Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: rotvliegen

rotvliegen

Hoi, even een vraagje,

Nou heb ik eindelijk mijn paard lekker in de tuin, wat super genieten is. Hij heeft een schuilstal, weide, paddock etc. Dus naar mijn mening een heerlijke plek voor mijn paarden. Nu ligt er achter de stal een natuurlijke poel. Ik denk dat we hierdoor meer last van dazen hebben. Hebben jullie hier meer verstand van, kan er nl niet veel over vinden op het internet. Theo en Robbie zitten af en toe onder dir rot beesten, en ik kan niet te lang bij hen in de buurt zijn omdat ze mij dan ook aanvallen, waar ik weer een allergische reaktie op krijg. Ik heb al anti dazen spray gebruikt maar dit helpt maar een beetje. Vooral met dit warme weer lijken er meer te zijn en kan ik niet eens even lekker met mijn paardjes aan de slag. Theo schrikt zich nl iedere keer kapot van mijn wilde gezwaai met armen en benen en vluchtgedrag, hij staat dan echt naar me te kijken zo van "mens wat doe jij nou, wat is er eng, moet ik meerennen"

Nu zit ik te denken aan een vliegendeken, en dat terwijl ik dacht eindelijk de dekens nooit meer te hoeven gebruiken. Wat denken jullie hierover, wat zou een paard vervelender vinden, een deken op of die rot vliegen
    En misschien hebben jullie nog anti daas tips.

Het is wel super balen dat die kleine rot beesten je plezier zo kunnen verzieken.....

Gr. Marjolein

EDIT sandra: hoofdletters uit de titel verwijderd (zie Sticky)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: ROT VLIEGEN

Voor zover ik weet hebben water en dazen niets met elkaar te maken. Water en muggen wel. Het scheelt als jij zelf lichte kleren aantrekt, en wellicht ook beter een lange broek en desnoods een shirtje met lange mouwen, dat is beter dan alles bloot. Zo wordt je in elk geval minder snel gestoken.

Als ik wat met Atli wil gaan doen, doe ik hem ook een vliegendeken om een zo'n vliegennetje aan zijn halster/hoofdstel. Anders is het geen doen; is hij telkens afgeleid door die rotdazen. In de wei laat ik hem wel zonder iets staan, daar vindt hij het niet zo erg een een deken of vliegennetje houdt hij toch niet om... Maar ik zie bij ons in de buurt ook veel paarden met een vliegendeken in de wei staan. Als je paard de deken heel laat, en hij laat merken dat hij het wel heel erg vervelend vindt al die vliegbeesten om zich heen, dan zou ik hem lekker een vliegendeken omdoen hoor.

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Ik heb Silke onder de Boett-deken staan en Lieke zonder.
    Silke, met deken, vind het minder erg om lekker buiten te zijn, Lieke staat veel binnnen, of even in vliegende galop een paar happen gras en dan weer in vliegende galop naar binnen. Waar ze vervolgens gaat staan hinniken naar Silke dat die ook binnen moet komen.

Als ze er geen hekel aan hebben zou ik ook een deken op doen, kunnen ze rustiger grazen en Parellien.
    En zelf inderdaad kleding die zoveel mogelijk bedekt.
    Maar het is inderdaad om gek van te worden.
    Prendre la vie comme elle vient!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

'k Kan je helaas niet blij maken Marjolein, tegen dazen is nauwelijks iets te doen.
    't Zijn (net als bij muggen) de vrouwtjes die bijten. Ze hebben eiwit nodig om eieren te kunnen leggen. Dazenlarven leven in de grond en later in water. Eén keer per jaar, vroeg in de zomer, komen al die ellendige larven in enkele weken tijd uit en dan blijft het soms wel tot september feest.
    Een beetje daas kan zelfs door een spijkerbroek heen bijten dus een vliegendeken helpt gedeeltelijk.
    Dazen hebben goede ogen. Het is niet geheel duidelijk of ze nu wel of niet kunnen ruiken. Naar mijn idee helpt, naast hun zicht, ook het waarnemen van de warmte die hun prooi uitstraalt ze bij de 'jacht'. Dieren die meer warmte uitstralen aan het huidoppervlak worden volgens mij sneller gebeten (maar da's dus mijn ervaring he, 'k weet niet of dat ooit echt onderzocht is).
    Een vliegendeken kan (zeker een witte of iets reflecterende deken op een fries) helpen de oppervlaktetemperatuur van het dier iets lager te houden (sowieso prettig voor het paard). Op een gladde deken heeft een daas volgens mij iets minder makkelijk grip dan op een ruw, canvas-achtig oppervlak. Een deken moet uiteraard goed aansluiten zodat de krengen er niet onder/in kunnen komen, maar hij moet ook door de minste beweging gaan bewegen (als je paard met z'n schouder trilt moet de deken meebewegen, anders werkt hij het natuurlijke reflex van het paard tegen).
    Wat betreft spray zijn de meningen en ervaringen verdeeld. Sommigen zijn ervan overtuigd dat dazen geen geur waarnemen en dat spray dus zinloos is. Ik gebruik nu zelf een brouwseltje met diverse kruiden en essentiële oliën erin dat een beetje lijkt te helpen. 's Morgens brengen een vriendin en ik onze paarden naar de wei en op beide paarden landen de dazen wel even, maar ze vertrekken zonder te bijten. Ik gebruik dus m'n thuisbrouwsel, zij gebruikt Atex daasspray. Als we de paarden 's avonds ophalen zijn beide middeltjes uitgewerkt.
    Dazen wachten in bomen en struiken tot er een prooi langs komt en storten zich daar dan met z'n allen op. Er zijn dazensoorten die enigszins honkvast zijn waardoor je ze kunt ontvluchten door snel langs hun stekje te gaan. Wij hebben echter vaak last van de regendaas, en die houdt vast tot je 'm (haar dus eigenlijk) doodslaat of tot 'ie genoeg bloed heeft gezogen een gaat dus niet terug naar z'n boom als jij of de staart van je paard 'm wegjaagt.
    Verder heb ik zelf nog de indruk dat dazen een voorkeur hebben voor bepaalde bomen. Ze zitten naar mijn idee vaak in eiken en minder in kastanjes en walnootbomen. (staart-en maneneczeem vliegjes schijnen ook een voorkeur te hebben voor eiken). Als je toch nog van plan was wat bomen in de wei te planten en als je zeker weet dat je hier nog wel 10 jaar woont zou ik, zo ver mogelijk van de poel, een walnoot (laten) planten. Heb je zelf ook nog wat aan. Je moet 'm wel beschermen, want paarden lusten die boom graag dus zorg dat ze 'm hooguit wat kunnen snoeien zonder dat ze bij de bast van de stam kunnen komen of er zoveel van kunnen vreten dat de hele boom doodgaat.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

ALs je erbij gebaat bent ,zou ik zeker een deken omdoen!

Gelukkig heb ik er hier niet heel veel last van ,wel als ik uit rijden ga, naar 1 kant, daar zitten ze wel. Volgend jaar zullen wij dus ook wel de klos zijn.

Het is het lekkerst als ze in de wind kunnen staan ,dus ver van het hek enzo. Met veel wind heb je minder dazen.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik weet niet hoe je stallen enzo zijn maar ik doe de paarden rond 20.00 uur naar de grote wei en 's ochtends rond 8.00 uur gaan ze graag naar stal, ze hebben daar ook een weitje maar ze verkiezen de stal om te schuilen tegen de dazen
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MarjoleinBult
    Theo en Robbie zitten af en toe onder dir rot beesten, en ik kan niet te lang bij hen in de buurt zijn omdat ze mij dan ook aanvallen, waar ik weer een allergische reaktie op krijg. Ik heb al anti dazen spray gebruikt maar dit helpt maar een beetje. Vooral met dit warme weer lijken er meer te zijn en kan ik niet eens even lekker met mijn paardjes aan de slag. Theo schrikt zich nl iedere keer kapot van mijn wilde gezwaai met armen en benen en vluchtgedrag, hij staat dan echt naar me te kijken zo van "mens wat doe jij nou, wat is er eng, moet ik meerennen"

Nu zit ik te denken aan een vliegendeken, en dat terwijl ik dacht eindelijk de dekens nooit meer te hoeven gebruiken.
    Als je je paarden een vliegendeken opdoet, hebben zij er geen last meer van maar.....jij nog wel. En zij van je gezwaai . Je probleem is dan dus maar deels opgelost. Zorg ervoor dat je alles goed bedekt houdt, katoenen shirt met lange mouw, katoenen handschoentjes, petje op en boerenzakdoek om je nek (katoen). Alleen je gezicht is dan nog een plek waar ze kunnen "landen", en daar zou je een stukje vitrage voor kunnen doen. Ziet er allemaal niet echt charmant uit, maar is redelijk koel (ikn de woestijn lopen ze tenslotte ook helemaal bedekt....) en je kan je gang gaan bij de knollies! Een vriendin's paard werd ook gék van de horzels, die wilde het liefst weer naar binnen, heeft nu een compleet vliegendek op en komt daar volledig van tot rust, ze blijft ook droog (het is dus niet heel warm voor d'r) zelf onder de singels.
    Blijft lastig en dé vliegen/dazen/horzelspray heb ik nog niet ontdekt helaas. Kost handenvol geld en helpt eigenlijk niets. Kon je maar proefverpakkingen kopen, dan testte ik ze állemaal !

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Wij hebben er hier aan de kust iets minder last van, maar ik heb wel een tip voor je eigen allergische reacties wanneer je gestoken bent :

Ken je die gel van Traumeel (van Heel) ? Dat is echt superspul ! Ik ben zelf zo allergisch dat ik soms niet eens mijn arm meer op kan tillen als ik gestoken ben, maar nu ik die traumeelgel heb, maak ik me er niet eens meer druk over. 1 of 2 keer smeren na een beet en je hebt geen last meer ! Kun je ook heel goed bij je paard gebruiken ! Ik hoop dat het bij jou ook helpt !

Re: rotvliegen

Hoi Hoi,

Bedankt voor jullie reakties en tips. Die creme ken ik helaas nog niet, waar kan ik die kopen?

Ik heb net een middel besteld waar hele goede resultaten mee blijken te behalen. Die ga ik nog proberen en mocht het werken dan laat ik het hier nog even weten. Werkt het niet dan gaan we een deken uitzoeken.

Gr. Marjolein

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Je kunt Traumeelgel o.a. bij de paardendrogist kopen, maar vraag het ook eens bij je plaatselijke ruitersportshop ! Waarschijnlijk kan de apotheek het ook voor je bestellen. Je hebt van Traumeel ook tabletten, druppels en creme.
    Je kunt Traumeel haast overal voor gebruiken ! Brandwonden, schaafwonden, verstuikingen, kneuzingen noem maar op ! Bij ons op stal heeft iedereen wel een fles staan ! (we hebben geen aandelen !)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Ik geef mijn paarden 2 x per dag een modderbad als natuurlijk anti vliegen/dazenmiddel.
    In de wei is een zandgedeelte, dit spuit ik flink nat. Ook de paarden spuit ik goed nat en daarna gaan ze heerlijk in de modder liggen rollen. Dan krijgen ze een dikke modderlaag op zich en daardoor weinig last van vliegen/dazen.
    Dazen schijnen inderdaad niks te kunnen ruiken maar naar mijn idee werkt dazenspray omdat ze het proeven. Je ziet ze vaak landen en dan snel weer wegvliegen. Lijkt mij dan dat het de smaak is ofzo.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannier
    Dieren die meer warmte uitstralen aan het huidoppervlak worden volgens mij sneller gebeten (maar da's dus mijn ervaring he, 'k weet niet of dat ooit echt onderzocht is).
    He ja! Nu je het zegt! Gipsy wordt altijd veel meer gebeten dan de anderen en hij voelt veel warmer aan.

Ik heb het gevoel dat dazen wel ruiken. Ik gebruik Atex daasspray en die werkt heel goed! (wel maar een uurtje ofzo ) De vorige keer kwamen er allemaal dazen aan gevlogen en op een meter bleven ze even hangen en vlogen ze direct weer weg Er zat geen 1daas op hem en voordat ik de spray gespoten had zaten er wel 10 op. Nouja misschien was het toeval

Hoi Jolijn,

Die spray werkt inderdaad naar mijn mening ook wel hoor....alleen niet voor lang helaas. Ik krijg snel de uit te proberen produkten en zal het jullie laten weten.

Dat modderbad is ook een goed idee, werkt meteen tegen de hitte....maar vraag me af hoe ik mijn paarden zover krijg om te baddeeren,,,,Robbie is echt "chicken"wat betreft sprayen en poedelen...... Hoop friendely toepassen maar dan is de zomer misschien alweer voorbij.....

Gr. Marjolein

als je je paard wil laten rollen: spuit het paard kletternat, niet droogtrekken met een zweetmes maar kleddernat in het zand zetten, 99% kans dat ie gaat rollen, bij gebrek aan zand gaan ze ook in zwarte grond rollen, dat is wel minder

Haha, niet als je een fries hebt die nu erg bruin is door het zonnetje.

Maar zal het eens proberen, zo'n modderbad.

Gr. Marjolein

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten