Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 38

Topic: Re: En opeens ben je... ongelukkig!

Re: En opeens ben je... ongelukkig!

Ik heb dit topic vanaf gisteren gevolgd en ben eerlijk gezegd verbaasd over de reacties na het gebeuren met Pauli.
    Nou ben ik geen fanatiek Parellier dus ik zal nu waarschijnlijk wel ontzettend dom voor jullie overkomen met het volgende
    Ik heb 1 reactie gequoted maar er waren er meerdere waar ik aan refereer dus Mariejo voel je alsjeblieft niet specifiek aangesproken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mariejo
    Marianne, ze gaf je geen toestemming, en jij wilde alleen maar goed voor haar zijn om haar af te spuiten, alleen dacht Pauli daar dus heel anders over.
    Zo zie ik het, niets meer en niets minder.

Een volgende keer geeft ze je misschien wel toestemming en is alles wat je doet goed.

Zie het als een mooi leerproces.
    Leerproces ???
    Toestemming geven ???
    Zoals jullie met je paarden omgaan gaan jullie dan bijv. ook zo met je kinderen om als je die hebt ?
    Een voorbeeld:
    Ik heb een zoon die van jongs af aan heeft gegruweld van baden en douchen.
    Dat heeft zo de nodige conflicten opgeleverd maar ik heb het na jaren toch voor elkaar gekregen dat er een gezonde regelmaat in is gekomen. Door handelend en soms best wel streng optreden. Hij is inmiddels volwassen.
    Als ik hem om toestemming had gevraagd was hij er maar incidenteel onder gaan staan. Zeker weten.

Zo heb ik een paar jaar terug in de buurt geholpen met een veulen wat niet door de merrie geaccepteerd werd na de geboorte.
    Het veulen werd gewoon weggetrapt en mocht niet drinken. Het was na een paar uur compleet verzwakt en kon zonder hulp al niet meer staan.
    Ik heb die merrie tegen een wand gezet achter een weidehek voor mijn eigen veiligheid en ben haar gaan melken.
    Ze sloeg alle kanten op en heeft me daardoor toch nog een gebroken onderarm bezorgd.
    Maarrr... door haar te melken ging de spanning van het uier af en konden we het veulen geregeld voeden met de fles.
    De volgende dag accepteerde de merrie het veulen zelf en werden ze stapelgek met elkaar.
    Als ik in eerste instantie die merrie om toestemming had gevraagd had ze het melken niet toegelaten. Het veulen zou het niet overleefd hebben.
    Ik bedoel ermee te zeggen dat je toch soms wel eens door moet pakken ???
    Of een paard nou wel of niet wil of zit ik er helemaal naast ?

Misschien vinden jullie het wel kromme voorbeelden hoor.
    En begrijp ik e.e.a. verkeerd van dit topic.

Zoals ik al zei, ik ben niet echt een Parellier. Ik heb onlangs ik meen Linda op een DVD zien rijden dat ik er beroerd van werd.
    Als dat de Parellimethode is bedank ik bij voorbaat
    Ik ben zelf al jaren westernruiter en herken veel in haar stijl, maar de uitvoering was wel zo slecht. pfff....

Ik behandel mijn paarden met liefde en respect. Zie ze volledig als partner.
    Geef ze de ruimte, ze mogen creatief meedenken als we gaan rijden of grondwerk doen.
    Ze volgen me zonder halster en geleidetouw als zit er een magneet tussen ons. Als ze ons zien dan wordt er altijd luidkeels gehinnikt, al is het ook 20x op een dag.
    Oftewel we zijn stapelgek met elkaar.

MAARRR .... stel dat ik 1 van hen wil wassen omdat ze giga in de mest heeft liggen rollen en ik wil gaan rijden die dag. Normaliter is wassen trouwens geen probleem.
    Rijden betekent mee naar het bos wat beide dames echt genieten vinden.
    Stel dat het vuile paard niet gewassen wenst te worden.
    Als ze geen toestemming geeft, moet ik het dan achterwege laten en denken "volgende keer beter" ?
    Niet het leuke uitje erna als ze droog is enz....
    Dit voelt zo ontzettend krom voor mij.

Het is niet mijn bedoeling om kwetsend over te komen. Begrijp me niet verkeerd.
    De reacties op dit topic roepen bij mij alleen heel veel vraagtekens op.

Re: En opeens ben je... ongelukkig!

Heel begrijpenlijk Henny, dat als niet-Parelliër dit soort vragen bij je opkomen. Het lijkt me ook zeer interessant om hierover verder te discussiëren, maar niet in dit topic. Dit betreft een persoonlijk verhaal van Marianne en is niet de plaats voor zulk soort discussie.

Ik ben dus van mening dat we dit stukje maar even gaan afsplitsen en er een nieuw onderwerp van maken. Alleen heb ik hier de sleutel niet, dus ik wil Brenda vragen (die morgenvroeg als één van de eersten weer online is ) om dit even te splitsen.

Trea

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: vragen t.a.v. Parelli

Er wordt naar mijn idee veel te sterk de nadruk gelegd op 'het paard heeft er geen zin in, DUS doen we het maar niet'.

Het idee van Parelli is veel meer (of tenminste, dat was het 'vroeger' )
    Het paard wil dit niet: waarom niet? Angst, disrespect, wat anders?
    En vervolgens heb je voor zowel angst als disrespect als andere redenen een heleboel manieren om ervoor te zorgen dat je paard het alsnog WEL wil c.q. accepteert.

Als voorbeeld van het wassen: als je paard niet stil blijft staan, bind je hem niet strak vast zodat hij niet vastkan, maar analyseer je WAAROM hij niet wil stilstaan.
    - komt hij net uit stal en heeft hij teveel energie om stil te blijven staan -> ga je eerst ff wat games spelen om aan zijn playdrive tegemoet te komen
    - is hij bang voor het water, of de nieuwe plek, of een nieuw object -> speel je eerst een tijd friendly game (meaning: approach en retreat etc.)
    - loopt hij je al bij het naar de wasplaats toelopen continue voorbij -> eerst wat games om de verhoudingen in de relatie even te herstellen...
    - is het water deze keer veel kouder dan de vorige keer?-> tsja, dan kun je het je paard toch niet kwalijk nemen he.

Ik vind soms wel dat mensen nogal ver gaan in het 'oh, hij geeft geen toestemming, dan doe ik dus maar niets' want er zijn juist voldoende manieren om die toestemming alsnog WEL te krijgen (zoals met opstijgen --> meer games doen, checken op pijn, meer approach retreat etc)

Geen toestemming betekent dus niet (altijd) dat je dan maar helemaal niets moet doen, maar dat je je aanpak moet aanpassen en wellicht wat minder rechtlijnig moet denken.

En mocht mijn paard in de wei echt geen zin hebben om naar mij toe te komen of mee te lopen, dan ga ik bij mezelf afvragen of ik de vorige keer wellicht wat verkeerd gedaan heb. Dan zou ik een deze keer een kortere, leuke oefening doen, of een extra lange friendlygame in plaats van een herhaling van gisteren.

(pff, daar gaat mijn goede voornemen om hier even 'kort' te reageren )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Mooooi verwoord Eveline (ben blij dat je niet even kort gereageerd hebt ). Ik ben het helemaal met bovenstaande eens.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik vind dit uitstekend verwoord Eveline, want dit gevoel begon mij ook te bekruipen de laatste tijd.

Natuurlijk kan het zijn dat je al je arrows verschoten hebt en dan nog geen toestemming hebt, maar volgens mij hoort dat echt niet vaak voor te komen.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Hey Henny, goeie vragen hoor!

Die dvd van inderdaad Linda heeft ze bij mij gezien (level 2 DVD)
    Ik zelf vind het rijgedeelte van Parelli ook niet zo goed voor mijn paard, dan vind ik de Wimmanier veel beter, maarja is slechts mijn mening

En ik vind dat Eveline het mooi verwoord heeft!

En Trea waar blijf je nou met je reactie
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    En dan zeg je dat Ã*k Jantje Ongeduld ben???
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Calippo ik kan me in jouw reactie helemaal vinden

Zoek de reden waarom een paard op een bep. moment iets niet wil.
    Had het de keer ervoor een rotervaring, is er misschien net daarvoor een moeilijk voorval geweest, heeft het ergens pijn etc. etc.

Ik zie het zo.
    Soms moeten wij mensen wel eens doorpakken ook als het paard niet wil.
    Wij kunnen de situatie overzien maar ook de consekwenties op de langere termijn.

Wederom een voorbeeld.
    Onze meiden waren behoorlijke zomereczemers.
    Echter door allerlei dingen veranderd te hebben zijn ze dit jaar beiden schuurvrij.
    De ene is echt helemaal zomereczeemvrij de ander nagenoeg.
    Maarrr... dat houdt oa. in dat ze 's avonds tussen 5 en half 6 op stal gaan.
    Gisteravond had 1 van beide niet bepaald zin om de stal in te gaan.
    Ik zou ze dolgraag buiten laten maar de consekwentie is dat ze dan door die mitchies gestoken worden en de volgende dag met een dikke manenkam en flinke jeuk kunnen komen te staan.

In dit geval moet ik dus voor hun een beslissing maken.
    Of ze nou willen of niet Het is voor hun eigen bestwil.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ja, dat je soms vanwege MEDISCHE of VEILIGHEIDSredenen wellicht soms wat harder moet zijn dan je normaal zou doen, wordt toch ook nergens door Parelli verboden...

als mijn paard vanwege koliek de trailer niet 1-2-3 inloopt maar WEL naar de kliniek moet, dan neem ik misschien ook wel een lang touw en een bezem

Maar onder omstandigheden waarin je aan de RELATIE met je paard werkt, vind ik niet dat je soms maar moet 'doorpakken' omdat jij nu eenmaal iets wil, of omdat het nu eenmaal zo hoort...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Aug 2005

Heel verhelderend topic dit!

Hetzelfde als toen Kabriche koliek had, we zijn naar het bos gegaan om een stuk te lopen, Kabriche is panisch voor dazen maar ze moest dus.......

Het is ook harstikke moeilijk, wanneer wel, wanneer niet.

Ik vind Callippo's 1e reactie nog steeds de beste, erg verhelderend!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Gossiemikkie, mag een mens hier ook nog af en toe slapen???????????
    Ik heb niks meer toe te voegen aan Evelines reactie. Zo doe ik het ook.

Als mijn paard haar hoofd wegdraait als ik aankomt met het zadel, is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt: okeeeee dan gaan we maar niet. Maar ook gooi ik niet zomaar het zadel erop en negeer de mening van mijn paard.

Ik heb mijn paarden laatst ook moeten wassen, en geloof maar niet dat ze zoiets hadden van: kommaarop met die tuinslang. O neeee. Achteraf heb ik de eerste keer dat ik ze waste iets te weinig aandacht besteed aan het hele toestemmingsgebeuren vond ik. Amy heeft zich toen na een korte periode van verzet compleet afgesloten. Dit had ik op kunnen lossen door aproatch en retreat te spelen, maar ja de druk he.

Toen ze een week later weer moesten heb ik het anders gedaan. Heeft niet veel langer geduurd dan de eerste keer, maar wel met meer savvy en rekening houdend met mijn paard. Gevolg: Amy stond er gewoon bij, geen verzet, niet afgesloten, nog steeds niet dolblij, maar met een houding van: oke, we have a deal

Aangemeld
    Aug 2005

Oja je had nachtdienst! sorry

Ik snap ook wel wat Henny bedoelde als niet-Parelliër kan het soms overkomen dat je echt wat aan het doordraaien bent qua toestemmingen en heel eerlijk gezegd, volgens mij doen sommige dat ook wel een beetje.

(Nee heb niemand in mijn gedachten!!)

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Hoi Henny,

Interessant jouw vragen, doordat ik een beetje into Parelli ben, omschrijf ik misschien niet alles even duidelijk. Dankjewel dat je me hebt laten zien dat het misschien iets meer verduidelijking behoeft hoe ik er in sta

Je hoeft je paard niet te laten "winnen"maar wel respect te hebben hoe zij of hij op dat moment over een situatie denkt.
    En dan kan het voorkomen dat ze niet altijd zin in jou hebben.
    In een situatie, die dan niet medisch oid is, kun je het alleen maar, in mijn ogen, zien als iets interessants en bij jezelf nagaan hoe je dan wel gedaan krijgt wat jij graag wil. En dat kan dan dmv Parelli. Het zegt nl. ook veel over jezelf, als je paard wegloopt, met met welke energie je in zijn buurt komt. Ik geloof dat het nu weer vaag gaat worden.
    Ik stop maar met mijn uitleg, sluit me aan bij Calippo en Trea.
    Prendre la vie comme elle vient!

Oja je had nachtdienst! sorry
    O ik vergat deze smilie erachter te zetten hoor. En hou op met je te verontschuldigen. Ik verwacht echt niet dat je mijn werkrooster van buiten kent.

Ben eigenlijk wèl benieuwd wie je in gedachten had hahahahaha ook al zeg je dat het niemand is..

GEINTJE

Aangemeld
    Aug 2005

Oké, ik had jou in mijn gedachten

Nee hoor, ik schreef dit erbij omdat ik in een ander gesloten topic gelezen had over de sfeer hier en ik was eigenlijk een beetje bang voor 'verkeerde interperteringen'

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten