Ik heb dit topic vanaf gisteren gevolgd en ben eerlijk gezegd verbaasd over de reacties na het gebeuren met Pauli.
Nou ben ik geen fanatiek Parellier dus ik zal nu waarschijnlijk wel ontzettend dom voor jullie overkomen met het volgende![]()
Ik heb 1 reactie gequoted maar er waren er meerdere waar ik aan refereer dus Mariejo voel je alsjeblieft niet specifiek aangesproken.
Leerproces ???Oorspronkelijk Geplaatst door mariejo
Toestemming geven ???
Zoals jullie met je paarden omgaan gaan jullie dan bijv. ook zo met je kinderen om als je die hebt ?![]()
Een voorbeeld:
Ik heb een zoon die van jongs af aan heeft gegruweld van baden en douchen.
Dat heeft zo de nodige conflicten opgeleverd maar ik heb het na jaren toch voor elkaar gekregen dat er een gezonde regelmaat in is gekomen. Door handelend en soms best wel streng optreden. Hij is inmiddels volwassen.
Als ik hem om toestemming had gevraagd was hij er maar incidenteel onder gaan staan. Zeker weten.
Zo heb ik een paar jaar terug in de buurt geholpen met een veulen wat niet door de merrie geaccepteerd werd na de geboorte.
Het veulen werd gewoon weggetrapt en mocht niet drinken. Het was na een paar uur compleet verzwakt en kon zonder hulp al niet meer staan.
Ik heb die merrie tegen een wand gezet achter een weidehek voor mijn eigen veiligheid en ben haar gaan melken.
Ze sloeg alle kanten op en heeft me daardoor toch nog een gebroken onderarm bezorgd.
Maarrr... door haar te melken ging de spanning van het uier af en konden we het veulen geregeld voeden met de fles.
De volgende dag accepteerde de merrie het veulen zelf en werden ze stapelgek met elkaar.
Als ik in eerste instantie die merrie om toestemming had gevraagd had ze het melken niet toegelaten. Het veulen zou het niet overleefd hebben.
Ik bedoel ermee te zeggen dat je toch soms wel eens door moet pakken ???
Of een paard nou wel of niet wil of zit ik er helemaal naast ?
Misschien vinden jullie het wel kromme voorbeelden hoor.
En begrijp ik e.e.a. verkeerd van dit topic.
Zoals ik al zei, ik ben niet echt een Parellier. Ik heb onlangs ik meen Linda op een DVD zien rijden dat ik er beroerd van werd.
Als dat de Parellimethode is bedank ik bij voorbaat![]()
Ik ben zelf al jaren westernruiter en herken veel in haar stijl, maar de uitvoering was wel zo slecht. pfff....
Ik behandel mijn paarden met liefde en respect. Zie ze volledig als partner.
Geef ze de ruimte, ze mogen creatief meedenken als we gaan rijden of grondwerk doen.
Ze volgen me zonder halster en geleidetouw als zit er een magneet tussen ons. Als ze ons zien dan wordt er altijd luidkeels gehinnikt, al is het ook 20x op een dag.
Oftewel we zijn stapelgek met elkaar.
MAARRR .... stel dat ik 1 van hen wil wassen omdat ze giga in de mest heeft liggen rollen en ik wil gaan rijden die dag. Normaliter is wassen trouwens geen probleem.
Rijden betekent mee naar het bos wat beide dames echt genieten vinden.
Stel dat het vuile paard niet gewassen wenst te worden.
Als ze geen toestemming geeft, moet ik het dan achterwege laten en denken "volgende keer beter" ?
Niet het leuke uitje erna als ze droog is enz....
Dit voelt zo ontzettend krom voor mij.
Het is niet mijn bedoeling om kwetsend over te komen. Begrijp me niet verkeerd.
De reacties op dit topic roepen bij mij alleen heel veel vraagtekens op.
Bladwijzers