Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Wat kan je doen met een jaarling

  1. #1

    Wat kan je doen met een jaarling

    Wat kan je allemaal al doen met een jaarling. Ik snap dat dat alleen grondwerk is, maar omdat ik bang ben hem te overvragen. Ik ga zo mogelijk dagelijks bij hem kijken (hij staat op het land).
    Af en toe neem ik hem mee de weg op, krijgt hij een borstelbeurtje en ik speel met hem in de wei.
    Maar in hoeverre is het slim om echt met hem te gaan werken (lees spelen volgens Pat P ) ? Houdt hij vast wat hij nu leert?
    Let's pretend we're just 2 people and you're not better than me

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Wat kan je doen met een jaarling

    Hoe jonger je paard is, hoe beter hij onthoud wat hij nu leert. Dat slaat dus niet alleen op de positieve dingen of kunstjes of wat je hem dan ook leert, maar ook op alle negatieve ervaringen.
    Dus ja, hij zal onthouden wat hij nu leert en hopelijk voor jou zijn dat vooral goede ervaringen

    Voor een jong paard kan een oefening zowel fysiek als mentaal te zwaar zijn. Fysiek te zwaar is bijvoorbeeld kleine rondjes lopen, veel zijwaarts gaan e.d. en mentaal te zwaar kan bijvoorbeeld een wandeling zijn met veel 'enge objecten', of een oefening 20 keer herhalen tot hij eindelijk eens goed gaat.

    Wees voorzichtig met je jonge paardje, probeer de momenten dat je hem daadwerkelijk iets wil LEREN, kort te houden en goed voor te bereiden zodat je meer kans hebt op een succesvolle oefening. Ga bijvoorbeeld geen hoefjes-optillen oefenen, wanneer het stikt van de vliegen en je paard hierdoor amper stil kan staan.

    Ik denk dat je hardstikke goed bezig bent zoals je het nu beschrijft: beetje wandelen, poetsen en af en toe wat spelen. Wat wil je nog meer? Alle undemanding tijd die je nu met hem doorbrengt (niet oefenen, gewoon gezellig samen zijn) zorgt voor een sterkere band tussen jullie!

    Het mooiste zou zijn als JIJ tussendoor wat kunt oefenen met een ouder paard, om je lichaamstaal en vaardigheden te verbeteren, zonder je jonge, onbedorven paardje te vermoeien.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    jiske
    Guest

    Re: Wat kan je doen met een jaarling

    Niet meer doen dan dat je nu doet. Overal aanraken, poetsen, hoefjes optillen, aangebonden kunnen staan, de trailer eens op en af, meer niet.
    Peuters en kleuters horen gewoon in de wei tussen soortgenoten, al dat gepruts in mensenhanden op jonge leeftijd is in mijn ogen helemaal niet goed. Als ze drie zijn is het oud genoeg om dingen aan te leren en te oefenen. Mentaal en fysiek zijn ze dan sterker en evenwichtiger over het algemeen. Dus de weg op gaan heeft imo nog helemaal geen zin.

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Wat kan je doen met een jaarling

    Sluit me aan bij de voorgangers. Alle dagen even heen om te kijken of alles in orde is op zich prima als niemand anders dat doet, anders kan je dat gerust een keer een paar daagjes overslaan. Gewoon lekker paard laten zijn, genieten van het uitzicht aan de rand van het weiland, en hoogstens 1 á 2 x per week wat oefenen. Voetjes geven, gewoon vooruit meelopen aan het halster, game 1 t/m 3. Die zijn de basis voor de andere games. Game 1 en 2 kan vaak, bij game 3 gaan ze de voorhand of achterhand wijken, en dat moet je niet te vaak/te lang doen. Die korte bochtjes is niet goed voor de benen. Ze hebben een goed geheugen hiervoor en je hoeft niet bang te zijn dat als een paar weekjes niet oefent dat ie het dan vergeet. Vaak gaat het daarna juist béter . Voornaamste opdracht in de eerste 3 jaar: veel natuurlijke beweging zomer én winter, goede bodem, goed voedsel en speelkameraadjes (en een lieve "baas" die af en toe leuke dingen komt doen ).

  5. #5

    Re: Wat kan je doen met een jaarling

    Hoi ik ben pony lover ik wil graag een appaloosa jaarling kopen maar mijn moeder zecht dat ik er niets mee kan want ze heeft het aan vrienden gevraagd wat ik er mee kan hun zeggen dat ik er ook niks mee kan klopt dat?want ik wil hem zo graag maar mag hem niet😭 😭maar als ik bewijzen dat ik er iets mee kan mag ik hem zelf kopen😀

  6. #6
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Wat kan je doen met een jaarling

    Met Kansas doe ik nu voor veel bij hem zitten en kriebelen want dat vind hij heerlijk maar af en toe iets oefenen kan in mijn ogen geen kwaad. Ik laat hem wennen aan mijn touw en aai hem daar mee. Ik leg de stick in de paddock als ik er ben dan kan hij er op bijten en mee spelen dit vind hij ook heel erg leuk om te doen. En wat ik wel heel belangrijk vind is dat hij leert om mijn ruimte te respecteren. Hij is nu geneigd om op me in te lopen als hij iets eng vind dus daar werken we aan. Maar 10minuten is echt de max! En ik neem hem mee als ik hooi bij ga vullen dan laat ik hem brokjes eten terwijl hij weg is bij zijn vriendje en ben ik gewoon wat aan het rommelen. Hij staat dan gewoon los en is aan het eten maar vind het niet moeilijk om weg te zijn bij zijn vriendje.
    Oja en alles wat eng is bekijken we. Eng wapperend plastic raakt hij aan. Een boot op een aanhanger raakt hij aan. Hij weet nu al als er iets engs is dat hij het aan kan raken ik vind dat persoonlijk heel erg fijn. Tja genoeg dingen ik vind het echt genieten veel leuker dan ik gedacht had nog om zo'n jonkie op te voeden!
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  7. #7
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Wat kan je doen met een jaarling

    Yasmine is bij mij vanaf 8 maanden en ik 'speelde' elke week een of twee keer een half uurtje. Ik vind het vreselijk om te zien hoe vaak paarden op hun derde of vIerde overdonderd worden en dan ineens vol op het aan werk gezet worden. Omdat dit vaak wel sociaal geaccepteerd wordt. Want dan mag het! Onzin. Gewoon je gevoel volgen en naar je paard kijken. Er zijn zoveel leuke dingen die je kan doen!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •