Hi allemaal,
Hier een vraag vanuit een situatie waarin ik me vanmorgen bevond.
Mijn twee meiden staan in de wei en vanuit het ene moment op het andere worden ze aangevallen door hordes Dazen.
Totaal in paniek....rennen door de wei, bokken, zelfs steigeren.
Ik ren en haal m'n halsters en touw, halsters op, wat al moeilijk ging omdat ze werden belaagd door dazen.
Ik moet dus door een relatief smal poortje om de wei uit te komen en beide dames (na elkaar natuurlijk) nemen, nog steeds in paniek, een gigasprong om door dat poortje te komen en al bokkend naar stal...ik ren/hang er naast.
Staat de ene dame op stal te hijgen/shaken dan kan ik de ander paniek-miep halen die het zelfs presteert om al steigerend door het poortje te springen.
Dit dus echt in blinde paniek ! Normaal lopen ze braaf door het poortje.
Mijn vraag nu: in zo'n paniek-situatie, mag ik dan verwachten dat ze toch rustig door het poortje heen lopen ? En zo niet, op de Parelli-manier [L1] steeds terugzetten totdat ze het wel rustig doen ?
Van de ene kant denk ik; potjedikkie dit is toch een noodsituatie, laat maar en zsm naar stal zien te komen.
Echter, van de andere kant denk ik; juist in zo'n noodsituatie moet ik van elkaar op aan kunnen en moeten ze geen fratsen uithalen, des te sneller en veiliger staan ze op stal.
Ik weet het niet.....moet wel een beslissing nemen want helaas komt dit soor situaties best vaak voor gezien de warmte en die vieze dazen die dan aanvallen.
Wat zouden jullie doen ?
Bladwijzers