Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: [L1] in paniek door het poortje 'denderen' toestaan ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

[L1] in paniek door het poortje 'denderen' toestaan ?

Hi allemaal,

Hier een vraag vanuit een situatie waarin ik me vanmorgen bevond.

Mijn twee meiden staan in de wei en vanuit het ene moment op het andere worden ze aangevallen door hordes Dazen.
    Totaal in paniek....rennen door de wei, bokken, zelfs steigeren.
    Ik ren en haal m'n halsters en touw, halsters op, wat al moeilijk ging omdat ze werden belaagd door dazen.
    Ik moet dus door een relatief smal poortje om de wei uit te komen en beide dames (na elkaar natuurlijk) nemen, nog steeds in paniek, een gigasprong om door dat poortje te komen en al bokkend naar stal...ik ren/hang er naast.
    Staat de ene dame op stal te hijgen/shaken dan kan ik de ander paniek-miep halen die het zelfs presteert om al steigerend door het poortje te springen.

Dit dus echt in blinde paniek ! Normaal lopen ze braaf door het poortje.

Mijn vraag nu: in zo'n paniek-situatie, mag ik dan verwachten dat ze toch rustig door het poortje heen lopen ? En zo niet, op de Parelli-manier [L1] steeds terugzetten totdat ze het wel rustig doen ?

Van de ene kant denk ik; potjedikkie dit is toch een noodsituatie, laat maar en zsm naar stal zien te komen.
    Echter, van de andere kant denk ik; juist in zo'n noodsituatie moet ik van elkaar op aan kunnen en moeten ze geen fratsen uithalen, des te sneller en veiliger staan ze op stal.

Ik weet het niet.....moet wel een beslissing nemen want helaas komt dit soor situaties best vaak voor gezien de warmte en die vieze dazen die dan aanvallen.

Wat zouden jullie doen ?

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: [L1] in paniek door het poortje 'denderen' toestaan ?

mmmm moeilijk, ik worstel er zelf ook mee want Kabriche is ook helemaal panisch van dazen, ze wordt dan ook helemaal RB.

Ik denk toch dat je moet proberen om ze weer LB te krijgen hoe moeilijk ook! Ik merk dat oefenen echt werkt, maar helemaal LB krijg ik haar ook niet, want die dazen blijven

Dus ik hoop dat andere betere tips hebben....
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Is het geen optie om in een dergelijke panieksituatie het poortje van de wei open te zetten zodat de paarden zelf hun weg eruit en naar de stal kunnen vinden, zonder dat jij daarbij het risico loopt ondersteboven gelopen te worden, omdat je dan gewoon ergens opzij kunt gaan staan?

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Is het geen optie om in een dergelijke panieksituatie het poortje van de wei open te zetten zodat de paarden zelf hun weg eruit en naar de stal kunnen vinden, zonder dat jij daarbij het risico loopt ondersteboven gelopen te worden, omdat je dan gewoon ergens opzij kunt gaan staan?
    helaas...niet mogelijk..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als dat niet kan, dan zou ik toch van mijn paard eisen dat hij mij niet omver loopt/meesleurt en daarvoor de fases en technieken gebruiken die nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen. Dat betekent dan waarschijnlijk dat je flink veel druk zult moeten gebruiken, maar dat is altijd nog beter dan onder de voet gelopen te worden. Jij bent en blijft tenslotte de leider, ook in een panieksituatie. En de leider loop je niet onder de voet, doe je dat toch, dan kun je een rotschop krijgen. Zo gaat dat in de kudde ook...

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Uit het verhaal lijk ik te kunnen opmaken dat het om een smal poortje gaat. Klopt dat?
    Is het dan niet handiger om je paard er doorhen te squeezen, zodat jullie er niet allebei tegelijk doorhoeven en ze jou ook niet ondersteboven kunnen lopen.

Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Uit het verhaal lijk ik te kunnen opmaken dat het om een smal poortje gaat. Klopt dat?
    Is het dan niet handiger om je paard er doorhen te squeezen, zodat jullie er niet allebei tegelijk doorhoeven en ze jou ook niet ondersteboven kunnen lopen.
    het is een poortje van ruim een meter breed en we gaan er niet tegelijk doorheen, ik eerst en achter mij aan een leadrope de merrie.
    Altijd relaxed....behalve dan tijdens een dazen-attack...dan zit ze in m'n nek.
    Ik achteruit lopen en haar steeds terugzetten wanneer ze te 'enthousiast' is, lukt niet, word ze al gekker, slaan en bijten naar de dazen, op de plaats bokken, omhoog komen, gewoon zielig.

Aangemeld
    Jun 2006

[quote="Marja"]Als dat niet kan, dan zou ik toch van mijn paard eisen dat hij mij niet omver loopt/meesleurt en daarvoor de fases en technieken gebruiken die nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen. Dat betekent dan waarschijnlijk dat je f]

nou, dat gaat dan een klus worden, maar ik denk wel dat je gelijk hebt...
    Het rottige is dat ze echt heel gevoelig is en goed luistert, alleen tijdens een dazen-aanval is ze echt buiten zinnen..
    Ze zit ook compleet onder de dazen-bulten die gaan ontsteken, toevallig nu ook een bij d'r mond, zie foto. T'is ook niet gek dat ze paniekerig doet...

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

en achteruit door het poortje laten lopen? Of als dat met zo'n bom tussen de dazen wel erg moeilijk wordt, eerst voor het poortje, sideways / achteruit laten doen, totdat ze iets minder RB is?

Ik begrijp dat het eigelijk niet veel met het poortje te maken heeft, of dendert ze daar ook doorheen als er totaal geen dazen zijn?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Jeetje!, ik wist niet dat er zulke rotdazen in Nederland zitten!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik voel helemaal met je mee. Mijn voet is nog een beetje blauw van een gelijkaardige situatie. Terwijl we door de verschillende weiden liepen werd ze ook aangevallen en negeerde ze me helemaal en ging op mijn voet staan om naar een daas te bijten en mij als krabpaal te gebruiken terwijl ze anders genoeg respect heeft voor mijn ruimte. Ik heb ze dan met zo een superzwaai (zodat het slot op haar neus tikte) even op haar plaats gezet en ze is me verder zonder opdringerig te zijn gevolgd, terwijl de dazen ook nog volgden. Ik zou niet weten of het eerlijk is of niet ten opzichte van haar en of het de juiste savvy is maar op dat moment had ze het nodig om onmiddellijk ter orde geroepen te worden en dat zou niet gegaan zijn met mijn wijzend vingertje om achteruit te stappen.
    In een zelfde situatie zou ik ze nu al eens ter orde geroepen hebben voordat je het poortje door moest.
    keep it fun!

Weet je wat ik zat te denken..? Wat zou jij nou zelf doen als je achternagezeten werd door bv een horde stekende wespen? Blijf je dan ook lief, beleefd en aardig?? Vast niet!!

Deze opmerking is niet als kritiek bedoelt hoor want ik snap best dat je het nodig vindt om een paard in moeilijke situaties te 'beheersen'.. maar... gaat onze beheersdwang hier niet nét een streepje te ver?

Maak gewoon dat hek wat breder ( is sowieso verstandiger, 1m is maar erg krap) en denk na of je zelf in een zwerm wespen zou gaan 'squeezen' of yo-yo-en.. ik denk 't wel niet!!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Kan je niet gewoon een stel dazendekens kopen? Dan raken je paarden niet meer in paniek, en kan jij normaal het poortje met ze door. Staan ze ook heel wat relaxter in de wei.
    Ik zou er ook niet voor kiezen om op zo'n moment te gaan squeezen of zo. Lijkt me dat je zelf reeël gevaar loopt, en je weet wat Pat zegt: "safety first"

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Maar hoe zou je dan door het poortje kunnen komen? Als je squeezed wordt je zelf tenminste niet omver gelopen. (hoewel ik dat nog nooit met een paniekerig paard heb geprobeerd...)
    Ik ben wel benieuwd wat voor oplossingen hiervoor zijn want ik kan me de situatie heel goed voorstellen.

Aangemeld
    Jun 2006

tjee, wat een super reacties allemaal....

@hanneke1980: het heeft volgens mij ook niet zo veel met het poortje te maken. Al zou ze door een poort van 4 meter moeten, dan 'ontploft' ze nog... ze is gewoon panisch. Zijn er geen dazen dan gaat ze super relaxed door het poortje heen, achterwaarts of voorwaarts, maakt niet uit.

@alaykam: ik ga ze inderdaad es proberen alvorens we gaan lopen door het poortje ze tot de orde te krijgen. Hoe rustiger zij blijft, hoe minder ze zweet en hoe minder last van de dazen. In theorie dan.....

@marianne: ik probeer m'n paarden niet te 'beheersen' vandaar ook mijn twijfel over deze situatie. Ook door een poort van 4 meter zou ze doordenderen. Jij brengt precies onder woorden waar mijn twijfel zit.
    Maar zou e.e.a. ook niet met vertrouwen te maken kunnen hebben ? Mijn keuze om rustig door de poort naar stal te gaan is het beste voor haar omdat ze dan minder zweet en minder last van dazen heeft, ik heb het beste met haar voor..zou ze daar niet op kunnen vertrouwen ? Of bla-bla ik nou in de ruimte ?

@trea: dazendekens helpen niet, dan gaan ze of allemaal op de onbedekte plekken zitten. Ik zet ze 'savonds rond 22.00 uur buiten en 'smorgens om 09.00 uur weer buiten om zo de dazen te ontlopen. Maarrrrr...soms is het al vroeg warm..om 09.00 uur al...
    Dazendekens, sprays, appelazijn, knof, noem maar op, ik heb 't geprobeerd..
    Daarbij gaat in zo'n situatie m.n. Ginny met deken en al op de loop, gevaarlijk gewoon.

to all:

moeilijke situatie....het gaat niet eens echt om het poortje, maar in het algemeen..tijdens een panieksituatie; moet je paard luisteren om 't op die manier zo snel mogelijk in veiligheid te kunnen brengen en zelf ook veilig te blijven ? Of gooi je PP even overboord en probeert een op dat moment toch 'wild en angstig' paard zo goed en snel mogelijk in veiligheid te brengen, waarbij je toestaat dat het paard zich ook uit (in mijn geval bokt/slaat/zelfs steigert). ???

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten