Ik, niet PNH-er, heb ook zo mijn momenten waarop ik doorpak. Zo zijn er denk ik voorbeelden te noemen, waarbij het zelfs niet medisch- of veiligheidstechnisch is. Een goed voorbeeld betreft het zadelen van Linde.
Toen ik Linde kocht bleek ze een ernstige rugblessure te hebben waar ze vermoedelijk ruim 3 jaar mee rond had gelopen. Gevolg was dat ze knorrig reageerde op haar zadel (logisch!) Na een lange behandel- en revalidatieperiode, waarin ik ook niet reed, ben ik weer actief gaan rijden, met zadel. Eerst heb ik nog een nieuwe gekocht die echt perfect past (door meerdere mensen met verstand van zaken los van elkaar beoordeeld). En toch reageert ze nog enigszins narrig als ik met het zadel aankom. Als ik dat zou uitleggen als geen toestemming dan zou ik nooit meer een zadel op haar rug krijgen. Nu na 5 jaar is haar reactie niks meer vergeleken bij het begin, maar hij is er nog wel.
Dit is zo'n moment waarop ik toch doorpak (zonder onaardig te worden, ik doe gewoon alsof er niks aan het handje is). Het is m.i. een gewoonte van haar om te reageren, hoe onterecht het ondertussen ook is.
Bladwijzers