclusie komt dat ook hengsten best te hanteren zijn, mits ze gescheiden van merries gehouden worden. Of samen met merries, ieder gestald in eigen boxen. Als je dus kiest om je paard hegst te houden, ben je wat mij betreft moreel verplicht om hem samen met andere hengsten te houden (een eigen "boy band" maken dus). Jammer genoeg is dit in Nederland schijnbaar niet te doen.

Waarom zou issiem (in dit geval) hem naar een voor hem vreemde plek moeten brengen, in een vreemde "boy band" laten settelen met alle stress die daarbij komt kijken? Slechts omdat hij dan een aantal jaren later geruind kan worden? Omdat hij daar zoveel kan leren? Of omdat jij castreren per definitie zielig vind?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

De optie die Marleen aandraagt is inderdaad iets wat je zou kunnen doen, maar ook slecht realiseerbaar, voor ons in ieder geval. Stel dat we 'm hengst zouden willen laten is het een goeie keus, en zou ik er ook alles aan doen om dat te kunnen organiseren.

Maar dat blijft hij niet en aangezien we aan huis een kudde hebben zie ik geen voordelen (ook niet voor hem) om m bij een vreemde hengstenkudde te plaatsen. Ik denk dat het meer stress oplevert dan dat het goed doet. En aangezien hij niet beter weet, en hij hier zijn maatjes heeft verwacht ik dat hij daar niets aan tekort komt.

Wat ik me afvroeg was wat de lichamelijke gevolgen kunnen zijn, als het alleen de groei hoogte/breedte dan overleven we het wel.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Wat ik me afvroeg was wat de lichamelijke gevolgen kunnen zijn, als het alleen de groei hoogte/breedte dan overleven we het wel.
    Weet ik . Volgens mij zijn de lichamelijke gevolgen alleen dat hij niet een typisch hengstenuiterlijk (dus die hals en glans) zal krijgen, maar wellicht iets groter zal groeien als ruin. Tenminste, dat is wat ik kan zeggen op basis van mijn ervaring met hengsten/ruinen en andere diersoorten die "geholpen" worden.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

In 't wild (ja daar gaan we weer) is het heel normaal dat een jonge hengst uit zijn vertrouwde kudde gaat om zich aan te sluiten bij een 'boy band'. Ze leren daar ontiegelijk veel en zijn dus allesbehalve geisoleerd. Het hoort een beetje bij de ontwikkeling van een jonge hengst. Pas als je hem op volwassen leeftijd geen haremleven kan bieden (zoals, jaja, in het wild) is castreren een optie die een mens kan overwegen om het dier te behoeden voor isolement.

Het is dus zeker geen mindere keuze om hem in een hengstengroep te laten opgroeien.
    Tuurlijk, dat kan zeker ook! Ook dan heeft hij een sociaal leven, en lijkt een natuurlijker manier. Maar dan wordt hij 3 jaar en gaat uit die sociale groep weg (in Nederland dan...)> Op Texel bij de eaglesranch lopen de dekhengsten buiten het seizoen samen in het land. Allemaal van één eigenaar die dat (gelukkig) aandurft. Maar de meeste mensen hebben één hengst. Als dat geen potentiele foktopper is dan "veroordeel" je het dier tot een vrij eenzaam bestaan. Dat heb je in het wild ook wel, maar daar kunnen ze op zoek naar lotgenoten of een kudde en de competitie aangaan met de hengst uit die kudde. Thuis vanuit een box of een hoog omheinde paddock gaat dat niet. Castreren is dan toch een diervriendelijke oplossing. Al k]/images/smilies/icon_wink.gif[/img] , maar dan meer speels. Zijn "ding" hangt er dan niet eens uit ).

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Volgens mij ben je gewoon tegen castreren en probeer je mensen op deze manier een schuldgevoel aan te praten.
    Kom maar op met bewijs dat het schadelijk zou zijn voor het paard om op jonge leeftijd te castreren.
    Ik had hier een reactie op wendytje gegeven, maar heb deze verwijderd en eerst persoonlijk aan haar gestuurd.

Los van de 'misverstanden' die over mijn aandeel in dit topic zijn ontstaan, was en is dit nog steeds mijn vraag, net als die van Isla.

Is er iemand die hier echt verstand van heeft en uitsluitsel hierover geven kan. Het is natuurlijk altijd fijn om de persoonlijke mening van anderen te horen, maar dat blijven uiteindelijk persoonlijke meningen niet? En die hebben de eigenschap zo gekleurd te zijn als de mensen zelf

Zo, en nu afkoelen.....

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Is er iemand die hier echt verstand van heeft en uitsluitsel hierover geven kan. Het is natuurlijk altijd fijn om de persoonlijke mening van anderen te horen, maar dat blijven uiteindelijk persoonlijke meningen niet? En die hebben de eigenschap zo gekleurd te zijn als de mensen zelf

Zo, en nu afkoelen.....
    Dan stel je je vraag toch gewoon aan de dierenarts!? Heb ik ook gedaan. En ook dan zal dat zijn persoonlijke mening zijn op basis van zijn kennis en zijn ervaring. Als je je vraag op dit forum stelt, dan vertellen wij inderdaad onze persoonlijke ervaringen. Voor zover ik weet zitten hier geen experts, alleen maar mensen die het goed bedoelen en hun ervaring willen delen! Doe er iets mee of doe er niets mee.
    Sommige mensen vinden het prettig om die ervaringen te horen van mensen die al eerder voor zo'n beslissing hebben gestaan. Daarom heeft de TS dit topic ook geopend neem ik aan .

Bladwijzers

Forum Rechten